16 February 2011

tersirat dalam tersurat [part 2]

  20 Komen    
label: 
Salam hari rabu semua. Masih lagi berselawat ke atas Nabi junjungan pada hari ni ? Alhamdulillah kalo lidah masih lagi tak jemu berselawat. Bukan je hanya semalam kekonon sebagai tanda memperingati hari kelahiran Nabi kecintaan kita tu, biarlah setiap hari kita memperingati baginda SAW.

Hari ni aku nak sambung lagi pasal pantang larang orang dulu yang menghantui kehidupan zaman kanak kanak suatu masa dulu. Bukan la nak protes atau nak cakap orang dulu dulu ni memandai je buat cerita atau suka menipu, tapi mungkin cara camtu sebagai salah satu untuk menunjukkan kasih sayang diorang kot. Ye la, kalo nak melarang terus besit je kang dah mendera.


Masa bebudak dulu tu selalu mak atau nenek kita marah tul kalo suka duduk atas bantal. Padahal punya la sedap kalo duduk atas bantal. Empuk je terasa kat punggung. Katanya nanti tumbuh bisul di punggung. Sape yang tak takut kalo bisul tumbuh kat punggung ? Memang tobat tak nak duduk atas bantal ah. 

Betul ke bisul leh tumbuh kat punggung kalo duduk atas bantal ? Kesian pengantin kan sebab kekadang tu diorang kasi duduk atas bantal masa nak akad nikah tu. Seminggu peh kenduri terus ada bisul kat punggung. Hehehe..

Lojiknya kesian kat bantal tu. Zaman dulu kan bantal diperbuat isinya dari kekabu. Bukan macam zaman sekarang punya bantal. Pepaham je la kalo kekabu ni, sedangkan letak kepala saje pun mampat je isinya. Ni pulak nak duduk atas bantal tu. Penyet la bantal tu.


Kalo yang ni bebudak cukup suka lelebih lagi masa sesi kutuk mengutuk sampai nangis. Jelir jelir lidah. Kalo nampak dek mak atau nenek, katanya nanti lidah kene potong. Aduii..sebelum nak jelir lidah tu kene tengok keliling dulu ada ke tak de nenek atau mak. 

Bukan kena potong pun, tapi kan ke tak sopan kalo buat camtu. Buruk tul ah. Biar je la haiwan ular, biawak, anjing dan haiwan haiwan lain yang suka menjelir tu je yang menjelir lidah. 


Siapa yang tak kenal ngan hidangan ni angkat sudu ? Hehehe..Masa bebudak dulu asyik boleh tengok je kalo orang dewasa makan kepala ikan ni. Tak kira la masak apa pun. Kari ke sup ke, jangan harap nak dapat merasa. Kononnya nanti jadi bodoh. 

Tapi kenapa kalo orang dewasa makan boleh pulak ? Diorang tak kesah ke kalo menjadi bodoh ? Hehehe..bila dah meninggalkan alam budak budak, baru la aku tau kenapa diorang tak kasi makan kepala ikan ni. Sedap rupanya. Tapi aku tak makan sangat kepala ikan ni sebab ada pantang yang lain.


Satu lagi kalo bab makan ni bagi bebudak lelaki yang belum berkhatan, asyik tak boleh nak makan hempedal ayam je. Kononnya nanti liat susah nak berkhatan. 

Bayangkan la kalo pisau tok mudim tu nak potong tapi tak terpotong. Mengerikan sungguh aih. Sungguh mementingkan selera diri tul orang dewasa ni kan. Ada ke boleh cakap camtu pulak. Hehehe..


Yang ni untuk bebudak yang nakal. Dan sering kali jugak menjadi ejekan kawan kawan sekolah bila terkena. Jangan mengintai orang dalam bilik mandi nanti ketumbit mata. Abis tu kalo tak mengintai tapi kena ketumbit gak camne ? Kan dah kene ejek kaki sekodeng.

