02 June 2011

rukun islam

  7 Komen    
label: , , , , ,
Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari khamis diucapkan buat semua rakan rakan pengunjung. 

Masa kita budak budak lagi kalau tak kat sekolah ustaz atau ustazah yang ajar, kat rumah barangkali mak ayah kita bagitau tentang rukun Islam yang lima tu. Rukun pertama, mengucapkan dua kalimah syahadah. Rukun kedua, solat lima waktu sehari semalam. Rukun ketiga, puasa di bulan Ramadhan. Rukun ke empat, berzakat dan rukun yang ke lima, menunaikan haji bagi yang berkemampuan.

Sejak dari dulu lagi kita diajar dengan turutan rukun Islam tu tak pernah berubah. Dimulai dengan mengucapkan dua kalimah syahadah dan diakhiri dengan menunaikan haji bagi yang berkemampuan.


Yang pertama tu mesti la yang lebih utama bila menjadi seorang yang beragama Islam. Ucapan kalimah pengakuan bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan pengakuan bahawa Nabi Muhammad SAW itu pesuruh Allah. Bukan sekadar ucapan dimulut tetapi wajib mengakuinya didalam hati dan jiwa.


Rukun kedua pulak juga antara yang utama dilakukan oleh seorang yang mengaku dirinya beragama Islam. Sebab tu letaknya di tempat kedua selepas ucapan syahadah tu. Kalau kita imbas kisah Nabi SAW ketika pertama kali menerima syariat solat ni masa peristiwa isra dan mikraj, bersyukur la kita hanya diwajibkan untuk menunaikan solat lima waktu sehari je. Tapi tu pun tak ramai yang sanggup untuk mengerjakannya walaupun mengaku dirinya beragama Islam.


Puasa di bulan Ramadhan pulak diletakkan ditempat ketiga. Maknanya terdapat sedikit kelonggaran kat situ. Bagi yang berkeuzuran secara syarie maka tiada diberati dengan kewajipan rukun ketiga ni. Namun setiap yang ditinggal tu perlu jugak digantikan sesempurna mungkin. Tu kalau yang uzur secara syarie. Kalau tak dalam kategori orang yang diberikan kelonggaran tu tak payah la nak ikut sama. 


Kemudian rukun yang ke empat pulak diletakkan berzakat. Zakat fitrah tu setahun sekali je bayar takkan tak mampu kot ? Berapa la sangat kalau nak dibandingkan dengan duit yang kita belanjakan setiap hari sepanjang tahun tu. Zakat yang lain selain zakat fitrah tu pulak, bukan banyak mana pun nak kena diagihkan. 2.5% je pun nak berkira ? Tu pun kalau cukup tempohnya. Bukan setiap tahun macam cukai dan hasil tu.



Akhir sekali menunaikan haji bagi yang berkemampuan. Maksudnya bukan la bila duduknya diakhir rukun maka tak wajib pulak. Kan dah cakap kat situ bagi yang berkemampuan. Allah tak pernah nak menyusahkan hamba hamba Nya pun. Kecuali dah terlampau kaya raya, baru la wajib. Tapi kalau nak tinggalkan keluarga untuk beribadat pun tak senang hati takut anak isteri tak cukup makan, Allah tu Maha Mengetahui. Tak salah pun kalau nak ditangguhkan.

Jadi camtu la lebih kurang kesimpulan pasal rukun islam yang lima tu. Bila dah nama pun rukun maka sebagai muslim yang mengakui beragama Islam kena la mematuhi setiap rukun yang ada ni. Sib baik lima je, kalau lima puluh camne ? 

Andai kata ada kesilapan atau kekurangan, pohon ditegur tegur la. Mane la tau kot kot ada teguran yang boleh membina yang boleh memberi manfaat buat kita semua. Semoga kita sebagai umat Islam menjadi umat yang berjaya di dunia dan di akhirat kelak.


7 comments:

  1. umat Islam sekarang...solat pun ramai yg berterabur..moga kita sama sama muhasabah diri

    ReplyDelete
  2. satu penerangan yg ringkas tapi padat...

    sy nk komen pun...tak tau nak komen apa...tp faham apa yg cuba di sampaikan.. ;)

    jom ke APA KATA HATI pulak ;
    BLOGGER VS BLOGGER IN DRAFT

    ReplyDelete
  3. terima kasih ustaz...
    tapi ramai y dah lupa rukun islam ni sebab kalau puasa memang byk je kete kt kfc drive thru 2..
    huhu

    ReplyDelete
  4. entry yg penuh dgn nasihat...bagus2...

    ReplyDelete