20 May 2011

lidah

  10 Komen    
label: , , , ,
Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari jumaat buat semua rakan rakan pengunjung. Dihari yang mulia lagi bahagia ni aku mendoakan semoga semuanya berada dalam peliharaan Allah dari segala bala bencana malapetaka. 

Mungkin ada yang telah maklum dari rakan rakan blogger yang lain semalam, blogger telordibasuh atau nama sebenarnya Abdul Hakim telah selamat kembali ke rahmatullah. Khabarnya mengalami jangkitan kuman di paru paru beliau. Walaupun aku tak pernah mengenali beliau, sebagai saudara seagama marilah kita sama sama sedekahkan bacaan Al Fatihah dan doa semoga roh beliau dirahmati Allah. 


Hari ni aku nak berkongsi pasal lidah. Bukan berkongsi lidah tau. Kalau dalam dunia peribahasa banyak betul yang berkaitan dengan lidah ni. "Lidah tidak bertulang" ada, "sedangkan lidah lagi tergigit" ada, "lidah lebih tajam dari mata pedang" ada, "lidah bercabang" ada dan macam macam lagi la pasal lidah ni.


Dengan lidah jugak macam macam yang kita boleh nak buat. Maksud aku dengan lidah kita boleh merasa, boleh bertutur dengan sempurna, boleh buat sup kalau lidah lembu tu. Dengan lidah la jugak kita boleh mendapat pahala dan dengan lidah jugak la kita boleh dicampak ke neraka.


Sepertimana peribahasa lidah lebih tajam dari mata pedang, tu la yang harus sekali kita jaga tentang lidah kita ni. Kalau la luka terkena mata pedang tu mungkin la boleh sembuh tapi kalau terluka akibat lidah, belum tentu dapat sembuh.

Ada satu hadis Rasulullah SAW yang terkenal riwayat Imam Muslim yang bermaksud, 
"Orang Islam yang sebenar ialah mereka yang menyelamatkan manusia dari kejahatan lidah dan tangannya"
Dalam dunia yang serba canggih macam sekarang ni, penyebaran maklumat bukan sekadar melalui percakapan dan pertuturan lidah je tapi semudah satu klik pada papan kekunci pun dah mampu untuk menjatuhkan maruah individu yang lain.


Tuduh menuduh, fitnah memfitnah, umpat mengumpat dah jadi macam satu senario biasa dalam kehidupan. Tu belum lagi bab memburukkan orang lain. Lepas tu pulak herannya ada jugak yang menyokong siap menambah tokok keburukan yang diperkatakan.


Lagi lagi dengan adanya platform rangkaian sosial yang semakin menular penggunaannya. Walaupun dengan mulut yang tertutup dan lidah yang tak bergerak, tetap jugak mampu untuk menjatuhkan aib orang lain dengan mudahnya.

Kerana itu mari la kita sama sama hayati dan insafi diri andainya pernah kita menyalahgunakan lidah kita ni. Jangan kerana lidah kita yang tak terjaga tu menyebabkan kita menanggung azab seksa di akhirat kelak. 


10 comments:

  1. Lidah lah yang paling susah nak jage selain mata dan telinga...

    ReplyDelete
  2. al-fatihah utk arwah

    kak ati ni pun tgk berusaha
    kurangkan ketajaman lidah ni :)

    ReplyDelete
  3. Chempaka Sari :

    tu pun sib baik la kita ni ada satu je lidah..kalo dua lidah camne ?

    ReplyDelete
  4. Ati Masrif :

    tajam lidah ke arah kebaikan takpe kak..jangan tajam lidah menikam je..

    ReplyDelete
  5. setiap kali gosok gigi pasti akan gosok lidah sekali

    baru suci lebih murni..

    hahaha

    basahilah lidah kita dengan zikir dan benda2 yg baik

    =_=

    ReplyDelete
  6. kadang2 lidah lebih dlu bergerak drp akal, tu lah sebab lidah byk buat dosa..:D

    ReplyDelete
  7. alfatihah!!
    moga rohnya ditempatkan bersama org beriman..
    amin

    ReplyDelete
  8. Al Fatihah

    Moga roh arwah ditempatkan bersama orang-orang yang beriman

    ReplyDelete