29 May 2011

twilight gangsters

Assalamualaikum, salam sejahtera, selamat hari ahad dan selamat berhujung minggu buat semua rakan rakan pengunjung. Cuaca kat Ipoh pagi ni alhamdulillah cerah. Sesuai sangat kalau nak keluar beraktiviti luar cam pegi berkelah ke, bawak anak anak bermain kat taman rekreasi ke atau mengunjungi tempat tempat menarik.

Seperti biasa la, setiap hujung minggu adalah hari mengulas filem tontonan pilihan aku sekeluarga. Kalau sebelum ni filem berunsur seram je yang menjadi pilihan, kali ni kitorang memilih filem berunsur jenaka pulak.

Bagi yang melanggan Astro Box Office mungkin ada yang dah tengok filem yang bertajuk Twilight Gangsters ni, tapi kalau yang tak pernah menontonnya meh sini aku nak ulaskan sikit pasal filem ni.



Filem dari negara Korea Selatan yang diterbitkan pada tahun 2010 ni merupakan filem arahan direktor Kang Hyo-jin. Antara pelakon yang menjayakan filem ni seperti Na Moon-hee, Kim Su-mi, Kim Hye-ok, Lim Chang Jung dan Kim Kwang-kyu. 



Filem ni menceritakan tentang tiga rakan baik diusia emas yang merancang untuk memenuhi impian diorang bercuti di kepulauan Hawaii setelah hampir lapan tahun menabung wang bagi membeli pakej percutian tu. 

Diorang bertiga ni masing masing telah menempuhi kehidupan yang sukar dimana Jung-ja (Na Moon-he) adalah seorang bekas banduan, Young-hee (Kim Su-mi) pula adalah seorang isteri kecewa yang baru kematian suaminya yang curang manakala Shin-ja (Kim Hye-ok) seorang janda yang tinggal bersama anak lelakinya yang selalu mencuri duit simpanannya.



Setelah berbagai usaha untuk mengumpul duit yang cukup bagi memenuhi percutian impian diorang tu, akhirnya diorang berjaya jugak mendapatkan jumlah mencukupi. Tapi masalahnya syarikat yang menawarkan pakej pelancongan tu tak menerima bayaran secara tunai sebaliknya diorang nak kena melakukan pembayaran secara pindahan akaun.

Diorang kemudiannya pergi ke bank bagi melakukan proses pindahan akaun tu. Malangnya sebelum sempat duit tu dimasukkan ke dalam akaun, satu kejadian rompakan telah berlaku dan lebih malang lagi duit hasil simpanan diorang selama lapan tahun tu jugak telah diambil oleh perompak tu.



Menambahkan malang diorang tu, pihak bank pulak tak nak bertanggungjawab atas kehilangan duit diorang yang dirompak tu dengan alasan tiada cop rasmi bank menerima duit untuk simpanan dilakukan sewaktu kejadian rompakan tu.  

Kecewa dengan nasib yang menimpa, diorang bertekad menjejaki perompak tu untuk mengambil semula duit diorang yang dicuri tu. Dengan semangat dan tekad memenuhi percutian impian diorang tu, berjaya jugak akhirnya menjejaki salah seorang perompak bank tu.



Namun malangnya perompak tu juga telah ditipu oleh rakan perompaknya. Tidak berputus asa untuk memenuhi impian diorang tu, diorang pulak kemudiannya bertekad untuk merompak bank tu bagi menggantikan duit diorang yang hilang.

Berbagai kejadian melucukan yang berlaku dalam usaha diorang melakukan aksi rompakan tu. Sehingga akhirnya diorang hampir berjaya menyertai rombongan percutian tu malangnya Jung-ja telah diberkas oleh polis dan mereka pun menyerah diri dan terpaksa melupakan hasrat untuk memenuhi percutian impian diorang tu.



Sehingga akhirnya diorang dipenjarakan, Jung-ja pulak menghembuskan nafas terakhir dihadapan kedua rakan baiknya selepas memberi nasihat kepada mereka. Kesudahannya tidak seorang pun dari diorang yang berjaya untuk pergi bercuti ke Hawaii.

Filem ni walaupun berunsur jenaka, tapi ada juga menunjukkan tentang semangat setiakawan, kepentingan menghormati warga tua dan perikemanusiaan. Walaupun diorang tu melakukan perkara yang tak baik seperti mencuri dan sebagainya tapi bagi memenuhi apa juga impian kena la berusaha dengan bersungguh sungguh walau apa jugak yang harus ditempuhi untuk berjaya.

Untuk filem twilight gangsters ni, aku bagi empat dari lima bintang la. Sesuai untuk ditonton seluruh keluarga, jalan cerita yang tidak membosankan dan menghiburkan. Minggu depan filem apa pulak ? Tunggu..


6 comments:

  1. BILL MILNE READS IRONICUS MAXIMUS.
    RISA TOO STUPID TO CARE.

    ReplyDelete
  2. macam menarik je..nak donlod la..hehe

    ReplyDelete
  3. alahai...kempunan...sampai ke sudah tak dpt pergi bercuti....

    jom ke APA KATA HATI pulak ;
    JUARA MENTOR 5 - TAHNIAH SALMA!!

    ReplyDelete
  4. air jordan shoes for sale, http://www.airjordanshoes.us.org/
    ralph lauren outlet, http://www.ralphlaurenoutlet.in.net/
    ray-ban sunglasses, http://www.rayban-sunglassess.us.com/
    louis vuitton outlet online, http://www.louisvuittonus.us.com/
    toms shoes, http://www.toms.us.com/
    longchamp outlet, http://www.longchampoutlet.name/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsoutletonlinestores.us.com/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsfactoryoutlet.us.org/
    thomas sabo, http://www.thomassabos.co.uk/
    nike outlet store, http://www.nikeoutletstore.us/
    mont blanc outlet, http://www.montblancpensoutlets.com/
    true religion jeans, http://www.truereligionjeansoutlet.com/
    michael kors canada, http://www.michaelkorsoutletcanada.in.net/
    the north face outlet store, http://www.thenorthfaceoutletstores.org/
    prada handbags, http://www.pradahandbagsoutlet.co.uk/
    vikings jerseys, http://www.minnesotavikingsjersey.us/
    chanel handbags, http://www.chanelhandbags-outlet.us.com/
    replica watches, http://www.replicawatchesforsale.us.com/
    oakley outlet store, http://www.oakleyoutlet.in.net/
    wedding dresses, http://www.weddingdressesoutlet.co.uk/
    chicago blackhawks jersey, http://www.chicagoblackhawksjersey.us/
    ralph lauren polo, http://www.ralphlaurenoutlet.in.net/
    toms outlet store, http://www.tomsoutlet-stores.com/
    nike air force 1, http://www.airforce1.us.com/
    chanel handbags outlet, http://www.chanelhandbags-outlet.us.com/
    2015912caihuali

    ReplyDelete