22 February 2011

kau memang tak guna

  18 Komen    
label: 
Salam hari selasa buat semua rakan pembaca yang dihormati sekelian. Amboi eh, macam pidato la pulak rasanya. Semalam aku menghadapi masalah talian internet yang terlalu perlahan. Rasa macam lebih perlahan dari dail 1515 zaman dulu dulu tu. 

Hari ni alhamdulillah talian kembali seperti biasa seadanya. Pagi tadi agak awal jugak aku keluar rumah untuk ke tempat kerja. Memang luar biasa rasanya sebab pada hari hari lain tu sekitar 7 pagi lebih baru aku keluar rumah. Baru la dapat nak menyertai perempit perempit veteran di lampu isyarat pertama tu. 

Biasa la kan kalo pepagi antara sekitar jam 7:30 pagi tu masing masing dah sibuk nak ke tempat kerja. Paling syok kalo bermotorsikal. Walau kereta dan kenderaan lain terpaksa berhempas pulas menunggu giliran untuk melepasi lampu isyarat, geng motorsikal ni dengan selamba je boleh menunggu di petak pertama. Layan beb kalo menyala je lampu hijau tu pehtu ramai ramai merempit walaupun tak la selaju mat rempit. 

Disebabkan aku agak awal memulakan perjalanan, takde la aku bawak laju sangat. Dah macam bersiar siar pulak rasanya bila sekitar kelajuan 40Km/h je aku bawak motor tu. Lagipun kedinginan pagi yang menyegarkan tu memang sangat asyik untuk dinikmati. 

Tiba tiba tak jauh dari depan aku ada la sebuah kereta ni dengan kelajuan yang sederhana. Masalahnya aku tengok sekejap terarah ke kiri dan sekejap terarah ke kanan sampai ada beberapa kenderaan lain membunyikan hon apabila nak melintasi kereta tu tadi. 

Aku pun sengaja mengekori kereta tu dalam jarak yang selamat. Sambil tu aku jenguk jenguk la jugak ntah ntah pemandunya sakit ke apa ke. Tapi aku tengok takde pulak menunjukkan pemandunya bermasalah cuma sekali sekala kepalanya tertunduk tunduk ke bawah.

Kemudiannya aku memintas kereta tu dari sebelah kanan. Rupa rupanya sambil sebelah tangan memegang stereng kereta dan sebelah lagi sedang sibuk bermesej di telefon.


Sibuk atau penting sangat ke nak menghantar mesej waktu sedang memandu tu ? Memang menyusahkan pengguna jalan raya yang lain betul la. Kalo dibuatnya berlaku kemalangan camne ? 

Tu satu hal kalo nak cakap pasal perangai tak senonoh pengguna jalan raya kat dunia ni. Satu lagi kalo yang kaki asap ni. Walaupun tak la menjengkelkan pemanduan tu macam pemandu yang mati dan hidupnya bersama telefon, tapi tetap gak sedikit memualkan perasaan.


Hensem sangat ke kalo memandu sambil merokok tu ? Tak cukup dengan asap kenderaan tu tambah lak asap rokok berkepul kepul mencemarkan udara bumi ni. Lepas tu pulak puntung rokok tu lepas dah abis merokok, main jentik je sesuka hati. 

Gila kau..silap haribulan terkena orang kat belakang tak pasal pasal je tebakar. Dah tu pulak mencemarkan bumi je dengan sampah puntung tu. Memang la setiap hari ada pekerja bandaraya yang akan menyapu sampah disepanjang jalan tu tapi apa diorang perokok ni rasa kalo orang lain isap rokok pehtu campak puntung rokok tu depan rumah diorang. 


Kalau la puntung rokok tu boleh dijual timbang buat kitar semula takpe jugak. Aku pun nak menyertai mengutip puntung puntung rokok ni kalo mendatangkan keuntungan dari segi kewangan sekaligus dapat memelihara kebersihan bumi ni. 



Negara kita bukan takde undang undang. Macam bos aku dah pernah kena saman kompaun sebab menggunakan telefon ketika memandu. Padan muka dia. Tu la, siapa suruh guna telefon sambil memandu. Kan tak pasal pasal je kene membazirkan duit membayar saman. Kalo duit yang dibayar saman tu buat belanja kitorang makan makan ke, tak pun masukkan dalam gaji bulanan aku ke ada gak faedahnya. 

