15 July 2011

diari bapa tunggal [hari ke 5]

  6 Komen    
label: , , ,
Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari jumaat dan tak lupa jugak diucapkan salam nisfu Sya'ban buat semua rakan rakan pengunjung yang dihormati sekalian. Tak lama lagi dah nak menyambut bulan yang penuh dengan keberkatan. Semoga kita semua diberi kesempatan untuk menghadapi dan menjalani bulan Ramadhan yang bakal tiba nanti.

Hari ni macam dah terbiasa pulak dengan rutin menjadi bapa tunggal ni. Bangun pagi lepas menunaikan kewajipan sebagai hamba, mandi dan siapkan pakaian anak aku yang akan dibawa ke tempat kerja pehtu kejutkan puteri kesayangan yang sekarang ni macam liat nak bangun. 

Pagi tadi pun macam hari hari sebelum ni bila aku suruh pakai topi keledar tak nak pulak dia. Bila aku paksa je terus menangis. Mane boleh tak pakai ye tak ? Lagipun comel je anak aku tu kalau pakai topi keledar.


Sampai kat tempat kerja dah tak nak berenggang dengan aku pulak. Melekat sepanjang masa. Apa yang aku perhatikan, nampak macam tak cukup tidur je sebab kena bangun awal pagi. Aku layankan aje la karenah dia tu. 

Sebabkan mata dia yang ala ala layu menggoda tu, jam 12 tengahari lepas aku suapkan makan sikit aku 'paksa' anak aku tu tido. Anak aku ni susah sikit nak bagi tido secara otomatik kecuali kalau dia terlampau penat. Setengah jam kemudian elok je terlena walaupun dipaksa tido.

Selamat jugak dapat aku tenang hati nak pergi bersolat jumaat. Lagipun aku tak perlu risau sebab ada rakan rakan tempat kerja yang boleh tengokkan dia kalau kalau anak aku tu terbangun. Hakikatnya sampai jam 430 petang dibantainya tidur. 



Hari ni aku takde mengajar atau ganti mengajar kat mana mana rumah. Memang lepas abis kerja terus balik rumah je. Tapi sebelum balik ke rumah, aku dengan anak aku singgah sekejap kat pasaraya sebab aku nak belikan anak aku ni kasut dan sandal. Kasut lama dia dah tak boleh nak dibaiki lagi tapak yang tercabut tu.


Alhamdulillah hari ni sampai je kat rumah takde pulak dia menangis meragam. Mungkin gembira dapat kasut dengan sandal baru dia tu kot. Malam ni kitorang pekena roti canai telur je. Abis jugak la sekeping dimakan anak aku. 

Aku tak boleh nak lama lama mengadap laptop ni sebab anak aku bising aku tak layan dia. Nanti kalau aku biarkan je takut merajuk pulak. Esok pulak insyaAllah andai berkesempatan aku akan menaip lagi. 


6 comments:

  1. hihi..
    memang comey pun pic die pkai helmet 2....

    enjoy la selagi kesempatan

    ReplyDelete
  2. comelnya dia pakai helmet... ;)

    oh..ada yg jaga....takde masalah la nk pi smbhyg jumaat.. :)

    ReplyDelete
  3. sudahlah comel, manja pula.. gream je ngan dak nih..

    ReplyDelete
  4. Bestnya dapat sandal baru dibeli oleh bapanya. Lepas ini dapat apa pula? :-)

    ReplyDelete