24 April 2011

bunshinsaba

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari ahad buat rakan rakan pengunjung. Apa aktiviti hari ni ? Bersantai bersama keluarga di taman atau hanya menghabiskan hujung minggu kat rumah je layan siaran TV ? Walau apa pun yang dilakukan, selamat menikmati cuti hujung minggu.


Malam tadi seperti biasa adalah malam seram buat aku sekeluarga. Bukan la kehidupan kami dihantui makhluk menyeramkan tu kat rumah tapi dengan melayan filem seram di Youtube. 

Filem pilihan malam tadi setelah dinilaikan oleh aku dan wifey, kami memilih filem terbitan dari Korea yang bertajuk Bunshinsaba. Filem arahan Ahn Byeong-ki pada tahun 2004 ni yang dilakonkan oleh Kim Gyu-ri, Choi Jeong-yun, Lee Se-eun, Lee Yu-ri dan Lee Yoo-ri sebagai watak utama dalam filem seram ni.


Bunshinsaba ni bermaksud Ouija board atau lebih mudah nak faham yang bebudak sekolah suka main guna duit syiling tu pehtu ntah tulis ape kebenda pehtu seru roh orang yang dah mati untuk ikut arahan orang yang main benda tu.

Cerita ni mengisahkan tentang Yoo-Jin yang baru berpindah sekolah dari Seoul bersama dua rakannya yang sentiasa menjadi mangsa buli oleh pelajar samseng kat sekolah baru diorang tu.


Sebab dah tak tahan asyik kena buli je lalu diorang bertekad nak membalas dendam secara halus menggunakan sumpahan bunshinsaba tu. Diorang pun tulis la nama nama pembuli diorang tu kat atas kertas dan meneruskan projek sumpahan bunshinsaba tu. 

Sebelum memulakan pemujaan tu, budak Yoo-Jin ni dah bagitau kat kawan dia yang dua orang tu supaya walau apa pun yang berlaku masa pemujaan tu jangan sesekali bukak mata sampai la pemujaan tu selesai. 

Tak disangka pulak pemujaan yang diorang buat tu menjadi. Atas rasa ingin tahu sangat, budak Yoo-jin ni bukak mata pulak nak tengok apa yang ada. Dan bermula la keseraman filem ni dimana dia nampak satu susuk tubuh perempuan berambut panjang rebonding dengan wajah yang pucat disisinya.


Nak dijadikan cerita lagi, sumpahan bunshinsaba yang diorang lakukan tu pulak benar benar menjadi. Keesokan harinya bila dia pergi ke sekolah didapati salah seorang pembuli tu ditemui mati dengan kepala terbakar di dalam kelas.

Ianya bukan terhenti disitu je. Dengan kehadiran seorang guru seni yang baru pulak menambahkan lagi efek keseraman filem ni bila Yoo-Jin ternampak ada hantu bersama guru seni tu.


Seorang demi seorang pembuli tu ditemui mati dan misteri semakin menjadi misteri. Apa yang tidak disedari sebenarnya Yoo-Jin telah dirasuki oleh roh yang diseru mereka pada malam pemujaan tu.


Setelah beberapa usaha untuk menghentikan kejadian yang berlaku, baru la diorang dapat tahu bahawa roh yang merasuki tubuh Yoo-Jin tu adalah milik seorang bekas pelajar sekolah tu jugak yang dikenali sebagai Kim In-sook 30 tahun yang lampau dimana In-sook ni telah mati dibunuh oleh penduduk tempat tu bersama dengan ibunya yang dituduh sebagai ahli sihir.


Ala ala filem Hantu Kak Limah balik rumah jugak, penduduk tempat tu beramai ramai bertindak membakor rumah kediaman ibu si In-sook ni selepas In-sook sendiri mati akibat dibakor oleh rakan rakan sekolahnya. Ketika itulah ibu In-sook ni mengenakan sumpahan ke atas semua yang bertanggungjawab atas kematian diorang tu.


Puncanya hanya kerana penduduk tempat tu merasakan In-sook dan ibunya tu aneh dan pelik. Memang pelik pun sebab In-sook tu sebenarnya buta tapi yang dapat membolehkan dia melihat seperti orang biasa adalah atas kuasa luarbiasa ibu dia tu. 

Agak pening pening jugak la aku nak memahami jalan cerita filem ni dengan cepat sebab bukan satu hantu je yang ada dalam cerita ni tapi dua. Yoo-Jin dihantui oleh In-sook, guru seni tu pulak rupanya dihantui oleh roh ibu In-sook tu. 

Kalau aku nak bagi kadar kecut perut dari lima pengecutan perut secara keseluruhan, aku kasi tiga je la sebab kurang unsur unsur terperanjat dan hantunya kurang beraksi. 

Minggu depan seram apa pulak ? Tungguuu..


8 comments:

  1. erk! seram2nya gambo2 nih.. skip laju2..heh!

    ReplyDelete
  2. Kiranya minggu ini tema cerita filem seram sejak dari cuti keputeraan Sultan Perak tempoh hari

    ReplyDelete
  3. MissNaL :

    hehehe..seram ke tu ?

    ReplyDelete
  4. akubiomed :

    ya..insyaAllah setiap hari ahad akan masuk entri review filem filem seram yang ditonton malam tu..

    ReplyDelete
  5. ni la filem korea pertama den tgk sampai demam2. mnangis tgh mlm sbb tkut. tapi skrg da berani. riak skjap. HAHAH ;D

    ju-on pun seram gak. ikutkan semua cter hantu seram. wakakaka;p

    ReplyDelete
  6. kobe shoes, http://www.kobebryantshoes.in.net/
    coach handbags outlet, http://www.coachhandbagsoutletonline.us.com/
    air jordan 4, http://www.airjordan4.org/
    lululemon outlet, http://www.lululemonoutletstore.in.net/
    new balance shoes, http://www.newbalanceshoes.in.net/
    hermes belt for sale, http://www.hermesbelts.us/
    michael kors bags, http://www.michaelkorsbags.uk/
    north face outlet, http://www.thenorthface.me/
    manchester united jersey, http://www.manchesterunitedonline.com/
    michael kors handbags, http://www.michaelkorsusa.us/
    louis vuitton handbags, http://www.louisvuittonhandbag.us/
    kobe shoes, http://www.kobeshoes.us/
    oakley sunglasses, http://www.oakley.in.net/
    kobe 9, http://www.kobe9elite.us.com/
    vans sneakers, http://www.vans-shoes.cc/
    herve leger, http://www.herveleger.us.com/
    discount oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassesdiscount.us.com/
    wedding dresses uk, http://www.weddingdressesoutlet.co.uk/
    blackhawks jersey, http://www.chicagoblackhawksjersey.us/
    ralph lauren outlet, http://www.ralphlaurenoutletuk.org.uk/
    ray ban sunglasses, http://www.rayban-sunglassess.us.com/
    instyler ionic styler, http://www.instylerionicstyler.com/
    jets jersey, http://www.newyorkjetsjersey.us/
    oakley sunglasses online, http://www.oakleysunglassesonline.us.com/
    true religion outlet, http://www.truereligionjeansoutlet.com/
    2015912caihuali

    ReplyDelete