Dan kemudian aku terfikir lak pasal gajet yang satu ni. Kalo yang mahal tu mungkin la membantu sebab bersuara. Kalo yang cikai sikit ni senyap je. Bila dah senyap, kena la mempergunakan mata untuk memastikan arah yang betul. Silap haribulan, tengah belek punya belek tak pasal je cium bontot orang depan. Kan ke haru bila nak bagitau kat polis trafik tu "saya terlanggar dia sebab saya sedang sibuk memerhatikan jalan dalam GPS saya tu". 


18 comments:

  1. Tu la sikap org2 Mesia..
    kurang sivik..
    ade gak pemandu yang sengal (lelaki), siap bleh touch-up rambut (siap sapu gel ok!) time tgh memandu..tau pun sebab mula2 follow diaa..pstu rase cm semacam je dia bwk kete..kete tu terhuyung-hayang..
    ape lagi, trus potonng kete tu n nampak dia tgh sapu gel kt rambut..dia ingat hensem sgt la wt cmtu..dush!!

    ReplyDelete
  2. sy selalu sngt la jumpa org peel mcm ni..

    satu lagi yg sy tk tahan..meludah...eeeuuu.....

    kat atas jalan tu mmg penuh dgn ludah..eeeuuu....

    sy pernh nmpk..sorang driver lorry ni...dgn selamba je meludah...dia tk sedar ada motor...

    nak elak terkena ludah...sampai hampir terjatuh orang yg bawa motor tu..

    jom ke APA KATA HATI pulak,
    AUTOMATIK PING BLOG

    ReplyDelete
  3. ini dah jd masalah negara ni..
    kalau cakap kat hp tu leh gak drive
    ini sambil mssg...mmg kurreengg gitu!

    menyusah diri sendiri takpe..
    ni membabitkan nyawa org tau!


    Jom baca: BERTEMU MAN KIDAL

    ReplyDelete
  4. malaysia ni kan antara negara yang mempunyai pemandu yang paling "BERETIKA"...sampai negara2 maju pun kalah

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. ada tu kdg2 sampah besau ni mcm kertas A4.. KULIT LIMAU

    main campak je

    gila "sopan"

    sakit mata tgk


    anyways pipoq kena tag

    hehe

    ReplyDelete
  7. itu la..
    gue memang slalu saja jupe org camtu..

    ReplyDelete
  8. aku memang geram pesen org mcm 2.klo bahayakan diri dia je aku xheran.bab org laen pon tergugat same tu yg aku panass.hu3

    ReplyDelete
  9. Kawan saya yang menaiki motorsikal lagi kesian terkena kahak yang diludah oleh pemandu lori bertempek di muka lagi kurang ajar sudahlah kuning berbau yang meloyakan

    ReplyDelete
  10. bese la rakyat malaysia kurang kesedaran sivik.. byk kali tegur pun still xreti bahasa...

    ReplyDelete
  11. michael kors uk, http://www.michaelkorshandbag.co.uk/
    michael kors uk outlet, http://www.michaelkorsoutlet.org.uk/
    ray ban uk, http://www.raybansunglass.co.uk/
    replica handbags,replica handbags outlet,cheap handbags,purses and handbags,wholesale replica handbags,replica bags,bags outlet,replica handbags wholesale,cheap purses,discount handbags,handbags sale,wholesale purses,handbags and purses,replica purses
    wedding dresses, http://www.cheap-weddingdresses.net/
    jordan 13, http://www.airjordan13s.com/
    pittsburgh steelers jersey, http://www.pittsburghsteelersjersey.com/
    los angeles clippers, http://www.clippersjerseystore.com/
    tiffany and co jewelry, http://www.tiffanyandco.in.net/
    tods shoes, http://www.todsshoes.us.com/
    louis vuitton bags, http://www.louisvuittonbag.us.com/
    giants jersey, http://www.newyorkgiants.us/
    adidas wings, http://www.adidaswings.net/
    chicago bears jerseys, http://www.chicagobearsjerseys.us/
    tiffany outlet, http://www.tiffany-outlet.us.com/
    chanel outlet store, http://www.chaneloutletstore.us.com/
    basketball shoes, http://www.basketballshoes.us.com/
    new york giants jerseys, http://www.newyorkgiants.us/
    louis vuitton bags cheap, http://www.louisvuittonbag.us.com/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsfactoryoutlets.in.net/
    oakley sunglasses outlet, http://www.oakleysunglassesoutlets.us.com/
    coach outlet, http://www.coachoutletstores.com.co/
    hermes outlet store, http://www.hermesoutletstore.us.com/
    tiffany outlet, http://www.tiffanyjewelleryoutlets.co.uk/
    futbol baratas, http://www.futbol-baratas.com/
    2015812caihuali

    ReplyDelete