12 February 2011

telur jepun atau tofu telur ?

  23 Komen    
label: 
Salam mesra buat semua pembaca. Apa perancangan untuk hari ni ? Bersantai dengan keluarga kat rumah je atau pergi makan angin kat luar ? Entri hari ni ditujukan khas untuk cik cahaya yang memberikan inspirasi untuk berkongsi resipi telur jepun..eh, tofu telur ni. Jangan marah ye cik cahaya, nanti malap lap cahaya tu.


Aku namakan masakan hari ni sebagai sup tofu telur jepun. Cik Cahaya tolong jangan ketawa. Cara pembuatannya sangat mudah semudah Alif Ba Ta. Paling utama mesti la kene beli tofu telur jepun ni.


Dah tu, potong agak seinci dan digoreng jangan terlalu lama. Sambil tu boleh la sediakan bahan bahan yang lain. Kalo suka udang, boleh gunakan udang. Kalo suka ayam, potong kecik kecik isi ayam tu. 


Pehtu untuk sayur sayurannya, biasanya aku gunakan putik jagung, cendawan, lobak merah dan bunga kobis. 


Cendawan yang sesuai untuk digunakan camni la, cendawan tiram. Kalo guna cendawan butang tu kot liat sangat lak. Pehtu kalo ada yang tak suka bunga kobis, boleh gantikan dengan brokoli baru la ada nampak kaler meriah sikit sup tu nanti.


Caranya mudah je, memula tumiskan sedikit bawang putih yang dicincang halus bersama udang tu tadi. Kemudian masukkan air secukupnya. Pehtu masukkan sedikit sos tiram, sedikit garam secukup rasa dan biarkan mendidih. 

Bila dah mendidih supnya tu, pecahkan sebijik telur ayam dan dikacau. Lepas tu boleh la masukkan semua sayuran yang dah dipotong tadi tu. Kemudian masukkan tofu telur jepun yang dah digoreng tadi tu ke dalam sup. Untuk memekatkan sikit sup tu, bancuh sedikit tepung jagung dan masukkan ke dalam sup tadi.


Biarkan mendidih sebentar, pehtu boleh la dihidangkan untuk dimakan bersama nasi atau dimakan begitu saja. 


Senang kan ? Tofu tadi tu digoreng supaya dia tak pecah bila dimasukkan dalam sup tu. Biasa la kalo dah namanya tofu, memang lembut lembik je. Selamat mencuba dan menjamu selera.


23 comments:

  1. adesss . ingtkan dah xingt pasal telur jepun. haha ;D wat den malu jew ni. nk sorok tang mana erkkk. apa2 pun thanks kongsi resepi. sok try buat. nty akan post di blog sy ;D

    ReplyDelete
  2. wawawa

    chef nampak

    untung siapa jadi bini ang ni

    suami ke dapur

    si isteri basuh kete

    hahaha

    =_=

    ReplyDelete
  3. as salam pipoq,

    selera kak ati nampak

    lama dah tak masak n makan tauhu jepun ni
    mmg sedap msk dgn sayur


    Jom baca: Khas Untuk Semua KAUM WANITA.. mesti baca!!

    ReplyDelete
  4. wah2.. rajin nye tukang masak nie..

    neway dat tauhu jepun koet.. heee.

    sedap koet!!

    ReplyDelete
  5. wah, syur semua over d sea tu..hoho

    ReplyDelete
  6. ♥cik cahya♥ :

    hehehe..kalo tak keluar pasal telur jepun tu, memang tak ingat pasal masakan ni..banyak sangat resipi masakan yang duduk dlam kepala ni..

    ReplyDelete
  7. mr.syazwan :

    memang la encik wan..kalo kat rumah tu nak makan sedap sedap sket ala ala 5 bintang, wifey jadi tukang tengok je..

    ReplyDelete
  8. Ati Masrif :

    bebudak kecik pun lebih suka tofu telur ni dari tofu soya yang biasa tu..tambah lak kalo sayur dia tu berwarna warni..

    ReplyDelete
  9. SyahmiFikri :

    tofu telur tu..some ppl panggil tofu telur jepun..memang sedap owh

    ReplyDelete
  10. TiKa LEh :

    hehehe..nanti kalo letak kacang panjang cam pelik lak..

    ReplyDelete
  11. Bakat memasak bro makin terselah :-)

    ReplyDelete
  12. perrgghh...pandai masak gak rupanya...

    ReplyDelete
  13. salam kenal...

    steady bro...masak jangan tak masak...sampai ke jopun ko cari tofu ye...

    ReplyDelete
  14. akubiomed :

    huu..dah duduk dalam industri makanan ni kena la makin maju dalam bidang masakan..

    ReplyDelete
  15. E.d.Y :

    hehehe..mesti kene pandai beb..kalo bini merajuk senang leh masak sendiri kat rumah..

    ReplyDelete
  16. Sham :

    salam kenal..nama je tofu jepun..tapi kat Malaysia pun ada jual..

    ReplyDelete
  17. kalau sy kan...

    taufu ni..goreng garing sikit..makan gitu je...sedap...hehe... :)

    jom ke APA KATA HATI pulak,
    BILA MOOD KE LAUT

    ReplyDelete
  18. nabilah_2908 :

    kalo nak makan camtu je boleh gak..cicah ngan sos thousand island memang masyukk..

    ReplyDelete