Apa la faedahnya mengintai orang dalam bilik mandi tu. Berdosa woo. Nanti ntah ternampak apa yang tak patut dinampakkan tu kan ke dah jadi isu. Tak pasal pasal orang yang kene ketumbit je orang lain pandang serong.


Kalau yang satu ni aku memang tak faham kenapa. Tunjuk pelangi dengan jari nanti jari akan kudung. Apa kelojikannya ? Ada siapa siapa leh ulaskan sebab musababnya ? 


20 comments:

  1. ohhoo..nk tmbh boleh??? pernah dengar? kalau menyanyi kt dapur nnt dpt laki tua!!

    alaa kak ct nurhaliza kita tu nyanyi atas pentas pun dpt org tuaa.. hahaha

    ReplyDelete
  2. orang cakap makan kepala ikan
    tak elok ..pasai boleh bodoh..mmg betuilkan


    Jom baca: Tag Dari Tok Dukun

    ReplyDelete
  3. bab kepala ikan tu ada logiknya...

    apa yg pernh sy baca...part di bahagian mata ikan tu..bila kita makan..boleh buatkan kita lupa...sejauh mn kebenarannya entah la..xdpt dipastikan..sbb sy mmg tk suka kepala.. :)

    org dulu2 larang kita duduk atas bantal...sbb biasanya bantal tu untuk kepala...tk elok la pulak jika di dudukkan.. :)

    jom ke APA KATA HATI pulak,
    BLOG REVIEW:SILENT READER

    ReplyDelete
  4. mmg ada logiknya makan kepala ikan boleh bodoh

    ReplyDelete
  5. sume laki y baru kawen akan kena bisol...huhu

    ReplyDelete
  6. suka imbau kenangn kecik2 ye

    hahaha

    bila ckp kepala ikan teringat

    abah x suruh makan kepala ikan

    mmg dia kata agak kebodohan sikit

    tpi dia suruh mkn mata ikan

    sebab dia kata mata boleh jd terang

    haha

    memang kena kaw2 punya

    last2 rabun jugak

    adehh

    ReplyDelete
  7. aku tak makan pala ikan pun ... bodoh gak

    ReplyDelete
  8. masa berkhatan dulu...
    banyak pula pantang larang nya...
    ehhehee

    ReplyDelete
  9. AesyaZealous :

    hehehe..nampaknya cik AesyaZealous telah terlepas part 1 punya pantang larang..

    ReplyDelete
  10. Ati Masrif :

    ada kemungkinan jugak..tetambah lak bagi orang yang belajar..kepala ikan ni melemahkan memori..

    ReplyDelete
  11. nabilah_2908 :

    masa aku blajar dulu pun memang guru aku cakap pantang makan kepala ikan ni kalo nak kuatkan ingatan..

    ReplyDelete
  12. E.d.Y :

    kat mana ye logiknya tu ? Adakah kerana ikan sering melupakan mata kail ?

    ReplyDelete
  13. ïêmå å¢klê§ :

    kalo dah kawin ada bisul takpe..ada isteri leh tolong tengokkan..hehehe

    ReplyDelete
  14. mr.syazwan :

    wahh..tul ke mata ikan leh terangkan mata ? hehehe..

    ReplyDelete
  15. touya :

    ko makan kepala ikan bilis banyak kot beb..hehehe

    ReplyDelete
  16. mie :

    tu la..cam aku bersunat kat kampung, peh sunat tu nak langkah taik ayam pun tak leh..bentan nanti katanya..hahaha

    ReplyDelete
  17. Satu cara orang dulu-dulu menegur tanpa menguris dan menyinggung perasaan dengan bercakap berlapik

    ReplyDelete
  18. akubiomed :

    hmm..betul jugak kan..tapi kalo nak cakap gitu kat bebudak sekarang mane diorang nak faham kalo bahasa berkias ni..

    ReplyDelete