29 November 2010

kemaluannya hilang

  3 Komen    
Aku ni dah agak agak dalam tiga abad gak la hidup kat bumi Malaysia ni. Satu abad pertama hanya dihabiskan dengan aktiviti tumbesaran separuh di bandar dan separuh di kampung.

Dan dalam sejarah hidup yang aku lalui selama tiga abad ni, memang memacam la yang aku dah tengok. Baik dari segi pembangunan kemajuan insfratruktur sampai la pembangunan kemajuan masyarakat negara ni sendiri.

Terasa macam ahli politik la pulak nak cakap camtu. Ape ape je la. Satu perkara yang aku nak cakap kat sini pasal perkembangan pembangunan kemajuan masyarakat la. 

Maklum la, sebagai orang yang lahir zaman 70-an ni memang selari la dengan pembangunan negara. Jadiknya banyak gak la perubahan yang aku dah tengok. Salah satunya yang tersangat berbeza dari segi kemajuan masyarakat ni kalo dulu kemaluannya terpelihara, zaman sekarang yang millenium ni pulak kemaluannya terbongkar dan hilang ntah ke mana.

Aku rasa mungkin salah satu sebabnya adalah kerana kemajuan teknoloji yang berkembang pesat samada dari segi media ataupun perhubungan. Ye la, zaman dulu kalo tengok TV, apa siaran je yang boleh nak tengok. Macam macam takde. Bukan cam zaman sekarang ni yang macam macam ada.

Pehtu lak, zaman dulu nak pasang telepon kat rumah pun sedikit menderita. Kalo yang kat kampung lak, kalo bukan anak anak yang bekerja di bandar tolong pasangkan untuk kemudahan berhubung ngan keluarga di kampung, jangan harap la nak ada telepon. Sekarang ni, baru darjah satu pun dah ada iPhone. 

Sebab tu, pepaham je la. Seiring dengan kemajuan yang ada ni jugak menjadikan masyarakat yang kurang dikawal semakin tak terkawal. Jangan cakap pasal masyarakat bandar la sebab diorang memang awal sikit terdedah dengan segala kemajuan ni.

Kita cakap pasal yang luar bandar ni. Kalo dulu, yang pemuda pemuda kampung ni lebih berminat untuk membantu keluarga diorang menambahkan pendapatan. Takde lansung aktiviti merempit ke ape ke. Abih suwei pun melepak pepetang kat tembok simpang jalan. Tu pun sekadar borak ngan kengkawan peh penat bekerja. Jarang la ada yang nak melepak sampai larut pagi.

Kalo yang pemudi pulak, selalunya terceruk je dalam rumah. Tolong mak usahakan kerja kerja rumah. Study. Takde masa nak jalan jalan merewang menjongket pegi bandar. Nak keluar malam lagi la takde lansung. Nak betenggek blakang motor pakwe ? Jangan harap la.

Tapi sekarang ni, jangan kata kampung yang tepi bandar je. Kampung yang ceruk hutan pun dah terjejas dengan kemajuan ni. Belum lagi abis PMR dah mendaftar jadi mat rempit. Yang minah minah pulak, dah pandai pakai sendat sana sini nak bagi tejojol segalanya.

Aku heran tu pulak, mak bapak diorang tak ngeri ke ? Tengok anak diorang tu dah macam nangka pakainya. Tak ngeri ke tengok rambut anak diorang bekarat ? Tak ngeri ke tengok anak diorang sibuk mengukur jalan ?

Alasannya mungkin tak nak jadi kolot kot ? Ye la, nanti orang kata ketinggalan zaman pulak. Malu weh. Kalo anak dara [kalo berdara la] kene angkut ke sana sini tu kebanggaan sebab ada anak yang feymes. Kalo anak jantan yang ligat 24 jam tak balik rumah tu pun kebanggaan gak sebab hebatnya anak tu. 

Tu belum lagi bab lain [mungkin akan dikupas pada entri akan datang] yang lebih jauh ke depan. Bukan semua la tapi sebahagian dari keseluruhan tu mungkin. Aku tak nak la cakap sape sape sebab nanti kene ISA pulak bawah akta hasutan. Cuma sebagai perkongsian pemikiran agar kita sentiasa beringat dan berwaspada. Kalo bukan adik beradik kita pun, mungkin keluarga pak long, pak ngah, pak uda, pak ndak, pak lang, pak su dan yang berkaitan dengannya.




Mari sertai kempen kesedaran tentang AIDS di sini :


Aidsaware3



3 comments:

  1. anak dara sekarang dara ke??huhu

    ReplyDelete
  2. ♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Kami DAtang Ziarah Blog Anda
    buat pembaca blog kami
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫

    Salam kunjungan salam ziarah…. Thanks kerana berkongsi story pada kami. Salam sebuah persahabatan salam satu perkenalan dari blog kami... Moga kami mendapat maklum balas dan respont yang baik dari blog anda...

    yupppp... betul tu sekarang anak dara tak pentingkan kesucian pun.... rosak muda mudi sekarang

    ReplyDelete
  3. E.d.Y : tu la masalahnya bila kemaluan dah menghilang..

    Afzainizam : terima kasih kerana persinggahan anda..kunjung balas akan dilakukan bermula hari ini..

    ReplyDelete