15 December 2010

hantu kesepian [18sgx]

  6 Komen    

Korang pernah nampak hantu ? Tipu la kalo cakap tak pernah. Abis tu yang korang nampak dalam filem tu apa ? Tadi kat tempat kerja, kawan kawan aku borak pasal ada hantu pocong kat asrama sekolah Raja Perempuan Bainun. Aku dengarkan je la. Diorang cakap bebudak yang amik SPM ni ternampak kelibat hantu pocong ni bermain main berdekatan kawasan asrama diorang.

Dua minggu lepas lak, pengawal keselamatan syif malam kat tempat aku kerja ni bagitau dia ada nampak hantu langsuir bertenggek kat atas tangki air belakang dapur kitorang ni. Cuma hantu langsuir tu takde la nak buat apa pun, mungkin sekadar singgah berehat kat atas tu menikmati keindahan bintang di langit barangkali. 

 
Bila cakap je pasal hantu ni, nak kata seram tu tak la jugak. Tapi camne pun kita kene la percaya dengan kewujudan makhluk makhluk ghaib ni. Bagi aku, hantu hantu yang ada ni cuma terdiri dari jin jin yang nakal je. Biase la, nama pun nakal. Asyik kerja nak menyakat orang je la. 

Mungkin diorang bosan dan kesepian. Sebab tu la sekali sekala nak jugak main ngan makhluk lain. Cam kita manusia ni la jugak, asyik main ngan sesama manusia je lama lama boring gak. Tu sebab ada yang bela kucing, bela ayam, bela ikan, bela hamster, bela gajah. Tujuannya adalah untuk menghilangkan boring dengan bermain ngan belaan tu semua.
Aku bukan la aktivis paranormal macam angkel sickers tu. Tak de masa aku nak buat kerja kerja mengarut tu semua. Cuma aku sekadar berkongsi sikit sikit citer je ngan kengkawan ni.

Cakap pasal hantu ni aku teringat pasal satu cerita hantu jugak la. Aku tak pasti la kisah benar ke tipu. Cerita pasal hantu kopek. Ala,  yang dulu kalo masa zaman kanak kanak ribena kita tu yang mak kita tak bagi main kat luar waktu nak maghrib tu la. Katanya nanti disorok hantu kopek. 
Hantu kopek ni karekternya digambarkan mempunyai kopek (tetek) yang besar dan lanjut. Kegemaran dia ni lak menculik kanak kanak ribena yang degil ni pehtu disoroknya bawah kopek dia tu.


Dijadikan cerita kat satu kampung ni, [bukan kampung aku la] ada la sekumpulan kanak kanak ribena bermain nyorok nyorok. Salah sorangnya ialah Ali. Budak Ali ni memang nakal sikit la. Mak dia panggil balik mandi pun masih lagi nak bermain ngan kawan kawan dia tu.

Masa tu matahari semakin terbenam dan malam pun dah nak melabuhkan tirainya. Ali ni dengan bersungguh pegi la menyorok dengan bergayanya disebalik sebatang pokok besar. 
Punya la lama dia menyorok kat situ sampai tertidur budak Ali ni. Bila dia sedar je, hari dah gelap segelapnya. Ali cuba nak bangun untuk pulang ke rumah tapi nak angkat kaki nak meluruskan badan pun dia rasa tak berdaya.

Tengah panik camtu baru Ali teringat cerita mak dia pasal hantu kopek ni. Dia terbayangkan sewaktu ni diri dia berada di bawah kopek hantu tu. Tiba tiba, Ali mengalami ereksi secara spontan.

6 comments:

  1. wehh,,,ali bisa saja macam begitu

    ReplyDelete