22 November 2010

lagi pasal peragut

  1 komen    
Dah macam penulis kisah jenayah pulak aku ni. Tapi camne pun aku nak jugak cakap pasal peragut ni. Ntah apa yang best sangat kerjaya peragut ni aku pun tak tau la sangat.

Pada aku, peragut yang satu lagi ni pun masalah besar gak dalam masyarakat kita. Mane taknye, bukan sikit sikit yang diragutnya bahkan separuh kehidupan mangsa ragut tu digarut tanpa ada belas kasihan.

Peragut yang dimaksudkan ni tak lain tak bukan sape lagi kalo bukan peragut dara anak dara orang. 

Syiok ye kerjaya camni ? Heran gak aku apesal kerjaya camni pun ada. Dah takde kerja yang lebih berfaedah ke ? Dah la barang yang diragut tu tak dapat nak dipulangkan balik. 

Siapa yang nak dipersalahkan kalo peragut peragut ni meragut ? Peragut atau mangsa ragut ? Mangsa ragut tu pulak kekadang tu tak sedar ke betapa berharganya barang diorang yang diragut tu ?

Peragut tu pulak tak fikir ke benda yang diragut tu pulak ? Eh..mesti la fikir ye tak ? Tapi fikir syiok je la. Sape yang tak syiok nak meragut kedaraan orang. Kalo yang bolos tu apa sangat nak dibagggakan. Dapat yang fresh baru la masyuk.

Mangsa ragut tu, ntah apa la yang diorang pikir. Takkan pikir syiok gak kot ? Adakah sebab pengaruh dari rakan sebaya atau hasil dari keinginan diri sendiri yang kekonon nak eksplorasi atau pun kekonon membuktikan ketulusan hati.

Bagi peragut tu memang lansung tak rugi apa apa lak. Apa yang diorang nak hilang ? Lain la kalo sekali meragut, kurang seinci 'pistol'nye. Ni selalunya bila dah meragut, mesti nak meragut lagi yang lain.

Mangsa ragut ni pulak ada yang dah sekali diragut, nak lagi kene ragut. Sampai ada yang sanggup diragut oleh peragut yang lain pun ada. Kalo boleh nak buat koleksi pulak.

Koleksi bebanyak tu tak tau la nak buat apa. Ketagih untuk diragut ke ? Jenis camni yang paling peragut peragut suka. Tapi biasanya peragut ni suka yang baru baru je. Kalo yang dah selalu sangat kene ragut, mane nak ada nilai lagi. 

Bila dah susut nilai, mula la nak jadi peragut teruna lak. Tebalik dah dunia ni. Kalo dulu punya la susah nak dapat, tapi sekarang ni boleh tunggu je depan pagar sekolah. Maklum la, pelajar sekolah zaman sekarang ni kan sangat berpengalaman. Cikgu biologi belum ajar bab satu pun diorang dah khatam sampai bab lima. 

Tambah lagi dengan keterbukaan dunia internet sekarang ni. Lagi bertambah pakar la bebudak zaman sekarang. Sampaikan yang pangkat pakcik dan atuk pun leh layan bebudak sekolah ni. 

Nak salahkan siapa ? Mak bapak ? Kemajuan ? Diri sendiri ? 

1 comment:

  1. bise la bro..tapi kalo bg aku la..salahkan diri sndiri je..sbb diri kte yg tntukan hala tuju kte..:)

    ReplyDelete