20 November 2010

tamadun yang hilang

  11 Komen    
Mungkin ada yang sedar atau buat buat tak sedar atau tak sedar betul dengan fenomena berbahasa baru yang diguna-pakai oleh generasi zaman sekarang ni. Kalo tak silap aku, semua ni bermula dengan meningkatnya penggunaan perkhidmatan sistem pesanan ringkas / pendek yang diadaptasi melalui telefon bimbit. 

Cuma yang aku tak silap, awal awal dulu hanya beberapa perkataan english je yang disingkatkan dalam penggunaan sembang teks ni. Lama lama tu semakin melarat sampai pernah menjadi isu bahasa. Sekarang ni lagi la sampai aku sendiri pun tak paham apa bahasa yang generasi zaman sekarang ni gunakan dalam sembang teks. 

Perkataan 'aku' jadi 'aq'. 'Korang' leh jadi 'kwrunk' ke ntah apa aku pun tak tau. Rasa macam duduk zaman purba je. Sikit lagi rasa macam berada dalam plenet lain.

Aku ada baca satu penulisan oleh Harun Yahya berkenaan pembohongan sejarah. Dari penulisan beliau tu memang terbongkar la banyak kebenaran yang selama ni kita semua tertipu dengan sejarah yang ditulis oleh penyokong Darwinisme. 

Salah satu yang terkandung dalam penulisan tu berkenaan bahasa yang digunakan oleh masyarakat zaman dulu yang kita panggil zaman purba tu la. Dari sejarah yang kita belajar, orang zaman dulu tu guna bahasa isyarat atau satu bahasa yang hanya difahami oleh diorang je.

Tapi bila nak bandingkan dengan apa yang berlaku sekarang ni, tak ke sama je tamadunnya ? Andai kata dunia ni berumur panjang selama seribu tahun lagi, mungkin penulisan generasi sekarang yang ntah apa apa tu akan menjadi satu penulisan dan bahasa purba yang kemungkinan dianggap tidak bertamadun. 


11 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. a..ah..bru aku sedar ni sume...bgus2 info ni.. btw thnk fllow aku k..:)

    ReplyDelete
  3. zora : kalo nak lebih info, leh lawat http://us1.harunyahya.com/Detail/T/EDCRFV/productId/20619/ZAMAN_BATU:_SATU_PEMBOHONGAN_SEJARAH

    thanks kembali

    ReplyDelete
  4. cheap jordans for sale, http://www.cheapjordans.us.org/
    camisetas futbol baratas, http://www.futbol-baratas.com/
    ray ban sunglasses, http://www.raybansunglass.com.au/
    celine outlet, http://www.celineoutletus.com/
    supra shoes, http://www.suprashoes.us.com/
    iphone cases, http://www.iphonecase.name/
    ray ban outlet, http://www.raybansunglassesonline.in.net/
    beats headphones, http://www.beats-headphones.in.net/
    cowboys jerseys, http://www.dallascowboysjersey.us/
    north face outlet, http://www.northface-outlet.cc/
    nike roshe, http://www.nikerosherunshoes.co.uk/
    cheap nhl jerseys, http://www.nhljerseys.us.com/
    true religion jeans, http://www.truereligionoutletstore.us.com/
    basketball shoes,basketball sneakers,lebron james shoes,sports shoes,kobe bryant shoes,kobe sneakers,nike basketball shoes,running shoes,mens sport shoes,nike shoes
    cheap oakley sunglasses, http://www.oakleysunglasses-outlet.us.com/
    mcm outlet, http://www.mcm.in.net/
    celine outlet online, http://www.celineoutletus.com/
    oakland raiders jerseys, http://www.oaklandraidersjerseys.us/
    boston celtics jersey, http://www.celticsjersey.com/
    coach outlet online, http://www.coachoutletstores.com.co/
    tods shoes,tods shoes sale,tods sale,tods outlet online,tods outlet store,tods factory outlet
    ugg uk, http://www.cheapuggboots.me.uk/
    oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassesonline.us.com/
    tiffany and co, http://www.tiffanyandco.in.net/
    michael kors outlet online, http://michaelkors.outletonlinestores.us.com/
    2015912caihuali

    ReplyDelete