13 June 2011

hibernasi

  5 Komen    
label: , ,
Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari isnin buat semua rakan rakan pengunjung. Salam bertemu kembali setelah sekian lama sampai lalang pun dah tumbuh kat laman rumah aku ni. Seminggu berhibernasi dari dunia blog rasa macam berbulan bulan lamanya.


Alhamdulillah hari ni aku kembali untuk pengisian pengisian ruang kosong yang ada tu. Hari ni jugak adik adik yang bersekolah dah kembali mengisi bangku bangku bilik darjah masing masing selepas dua minggu bersuka ria menghabiskan cuti sekolah di rumah ataupun di kampung halaman.


Imbas balik waktu zaman persekolahan dulu bila lepas je habis cuti sekolah mesti cikgu bahasa melayu suruh buat karangan pasal aktiviti cuti sekolah. Ada yang mengarang pasal balik ke kampung la, ada yang mengarang pasal membantu ibu bapa kat rumah la, ada jugak yang mengarang pasal cerita rekaan semata mata padahal duduk kat rumah layan tengok TV je sepanjang cuti sekolah tu.


Masa aku duduk asrama lagi la seronok bila abis musim cuti ni. Hari pertama kembali ke asrama je masing masing dengan beg yang sendat dengan bekalan makanan. Maggi tu dah memang wajib ada. Kalau yang gempak sikit, biskut satu tin besar tu pun ada. 


Bila dah semua berkumpul tu pulak, macam macam cerita keluar. Borak panjang sampai ke tengah malam macam tak abis abis lagi cuti sekolah padahal esok pagi dah nak kena pegi masuk kelas. 

Paling gembira sekali masa tu makcik kantin la. Tiap kali lepas cuti sekolah mesti meriah je kantin sekolah ngan asrama tu. Mana yang konon duit belanja mak bapak kasik banyak sangat tu semua nak dipayungnya.  Masa tu jugak la tak berapa nak pandang sangat masakan kat dewan makan. 


Tapi tu semua minggu pertama je lepas cuti sekolah. Masuk je minggu kedua, bekalan makanan pun dah makin susut, duit belanja pun dah mula berkira kira cukup ke tak sampai ke hujung bulan. Masa ni kalau nak pegi makan kat kantin pun kena sorok sorok sebab takut nanti ada kawan kawan nak mengecek mintak belanja. 

Minggu pertama persekolahan lepas cuti pun selalunya terasa membosankan. Kadang kadang tu cikgu yang mengajar pun macam malas malas je nak masuk kelas. Cuma dua tiga orang cikgu je yang hari pertama persekolahan lepas cuti tu terus kasi kerja sekolah banyak banyak. Alasannya dah puas cuti kat rumah dan tiba masa nak asah balik otak yang dah tumpul tu.


Dan biasanya kalau masa zaman sekolah dulu tu bila tiap kali bermula persekolahan lepas cuti sekolah ni, hari pertama persekolahan tu perkara pertama yang ada dalam kepala ialah "berapa hari lagi nak cuti penggal?" Hehehe..


5 comments:

  1. biase la..dlu mase dok asrama makan megi pun bawah selimut sebab takut member mintak, tambah plak time menu asrama xsedap tu~ jumpe paku tekan dalam sayur tu pkara biasa la bagi kami..huhu

    ReplyDelete
  2. mak anak2 pun maleh gak

    kena gosok baju balik...hehe

    ReplyDelete
  3. betul2..
    time sekolah sibuk nak cuti...
    bile cuti lama2 sebuk nak masuk sekolah..
    hihi

    ReplyDelete
  4. Ce sac cartable Michael Kors est si universel qu'il pourrait plaire à tout le monde. Dans cet article, je vais essayer de passer en revue les caractéristiques principales et les éléments qui distinguent ce sac à main des autres.

    tags:Bolsos Michael Kors Rebajas,Bolsos Michael Kors Baratos,Bolsos Michael Kors El Corte Ingles

    L’extérieur de ce fourre-tout Michael Kors est un cuir métallisé de laiton froncé et froncé. Si vous connaissez les sacs à main Michael Kors, vous savez que ce cuir sera doux et souple. Les deux grandes poignées supérieures sont attachées au sac avec quelques centimètres de chaînes dorées, puis les moitiés supérieures des bretelles présentent le même cuir couleur laiton.

    tags:Bolsos Michael Kors Baratos,Michael Kors Örhängen

    La diversité des couleurs et la taille utilisable de ce sac le rendent parfait pour un usage quotidien. Les poches intérieures ne manquent pas pour aider à garder les choses en ordre. Il y a des endroits parfaits pour votre téléphone ou votre Blackberry. Le zip top empêche les malfaiteurs de saisir votre sac dans un bar et aide également à contenir tout ce qui se trouve à l'intérieur lorsque vous courez pour créer ce train.

    tags:Windguru Longchamps,Longchamp Soldes Destockage,Pronote College Longchamp

    ReplyDelete
  5. Michael Kors Outlet Online was a huge success there and became very well known. The designer Kors then branched out into accessories including Michael Kors Handbags Clearance. He never lost focus on his American chic styling. Some of his most notable collections include the Michael Kors Totes, Michael Kors satchel and the Designer MK Outlet and Michael Kors Outlet Online Store.

    No one has to know that they are cheap Ray Ban Sale UK and no one will know unless you tell them. Each of the cheap designer Ray Ban Sunglasses Sale UK carries the signature brand on the lens to let you know that you do have authentic designer Cheap Ray Ban Sunglasses UK.

    tags: Cheap Oakley Sunglasses UK,MK Outlet

    ReplyDelete