21 November 2010

ragut yang rugged

  Tiada Komen    
Pagi ni masa aku masuk kerja setelah bercuti beberapa hari kecoh sorang kawan ni pasal dirinya yang menjadi mangsa ragut sehari yang lepas. Aku takde la nak ambik 'port' sangat. Dengar dengar camtu je. Ye la, benda dah terjadi. 

Lagipun aku bukan wartawan jenayah atau anggota polis nak tau serba lengkap jalan ceritanya. Aku jugak bukan ahli kumpulan superhero luar biasa yang tugasnya menjaga keamanan penduduk setempat.

Cuma apa yang aku nak perkatakan kat sini, kenapa dan mengapa je. Kenapa boleh jadi mangsa ragut ? 

Kalo dah dinamakan mangsa tu, sesiapa pun leh jadi mangsa ye tak ? Dan kebanyakan mangsa ni pulak adalah terdiri dari golongan wanita. Mungkin sebab peragut tu pikir kaum wanita ni kaum yang lemah. Ye la, nak kejar pun lari tak laju. Pehtu cepat panik. Abis kuat pun jerit kat tepi jalan je.

Lagipun nak meragut kaum wanita ni la lagi senang. Sebab kaum wanita ni suka tayang beg tangan yang cantik bergaya. Mane de kaum lelaki bawak beg sandang cam kaum wanita tu. Kalo cik Sherry @ Shahril tu mungkin la kot. Tapi kalo peragut tu ragut cik Sherry ni aku rasa mau tumit kasut tinggi tu melekat kat atas kepala. 

Mengapa meragut ? Dari meragut beg dan harta benda orang lebih baik pegi join kambing atau lembu atau kerbau meragut rumput di tepi jalan. Tak payah la kerajaan nak menghabiskan duit cukai rakyat untuk membayar kontraktor mesin rumput tu. 

Dari kajian tak berapa profesional aku ni, kebanyakan peragut ni terdiri dari golongan budak yang malas pegi sekolah, anak yang tak dipedulikan mak bapak, penagih dadah dan yang sama waktu dengannya, budak yang mak bapak dia tak ajar pasal agama. 

Peragut ni diorang pikir nak dapatkan duit je. Tapi bangang jugak la sebab merisikokan diri untuk hasil yang tak diketahui. Cuba bayangkan situasi pada hari nak meragut, nampak sorang mangsa sedang jalan lenggang lenggok dengan beg gucci disandang kat bahu. 

Pehtu peragut ni mula la plan baik punya. Tengok sekeliling kot kot ada polis ke. Line clear. Start motor pehtu secara perlahan menghampiri mangsa. Bila dah dekat, cepat cepat ragut beg gucci tu pehtu memecut laju meninggalkan kawasan jenayah.

Lebih kurang camtu la modus operandinya seorang peragut ni kalo tak silap aku. Tapi cuba la ko bayangkan. Ye, ko la. Engkau la wahai si peragut atau baru bercita cita nak menceburi bidang meragut ni. Ko bayangkan beb. Masa ko nak meragut tu elok time ko nak memecut tu tetiba motor ko semput, tak pun ko kene langgar ngan keter dari belakang. 

Kalo ko terus mampus kat situ jugak tak pe lagi. Abis kuat pun orang ramai kat situ kutuk kutuk ko je. Tapi kalo ko idup lagi, larat ke ko nak tahan sepak terajang brader brader yang ada kat situ ? 

Tu kalo tak lepas la. Kalo ko dapat melepaskan diri, peh tu ko pun pegi la kat ko punya sarang. Ko bukak la beg gucci yang baru ko ragut tu ngan harapan ada banyak la hasil pendapatan untuk ko hari tu. Sekali ko bukak. Gincu simply siti. Maskara Maybellene. Compact powder cap angsa. Sikat. Sepender. Tuala wanita Librese. Duit sebanyak RM5 dan beberapa syiling 20sen. Jeruk halia kering. Tiket wayang minggu lepas [kenangan masuk wayang ngan pakwe]. Gambar pakwe dia. Kad pengenalan yang dah lusuh. Kad bank [belen RM6.79]. Pehtu ntah apa lagi barang barang yang tak bernilai dalam beg gucci yang ko ragut tu. Beg gucci tu pun beli pasar malam punya.

Ada untung ka ? Aku tabik gak la kat penjenayah camni. Sebab diorang memang berani. Insuran dah la takde. Kerja pulak risiko tinggi. Waktu kerja tak menentu. Telinga tebal dari makian rakyat. 

Dari buat kerja camtu lebih baik la pegi join mat indon ngan bangla tu kerja kat tempat pembinaan. Ada gak boleh nak dibanggakan. Baru la ko boleh nak gebang kat anak cucu ko nanti bangunan yang tu yang ni kalo takde ko keje kat situ takkan siap. Ni ko nak gebang kat anak cucu ko pasal ape ? Kehebatan ko meragut ? Anak cucu ko pun tak nak mengaku diorang tu keturunan ko la beb. 

Pada kaum kaum wanita, bersiap siaga la. Kalo banyak sangat duit tu letak je dalam poket. Dalam beg sandang tu letak je kertas yang korang tulis "padan muka ko..HAHAHAHA". 

Pada peragut peragut dan yang seangkatan dengannya. Isi la borang insuran, borang KWSP, surat wasiat, dan apa apa surat yang boleh menjamin kehidupan korang di masa hadapan la. Kalo nak masyuk lagi, korang tulis la surat yang wajib bawak dalam poket yang mengatakan menu apa korang nak kalo kantoi kene tangkap, tulis je la apa apa permintaan supaya pihak berkuasa tu tau apa yang korang nak nanti. Kalo kene masuk mahkamah tu jangan malu malu pulak nak mengaku diri tu memang penjenayah pulak. 

Pada mak bapak peragut pulak, sayangilah anak anak anda. Nasihatilah pada mak bapak yang lain tu supaya jangan mencontohi anda dalam mendidik anak. Biarkan anak anak anda menjadi peragut rumput kerana meragut rumput lebih mulia dari meragut harta orang lain. Jadilah seperti kambing, lembu atau kerbau. Banyak faedahnya. 

0 comments:

Post a Comment