13 January 2011

Paramyxovirus..dewasa pun kene campak ?

  30 Komen    
label: 
Baru baru ni salah sorang rakan sekerja aku kene campak sampai terpaksa bercuti sehingga kini. Kesian jugak la dah besar pun nak kene campak. Dah la badan dia tu besar, sanggup pulak dicampak oleh paramyxovirus tu. Hehehe..

Paramyxovirus ni sememangnya merbahaya. Malah boleh dikatakan sebagai pembunuh kanak kanak suatu masa dulu sebelum adanya vaksin tercipta. Dan selain nama komersilnya sebagai campak, nama lainnya pulak dikenali sebagai morbili, rubeola dan measles. Dan nama antarabangsanya pulak dikenali sebagai chickenpox.

Untuk pengetahun semua, Virus demam campak mengambil masa 7 hingga 14 hari (purata 10 hingga 11 hari) untuk membiak dalam badan sebaik ia menjangkiti seseorang. Dalam tempoh tu, antara gejala awal yang boleh dikesan seperti batuk, selsema dan sakit mata. Biasanya penghidap akan sensitif terhadap cahaya. 

Seterusnya akan diikuti dengan demam yang agak teruk sebelum timbulnya bintik bintik ruam atau bintik merah yang kalo dilihat dengan tekun terdapat satu titik putih kebiruan yang biasanya bermula dari muka dan belakang telinga. 


Selain tu jugak, kemungkinan terdapat koplik's spot atau pecah garam dikesan dalam kawasan mulut. Ala ala macam ulser bibir camtu la. 


Biasanya demam campak ni akan beransur pulih dengan sendirinya. Walaupun camtu, demam campak ni bukan boleh diambil ringan sebab antara komplikasi yang mungkin boleh disebabkan oleh demam campak ni seperti citir birit, jangkitan telinga, radang paru paru, keradangan otak, sawan, malah boleh menyebabkan kematian.

Tapi sekarang ni kebanyakan pusat perubatan sudah memiliki vaksin untuk mengelakkan virus paramyxovirus ni. Antaranya vaksin MMR yang diberikan pada bayi selepas usia 12 bulan mengikut jadual yang ditetapkan.


Kalo ikut orang lama, ada jugak cara cara dan amalan untuk demam campak ni. Antaranya meminum air kelapa pada peringkat awal demam campak ni dapat dikesan. Dikatakan khasiat air kelapa ni dapat mengeluarkan dan mempercepatkan proses penyembuhan ruam demam campak tu.


Dan petua orang lama lagi kalo seseorang tu menghidap demam campak, elok la dicarikan daun semambu kemudian dijadikan lapik di atas tilam atau tempat pembaringan. Menurut orang lama, daun semambu ni sebagai penggaru bila kegatalan akibat ruam campak tu tadi.


Dan lagi, kalo menghidap demam campak ni pantangnya jangan terkena air hujan. Sebab memungkinkan parutnya akan berkekalan pulak. Ada jugak yang cakap jangan makan kicap takut nanti parutnya menjadi hitam. Kata orang lama lagi, kalo dah sekali kene demam campak ni maka hanya tu je la sekali akan menghidapnya sebab sistem badan akan menjadi kebal dan imun terhadap paramyxovirus ni. 

Korang dah kene campak ke belum ? Kalo belum tu, berwaspada la. Mana tau terjangkit dari orang lain ke pulak. Apa pun, hargailah kesihatan kita. Sebab masa sihat ni la macam macam kita boleh buat. Kalo dah sakit sakit, nak blogging pun tak larat. Hehehe..




30 comments:

  1. :) :) :)
    bukan kena sekali seumur hidup ka
    terbaeekkk!!!!

    singgah dari mknace unlimited

    ReplyDelete
  2. sgt sakit kna campak. nak2 kalu yg kna kt kaki. nk jln2 pn susah.ak ni dh la jenis kuat jln. ngee

    ReplyDelete
  3. kecik2 dah kene, tp xmustahil kene lg

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. ,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
    //__l_l_,\____\,__
    l_---\_l__l---[]lllllll[]
    _(o)_)__(o)_)--o-)_)___
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    " Antara kau dan aku
    Blog ini sebagai pengantara
    Salam Sebuah persahabatan....
    Terima kasih atas kembara ziarah maya”

    sekali kena seumur hidup tapi kalau dah dewasa baru kena mau taknyerrr tinggalkan kesan parut.... lama nak hilang plak tu

    ReplyDelete
  6. kalau da kena sekali mustahil xkan kena lagi

    so wan selamat da

    hehe

    campak dengan kayap

    kayap lagi parah kot

    huhu

    ReplyDelete
  7. gue penah kena skali..
    kalo boleh, xnak kena dah

    ReplyDelete
  8. dulu kalau kena demam campak...mak suruh minum air kelapa..huhu

    ReplyDelete
  9. Mknace :

    itu kata orang la..ada sesapa nak kene kali ke seterusnya ke ? hehehe

    ReplyDelete
  10. buDAK keCIK :

    tambah lak tergaru sana sini lagi la parah..

    ReplyDelete
  11. E.d.Y :

    ya..semuanya ditangan Allah..kalo nak terkena lagi, apa boleh buat..sabor je la..

    ReplyDelete
  12. Fatin Athirah Amani :

    memacam nama demam campak ni..ada yang panggil 'pelentong' ada panggil chickenpox..

    ReplyDelete
  13. Afzainizam :

    tul tu..kalo tak dijaga dengan baik mau terkesan la parut tu sampai bila bila..

    ReplyDelete
  14. mr.syazwan :

    ni mesti selalu sangat peluk bantal busuk tu kot..hehehe..

    ReplyDelete
  15. mie :

    hehehe..aku pun kalo bole tak nak kene lagi..seriau oo nanti berparut sana sini..

    ReplyDelete
  16. man yusoef :

    kalo kat kampung tu la salah satu alternatif nak bagi cepat baik demam campak ni..

    ReplyDelete
  17. hee..sebab mase die kecik2 xkene campak.mase besor la baru nak kene campak gamaknye. :P

    ReplyDelete
  18. sy kena masa umur 18 tahun..

    sedih la juga bila tgk muka berbintik2..huhu...dh besar2 baru kena..

    sy pun pernh dgr gak..campak ni kena sekali seumur hidup..

    jom ke APA KATA HATI pulak,
    HEADER BARU

    ReplyDelete
  19. lagi info tentang demam campak di SIHAT SELALU - Demam Campak Berjangkit

    ReplyDelete
  20. oarang kata demam ni kena sekali sumur idop, ntoh ler.. tp aku penah kena masa kecik2 dulu je,
    btw, nice info weh! hehee

    ReplyDelete