23 April 2011

makan sihat

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari sabtu buat semua rakan pengunjung. Alhamdulillah pagi ni cuaca agak baik di Ipoh ni. Bagi sesiapa yang duduk berhampiran bandar Ipoh ni rasa takde apa nak buat tu, boleh la mengunjungi karnival minggu saham amanah Malaysia yang sedang berlansung di Kompleks Sukan Majlis Bandaraya Ipoh. Masuk percuma je. Dibuka dari jam 10 pagi hingga 10 malam dengan berbagai pameran dan aktiviti diadakan kat situ. 


Hari ni aku nak berkongsi minda tentang pemakanan yang kita makan setiap hari. Seperti mana yang kita maklum, negara kita ni memang kaya dengan berbagai jenis masakan dan makanan. Tu tak termasuk lagi masakan dan makanan yang dibawa masuk dari luar. 

Sejak aku mula reti nak makan sampai la sekarang ni, masih jugak ada lagi masakan dan makanan yang tak pernah lagi aku cuba. Maknanya memang terlampau bermacam macam jenis makanan yang ada kat Malaysia ni.

Tapi dalam kita dok makan setiap hari tu, pernah tak kita fikir tentang kebaikan dan keburukan dari apa yang kita makan tu ?

Selalunya bila dah disahkan menghidap penyakit itu ini baru la kita ni nak bertukar menu. Kalau tak, apa je yang nampak menyelerakan semuanya nak ditelan.


Tak salah pun kalau nak makan sebanyak mana yang mampu. Tapi tu bukan la yang diajar oleh Rasul Junjungan kita dalam perihal makan ni. Makan secara bersederhana dan mengikut keperluan je. 

Dalam Al Quran jugak dah bagitau, kalau nak makan tu makanlah yang baik baik. Maksudnya pilih la makanan yang berkhasiat untuk tubuh badan. Cam yang kita semua tau, antaranya seperti sayuran yang cukup banyak sumber vitamin dan zat galian yang boleh kita perolehi dari sumber sayuran ni.


Selain tu jugak, buah buahan pun mampu untuk membekalkan mineral yang diperlukan tubuh badan kita ni secara semulajadi. Walaupun sekarang ni macam macam produk vitamin tambahan yang berada dipasaran, tapi mana nak sama dengan produk ciptaan Allah ni. 


Tapi kalau banyak duit tu sila la beli multivitamin yang ada jual tu. Kalau semua orang tak beli, kesian pulak syarikat yang mengeluarkan produk tambahan tu. Cuma pastinya, yang semulajadi tu lebih baik dari yang diubahsuai.

Apa pun kesudahannya, kuasa memilih dan memulih tu tetap berada di tangan kita sendiri. Makan secara sihat, pilih yang baik baik insyaAllah kesihatan pun pasti terjamin.


6 comments: