17 May 2011

ipoh (siri 2)

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari selasa buat semua rakan rakan pengunjung yang dihormati sekalian. Siapa yang berkerja di hari cuti macam aku hari ni ? Kalau bercuti tu, manfaatkan la cuti yang ada ni dengan sebaik mungkin. 



Hari ni seperti yang dijanjikan minggu lepas dihari yang sama, aku nak berkongsi lagi berkenaan Ipoh. Minggu lepas baru beberapa tempat menarik je yang aku kongsikan, jadi hari ni tambah lagi bagi yang sudi nak berkongsi sama.


Ipoh ni terkenal kerana banyak terdapat bangunan lama yang masih lagi utuh berdiri disekitar bandarayanya. Walaupun ada jugak bangunan yang menerima 'rawatan' secara moden tapi keaslian binaan tu tetap dipelihara.



Kalau ada yang perasan, bandar Ipoh ni jugak banyak membintangi filem filem tempatan mahupun antarabangsa. Maksud aku menjadi lokasi penggambaran filem la. Contohnya seperti filem Anna and The King lakonan Chow Yun-fatt dan Jodie Foster, filem Embun arahan Erma Fatima, filem Sepet, Gubra, Mualaf,  Tale 'n' time arahan allahyarhamah Yasmin Ahmad dan banyak lagi. 


Dalam bidang pendidikan pulak, kat Ipoh ni pun banyak terdapat sekolah sekolah yang berabad usianya. Macam Sekolah Anderson di Jalan Ashby, Sekolah Anglo Chinese di Jalan Lahat, Sekolah St. Michael di Jalan S.P Seenivasagam. 


Kalau datang kat bandar Ipoh ni, ada satu bangunan lama berwarna biru di Jalan Sultan Idris Shah. Ianya adalah bangunan restoran dan bar FMS. Dulunya masa zaman dulu dulu la, restoran ni jadi tempat para pelombong bijih timah berkumpul bersantai. Cuma sekarang ni takde la pelombong dah. 


Antara lain tempat menarik kat sekitar Ipoh ni bagi yang suka panorama taman taman, boleh la berkunjung ke Taman Dr Seenivasagam yang terletak ditengah bandar Ipoh ni. Istimewanya Taman Dr Seenivasagam ni, ianya mempunyai sebuah taman didalamnya replika kepada taman diluar negara. Macam taman dalam taman la. 


Orang kata kalau datang Ipoh ni tak pekena limau bali tak sah. Aku yang duduk kat Ipoh ni pun tak pernah lagi makan limau bali yang dijual sekitar Ipoh ni. Sebab aku tak suka limau bali sebenarnya. Padahal setiap hari aku lalu kat depan hentian limau bali dimana terdapat banyak gerai yang menjual limau bali ni yang selalunya menjadi singgahan pelancong yang datang melawat Ipoh.


Kalau yang suka nak mencuci mata di malam hari, boleh la berkunjung ke gerbang malam yang terletak di Jalan Tahwil Azhar di tengah bandar Ipoh ni. Dibuka setiap hari kecuali hari raya bermula dari jam 7 malam dan berakhir sekitar jam 2 pagi. Ala ala Petaling Street jugak la tapi yang ni versi Ipoh punya.


Bagi peminat barangan antik atau koleksi apa apa pun, jangan lupa singgah ke Pasar Lokking. Setiap hari ahad bermula jam 8 pagi, para pengumpul dan peniaga dah mula beroperasi. Macam macam ada. Dari barang yang kecik kecik sampai la barang yang besar. Nak rim basikal tua yang dah berkarat pun ada jual kat sini.

Apa lagi yang menariknya Ipoh ni ? Kalau nak tau lagi, tunggu dihari yang sama minggu depan pulak. InsyaAllah aku nak kongsi pasal makan makan kat Ipoh ni. 


14 comments:

  1. meh dtg Tg Rambutan ni.. dekat jer..hihi. ^_^

    ReplyDelete
  2. sesuia hafiz ajak dia g tg rambutan..

    hahaha

    pergi ipoh x sah kalau tak beli jambu baut n jambu air

    singgah RnR Tapah or ulu bernam

    mesti pe kena ketiaw kari..

    =_=

    ReplyDelete
  3. wauu....
    sampai boleh wt cerita bersiri...

    ReplyDelete
  4. jalan ashby??
    macam pernah saja gue kesana..
    eheheee

    ReplyDelete
  5. Hafriz Mohamad :

    org tanjung ke ? jarang lepas ke sana..tapi aritu nampak kat tepi jalan ada orang jual bantal kekabu, ingat nak terjah la jugak..

    ReplyDelete
  6. mr.syazwan :

    nanti minggu depan pasal makan makan kat Ipoh lak..tungguuuuu..

    ReplyDelete
  7. ïêmå å¢klê§ :

    hehehe..banyak lagi yang orang tak tau pasal Ipoh ni..

    ReplyDelete
  8. mie :

    kalau sebut jalan ashby org rasa pelik dgr..tapi kalo sebut ashby road mesti orang tau..

    depan hospital besar tu la...

    ReplyDelete
  9. Saya suka cari barang-barang antik mungkin mewarisi dari bapa saya.

    Tidak tahu betul atau salah telaan saya yang mempunyai kawan-kawan yang berasal dari Ipoh boleh dikatakan berkebolehan berbahasa Inggeri dengan baik

    ReplyDelete
  10. en kekasih selalu bawak pi anderson school. bangga dapat tunjuk anderson school kat saye. huh~

    ReplyDelete