12 May 2011

nafkah

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari khamis buat semua rakan rakan pengunjung yang dihormati. Cuaca kat Ipoh pagi ni sedikit mendung tapi tak pasti la samada hujan akan turun atau tak. Alhamdulillah sekurang kurangnya sejuk la jugak sikit setelah berhari hari dalam kepanasan.

'Hantu aiskrim' kat rumah aku tu dah kena selsema pulak malam semalam. Masa aku keluar rumah pagi tadi aku tengok lena je dia tidur. Takde tanda tanda menunjukkan suhu badan menaik. Pernafasan pun normal, mungkin dah okay barangkali. 


Sebenarnya minda aku membeku tak tau nak berkongsi apa hari ni. Jadi, sebelum aku menulis entri ni aku belek belek la akhbar akhbar online yang jarang jarang sekali aku belek. 

Aku tertarik pada satu artikel yang terdapat dalam satu akhbar tempatan ni berkenaan keperluan mewujudkan undang undang yang mewajibkan anak anak memberi nafkah hidup kepada ibu bapa.


Aku tak pasti la kenapa isu camni leh menjadi perhatian kerajaan. Tapi adakah berkemungkinan generasi masakini semakin melupakan generasi terdahulu terutama ibu bapa sendiri ?

Sedih jugak kalau dengar ada ibu bapa yang terbiar serba kekurangan tapi anak anak pulak hidup serba berlebihan. Tak dinafikan pasti ada situasi camni dalam negara kita. Anak hidup mewah tapi ibu bapanya daif. 


Lebih menyedihkan lagi kalau ada anak anak yang sanggup memilih untuk tidak menjaga kedua ibu bapa yang mungkin memerlukan penjagaan akibat usia atau keadaan kesihatan dengan menghantar mereka ke rumah penjagaan warga emas. 



Kenapa perkara camni boleh berlaku dalam masyarakat kita ? Adakah kerana anak anak camni terlalu sibuk dengan kerjaya atau dah lupa diri ? Sampaikan Jabatan Kebajikan Masyarakat menggubah dasar warga emas negara yang baru diluluskan pada 5 Mei yang lepas dimana JKM mahukan ada kesedaran dalam diri anak anak untuk menjaga ibu bapa agar mereka dapat menuju ke arah penuaan yang lebih aktif lagi produktif.

Takkan zaman sekarang masih ada lagi kisah Si Tanggang kot ? 


8 comments:

  1. hmmm....kisah tanggang moden...mmg banyak dah berlaku...

    kalau yg ok sikit..anak2 ni hantar org tua mereka kat rumah2 kebajikan swasta...takperlu susah2 nk jaga..tabur duit je...

    ReplyDelete
  2. Mungkin kisah Tanggang zaman sekarang lebih teruk dari Tanggang zaman dulu... Jagalah mereka dengan seadanye selagi mereka masih ada... :(

    ReplyDelete
  3. bila rambut anak dara tu nk panjang
    boleh toncet dgn reben :)

    syahmi pun suka sgt makan ais krim
    musim panas ni

    ReplyDelete
  4. ade je tanggang zaman sekarang ni...

    ReplyDelete
  5. Saya ada dengar pada masa akan datang lebih banyak rumah orang tua akan dibuka

    ReplyDelete
  6. kobe shoes, http://www.kobebryantshoes.in.net/
    coach handbags outlet, http://www.coachhandbagsoutletonline.us.com/
    air jordan 4, http://www.airjordan4.org/
    lululemon outlet, http://www.lululemonoutletstore.in.net/
    new balance shoes, http://www.newbalanceshoes.in.net/
    hermes belt for sale, http://www.hermesbelts.us/
    michael kors bags, http://www.michaelkorsbags.uk/
    north face outlet, http://www.thenorthface.me/
    manchester united jersey, http://www.manchesterunitedonline.com/
    michael kors handbags, http://www.michaelkorsusa.us/
    louis vuitton handbags, http://www.louisvuittonhandbag.us/
    kobe shoes, http://www.kobeshoes.us/
    oakley sunglasses, http://www.oakley.in.net/
    kobe 9, http://www.kobe9elite.us.com/
    vans sneakers, http://www.vans-shoes.cc/
    herve leger, http://www.herveleger.us.com/
    discount oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassesdiscount.us.com/
    wedding dresses uk, http://www.weddingdressesoutlet.co.uk/
    blackhawks jersey, http://www.chicagoblackhawksjersey.us/
    ralph lauren outlet, http://www.ralphlaurenoutletuk.org.uk/
    ray ban sunglasses, http://www.rayban-sunglassess.us.com/
    instyler ionic styler, http://www.instylerionicstyler.com/
    jets jersey, http://www.newyorkjetsjersey.us/
    oakley sunglasses online, http://www.oakleysunglassesonline.us.com/
    true religion outlet, http://www.truereligionjeansoutlet.com/
    2015912caihuali

    ReplyDelete