28 May 2011

buatan Malaysia

  7 Komen    
label: 
Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari sabtu buat semua rakan rakan pengunjung. Seronoknya kalau jadi budak budak sekolah masa ni. Maklum saje la cuti sekolah baru bermula. Boleh bangun tidur lewat, boleh main dengan kawan kawan sepanjang hari, boleh balik kampung atuk opah. 


Semalam pun jalan raya sedikit sesak dengan kenderaan. Mungkin ibu ayah yang menjemput anak anak dari asrama atau stesen bas. Apa pun, berhati hatilah ketika di atas jalan raya tu. Dalam berita malam semalam pun ada menayangkan  pasal kemalangan melibatkan beberapa kenderaan berhampiran Ipoh ni. Mujur juga tak melibatkan kehilangan nyawa. Tapi dalam kesibukan dan kesesakan jalan raya ni, utamakan la keselamatan diri dan orang lain.


Kalau kita tengok TV sekarang ni ada perasan tak iklan pasal barangan buatan tempatan banyak disiarkan. Dan dalam berita malam semalam pun ada memperkatakan pasal isu barangan tempatan.

Berapa ramai antara kita yang menggunakan barangan buatan tempatan ? Kalau kenderaan tu mungkin la ramai yang menggunakan jenama tempatan ye tak ? Bukan sebab ape, murah sikit dari kenderaan yang berjenama luar kan.


Barangan lain pulak camne ? Perkakasan rumah ? Pakaian ? Makanan ? 

Aku sendiri pun boleh kata mungkin 50% je barangan buatan tempatan yang ada aku gunakan. Selebihnya jenama dari luar. Kalau nak buat senarai satu satu barang memang aku rasa bukan 50% kot, kurang lagi barangkali.


Pada pendapat aku, bukan la tak menyokong barangan buatan tempatan ni tapi mungkin sebab dah terbiasa dengan kualiti barangan jenama luar. Pengalaman menggunakan barangan buatan tempatan pun tak berapa nak memberansangkan. Sebab tu bila nak membeli barangan yang kita terpaksa buat pelaburan lebih, kena cari yang dipercayai dari segi kualiti antarabangsa.


Kerajaan Malaysia jugak bercadang nak membuka pasaraya 1Malaysia kat luar negara. Ye, di luar negara. Pasaraya 1Malaysia tu nanti akan memasarkan barangan buatan Malaysia. Tapi kenapa perlu dibukak kat luar negara ? Kenapa tak bukak kat dalam negara sendiri dulu ?


Adakah pihak tersebut dah sedia maklum kalau bukak pasaraya 1Malaysia tu kat Malaysia ni berkemungkinan penjualan barangan yang dijual tu takkan mencapai sasaran yang ditetapkan kot. 

Cuma persoalan yang bermain dalam minda aku ni, adakah mereka yang kat 'atas' tu pun menggunakan barangan berjenama tempatan dalam kehidupan harian diorang atau cuma kita yang kat 'bawah' ni je ?


7 comments:

  1. hahaha...tertarik dgn soalan akhir tu... ;)

    jom ke APA KATA HATI pulak ;
    JUARA MENTOR 5

    ReplyDelete
  2. persoalan yang bagus..makan dalam tu

    ReplyDelete
  3. belilah barangan buatan malaysia. kahkah.

    ala. dorang dah ade duit banyak. msti nak yang obersea je, (kot la)

    ReplyDelete
  4. betul2...
    diorng ni maen cakap je....

    ReplyDelete
  5. air jordan shoes for sale, http://www.airjordanshoes.us.org/
    ralph lauren outlet, http://www.ralphlaurenoutlet.in.net/
    ray-ban sunglasses, http://www.rayban-sunglassess.us.com/
    louis vuitton outlet online, http://www.louisvuittonus.us.com/
    toms shoes, http://www.toms.us.com/
    longchamp outlet, http://www.longchampoutlet.name/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsoutletonlinestores.us.com/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsfactoryoutlet.us.org/
    thomas sabo, http://www.thomassabos.co.uk/
    nike outlet store, http://www.nikeoutletstore.us/
    mont blanc outlet, http://www.montblancpensoutlets.com/
    true religion jeans, http://www.truereligionjeansoutlet.com/
    michael kors canada, http://www.michaelkorsoutletcanada.in.net/
    the north face outlet store, http://www.thenorthfaceoutletstores.org/
    prada handbags, http://www.pradahandbagsoutlet.co.uk/
    vikings jerseys, http://www.minnesotavikingsjersey.us/
    chanel handbags, http://www.chanelhandbags-outlet.us.com/
    replica watches, http://www.replicawatchesforsale.us.com/
    oakley outlet store, http://www.oakleyoutlet.in.net/
    wedding dresses, http://www.weddingdressesoutlet.co.uk/
    chicago blackhawks jersey, http://www.chicagoblackhawksjersey.us/
    ralph lauren polo, http://www.ralphlaurenoutlet.in.net/
    toms outlet store, http://www.tomsoutlet-stores.com/
    nike air force 1, http://www.airforce1.us.com/
    chanel handbags outlet, http://www.chanelhandbags-outlet.us.com/
    2015912caihuali

    ReplyDelete