24 April 2011

bunshinsaba

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari ahad buat rakan rakan pengunjung. Apa aktiviti hari ni ? Bersantai bersama keluarga di taman atau hanya menghabiskan hujung minggu kat rumah je layan siaran TV ? Walau apa pun yang dilakukan, selamat menikmati cuti hujung minggu.


Malam tadi seperti biasa adalah malam seram buat aku sekeluarga. Bukan la kehidupan kami dihantui makhluk menyeramkan tu kat rumah tapi dengan melayan filem seram di Youtube. 

Filem pilihan malam tadi setelah dinilaikan oleh aku dan wifey, kami memilih filem terbitan dari Korea yang bertajuk Bunshinsaba. Filem arahan Ahn Byeong-ki pada tahun 2004 ni yang dilakonkan oleh Kim Gyu-ri, Choi Jeong-yun, Lee Se-eun, Lee Yu-ri dan Lee Yoo-ri sebagai watak utama dalam filem seram ni.


Bunshinsaba ni bermaksud Ouija board atau lebih mudah nak faham yang bebudak sekolah suka main guna duit syiling tu pehtu ntah tulis ape kebenda pehtu seru roh orang yang dah mati untuk ikut arahan orang yang main benda tu.

Cerita ni mengisahkan tentang Yoo-Jin yang baru berpindah sekolah dari Seoul bersama dua rakannya yang sentiasa menjadi mangsa buli oleh pelajar samseng kat sekolah baru diorang tu.


Sebab dah tak tahan asyik kena buli je lalu diorang bertekad nak membalas dendam secara halus menggunakan sumpahan bunshinsaba tu. Diorang pun tulis la nama nama pembuli diorang tu kat atas kertas dan meneruskan projek sumpahan bunshinsaba tu. 

Sebelum memulakan pemujaan tu, budak Yoo-Jin ni dah bagitau kat kawan dia yang dua orang tu supaya walau apa pun yang berlaku masa pemujaan tu jangan sesekali bukak mata sampai la pemujaan tu selesai. 

Tak disangka pulak pemujaan yang diorang buat tu menjadi. Atas rasa ingin tahu sangat, budak Yoo-jin ni bukak mata pulak nak tengok apa yang ada. Dan bermula la keseraman filem ni dimana dia nampak satu susuk tubuh perempuan berambut panjang rebonding dengan wajah yang pucat disisinya.


Nak dijadikan cerita lagi, sumpahan bunshinsaba yang diorang lakukan tu pulak benar benar menjadi. Keesokan harinya bila dia pergi ke sekolah didapati salah seorang pembuli tu ditemui mati dengan kepala terbakar di dalam kelas.

Ianya bukan terhenti disitu je. Dengan kehadiran seorang guru seni yang baru pulak menambahkan lagi efek keseraman filem ni bila Yoo-Jin ternampak ada hantu bersama guru seni tu.


Seorang demi seorang pembuli tu ditemui mati dan misteri semakin menjadi misteri. Apa yang tidak disedari sebenarnya Yoo-Jin telah dirasuki oleh roh yang diseru mereka pada malam pemujaan tu.


Setelah beberapa usaha untuk menghentikan kejadian yang berlaku, baru la diorang dapat tahu bahawa roh yang merasuki tubuh Yoo-Jin tu adalah milik seorang bekas pelajar sekolah tu jugak yang dikenali sebagai Kim In-sook 30 tahun yang lampau dimana In-sook ni telah mati dibunuh oleh penduduk tempat tu bersama dengan ibunya yang dituduh sebagai ahli sihir.


Ala ala filem Hantu Kak Limah balik rumah jugak, penduduk tempat tu beramai ramai bertindak membakor rumah kediaman ibu si In-sook ni selepas In-sook sendiri mati akibat dibakor oleh rakan rakan sekolahnya. Ketika itulah ibu In-sook ni mengenakan sumpahan ke atas semua yang bertanggungjawab atas kematian diorang tu.


Puncanya hanya kerana penduduk tempat tu merasakan In-sook dan ibunya tu aneh dan pelik. Memang pelik pun sebab In-sook tu sebenarnya buta tapi yang dapat membolehkan dia melihat seperti orang biasa adalah atas kuasa luarbiasa ibu dia tu. 

Agak pening pening jugak la aku nak memahami jalan cerita filem ni dengan cepat sebab bukan satu hantu je yang ada dalam cerita ni tapi dua. Yoo-Jin dihantui oleh In-sook, guru seni tu pulak rupanya dihantui oleh roh ibu In-sook tu. 

Kalau aku nak bagi kadar kecut perut dari lima pengecutan perut secara keseluruhan, aku kasi tiga je la sebab kurang unsur unsur terperanjat dan hantunya kurang beraksi. 

Minggu depan seram apa pulak ? Tungguuu..


10 comments:

  1. erk! seram2nya gambo2 nih.. skip laju2..heh!

    ReplyDelete
  2. Kiranya minggu ini tema cerita filem seram sejak dari cuti keputeraan Sultan Perak tempoh hari

    ReplyDelete
  3. MissNaL :

    hehehe..seram ke tu ?

    ReplyDelete
  4. akubiomed :

    ya..insyaAllah setiap hari ahad akan masuk entri review filem filem seram yang ditonton malam tu..

    ReplyDelete
  5. ni la filem korea pertama den tgk sampai demam2. mnangis tgh mlm sbb tkut. tapi skrg da berani. riak skjap. HAHAH ;D

    ju-on pun seram gak. ikutkan semua cter hantu seram. wakakaka;p

    ReplyDelete
  6. kobe shoes, http://www.kobebryantshoes.in.net/
    coach handbags outlet, http://www.coachhandbagsoutletonline.us.com/
    air jordan 4, http://www.airjordan4.org/
    lululemon outlet, http://www.lululemonoutletstore.in.net/
    new balance shoes, http://www.newbalanceshoes.in.net/
    hermes belt for sale, http://www.hermesbelts.us/
    michael kors bags, http://www.michaelkorsbags.uk/
    north face outlet, http://www.thenorthface.me/
    manchester united jersey, http://www.manchesterunitedonline.com/
    michael kors handbags, http://www.michaelkorsusa.us/
    louis vuitton handbags, http://www.louisvuittonhandbag.us/
    kobe shoes, http://www.kobeshoes.us/
    oakley sunglasses, http://www.oakley.in.net/
    kobe 9, http://www.kobe9elite.us.com/
    vans sneakers, http://www.vans-shoes.cc/
    herve leger, http://www.herveleger.us.com/
    discount oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassesdiscount.us.com/
    wedding dresses uk, http://www.weddingdressesoutlet.co.uk/
    blackhawks jersey, http://www.chicagoblackhawksjersey.us/
    ralph lauren outlet, http://www.ralphlaurenoutletuk.org.uk/
    ray ban sunglasses, http://www.rayban-sunglassess.us.com/
    instyler ionic styler, http://www.instylerionicstyler.com/
    jets jersey, http://www.newyorkjetsjersey.us/
    oakley sunglasses online, http://www.oakleysunglassesonline.us.com/
    true religion outlet, http://www.truereligionjeansoutlet.com/
    2015912caihuali

    ReplyDelete
  7. Today Michael Kors Handbags outlet continue to be one of the world's best sellers in the handbags market and with the new Michael Kors Handbags Sale Clearance released in 2018 there seems no end to the company's rise to the top.
    Source: Homepage
    If you consider the sheer volume of new Michael Kors Handbags Outlet Clearance launched every year there are only a handful of bags that attain iconic status and the Michael Kors Handbags Outlet Clearance falls into that category.
    Source: Facebook.com

    ReplyDelete
  8. I got a good fighting spirit and I never say die. I get back up. Saw his eyes rolling in the back of his head, added Wilder. The court ruled that the ballot language combined with the text of the ballot measure had adequately informed voters about what they were voting on. Ballot title may aid interpretation of the underlying measure. But we will not consult the ballot title when the meaning of the underlying measure is plain, the decision read..

    In the Ethnography Museum we find folc culture andequipment of house and farm of Kujawy. The Museum of the History ofWocawek shows history from archaeological excavations toLiberation of Wocawek 1945. We can see elements of knights,measures and weights, treasure with coins, pharmaceutics uniforms,firearms, weapons, colin kaepernick t shirt photographs and the archives..

    "You bet I liked it," he told "Inside Edition"when asked about the rally. "Clocking the hell out of that big mouth."Of the victim, he said: "We don't know if he's ISIS. We don't know who he fuck cancer shirt is, but we know he's not acting like an American and cussing me and sticking his face in my head.

    When you get a QB in theTier 1 level, you're basically erasing two worries off your board. One,you don't have to battle it out on waiver wire for someone who dantdm shirt just had a big week or someone with a favorable upcoming matchupagainst theSaints or Browns. Your QBis a threat for 300 yards and three touchdowns no matter the matchup orenvironment.

    Alice Harding, an astrophysicist at Goddard Space Flight Center who is among roughly 15,000 furloughed NASA employees, worries about missing rare astronomical phenomena starbursts proceed with or without a federal budget. Just days before the government closed, she and her colleagues at the Fermi space telescope observed a pulsar flashing in an unprecedented way. She scrambled to get a follow up observation using NASA's NICER instrument in her last days at work..

    At 71, with most of his hair, a florid complexion, a bulbous nose, Mapplethorpe doesn't resemble his famous, sensuously handsome son. And the dissimilarities extend beyond the physical. Harry Mapplethorpe ushers at Mass every Sunday, has never voted for a Democrat, is a member of the National Rifle Association.

    Researchers believe they identified four genes that are responsible for your ability to tolerate pain. In their study, they asked 2,721 people with chronic pain to rate their pain on a scale from 1 to 10, 10 being the most painful. Researchers then grouped the participants according to low pain, moderate pain or high pain ratings, and identified which genes were more prevalent in each group.

    ET\n\n\n\nWASHINGTON Osama bin Laden, the face of global terrorism and architect of the Sept. Helicopters ferrying elite counter terrorism troops into the compound identified by the CIA as bin Laden\u0027s hideout and back out again in less than 40 minutes. Bin Laden was shot in the head, officials said, after donut shirt he and his bodyguards resisted the assault.\n\n\n\nThree adult males were also killed in the raid, including one of bin Laden\u0027s sons, whom officials did not name.

    ReplyDelete