01 July 2011

mandi wajib

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari jumaat yang mulia buat rakan rakan pengunjung. Hari ni dah masuk bulan Sya'ban. Nabi SAW ada bersabda yang maksudnya, "Apabila masuknya bulan Sya'ban, perbaikkanlah niatmu padanya kerana kelebihan Sya'ban atas segala bulan seperti kelebihanku atas antara kamu". 


Hari ni aku nak berkongsi pasal mandi. Ada yang tak suka mandi ke ? Berapa kali sehari korang mandi ?  Apa yang kita faham pasal mandi ni ialah satu cara untuk menghilangkan kekotoran yang ada di badan. Tu mandi yang biasa tapi entri ni aku nak berkongsi pasal mandi wajib.


Aku teringat kisah seorang kenalan aku ni ketika dia menyertai satu program kursus untuk kakitangan kerajaan. Dalam satu slot ceramah keagamaan, penceramah tu dengan spontan mengemukakan satu soalan secara terbuka kepada semua peserta kursus, "Apa rukun mandi wajib ?". Menurut kenalan aku tu, takde sorang pun yang menjawab soalan tu.


Tak tau la samada kesemua peserta kursus yang rata rata semuanya dah mencapai usia akil baligh tu tergamam dengan soalan yang ditujukan atau sememangnya tak pernah mengetahui jawapannya atau mungkin tak pernah mandi wajib ?

Sebelum tu, perlu kita ketahui dulu penyebab kita wajib mandi wajib ni. Pertamanya kerana bersetubuh atau bertemunya dua khitan antara lelaki dan perempuan walaupun sekadar masuknya hasyafah dan walaupun tidak keluar air mani. Keduanya apabila keluar air mani bagi lelaki atau perempuan samada secara sengaja atau tidak sengaja (mimpi).


Penyebab ketiganya kedatangan haid bagi perempuan. Apabila telah nyata kering haidnya maka wajib mandi untuk membolehkan beribadat. Keempatnya nifas iaitu keluar darah selepas melahirkan anak. Kelimanya wiladah yakni darah yang keluar bersama ketika melahirkan anak walaupun keguguran. Keenamnya apabila seseorang itu mati dan akhir sekali apabila seorang kafir masuk memeluk islam.

Biar aku terangkan jawapannya. Rukun mandi wajib ada tiga perkara. Pertama, menghilangkan najis yang ada pada tubuh terlebih dahulu. Kedua, berniat. Dan ketiga, meratakan air ke seluruh anggota tubuh badan yang zahir.


Senang kan ? Yang pertama tu tersangat la mudahnya. Yang kedua pun sambil pejam mata pun boleh dilaksanakan. Tapi yang ketiga tu mungkin bermasalah sikit bagi sesetengah orang.

Kenapa pulak aku kata bermasalah ? Bukan susah pun nak meratakan air ke seluruh badan ye tak ? Memang la tapi perlu kita ketahui dan fahami dengan jelas kat sini, meratakan air ke seluruh badan tu maknanya setiap permukaan tubuh badan wajib basah.


Kalau yang berambut panjang tu, kena pastikan air tu sampai membasahi kulit kepala. Tu tak termasuk yang berambut dreadlock lagi. Nak tak nak kena jugak la pastikan air tu mengenai setiap inci tubuh badan tu. Bukan je rambut kat kepala, segala rambut yang tumbuh kat badan tu kena diselati menurut istilah fiqh bagi meratakan air tu bila mandi.


Kalau yang berkuku panjang pulak, kena pastikan air tu mampu sampai ke bahagian bawah kulit kuku tu. Kalau ada kotoran bawah kuku tu, korek dulu bagi bersih dan wajib pastikan air tu kena bawah kuku. Kalau yang sapu sapu cat kat kuku tu, elok la dibuang dulu cat tu supaya tidak menghalang air dari meratai keseluruhan badan.


Sebaiknya mandi wajib ni dilakukan dalam keadaan berdiri dan mencangkung supaya air yang mengalir tu mampu meratai kawasan kawasan tubuh yang berlipat. Tapi sekarang ni sebab ada pancuran atau paip maka cukup sekadar meratakan air mengalir tu dengan menggosok setiap inci tubuh badan.


Tu yang wajibnya la. Yang sunatnya ketika mandi wajib ni banyak jugak. Tapi yang penting perkara yang wajib tu harus kita ketahui sebab kalau tak sempurna mandi wajib kita tu maka segala amal ibadat kita tu nanti tak sah pulak. Apa pun semoga perkongsian ni memberi manfaat buat semua. Wallahua'lam.


8 comments:

  1. terima kasih atas infonya...syering is caring kan...

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas infonya...syering is caring kan...

    ReplyDelete
  3. selalau gak mandi wajib ni

    haha

    tibebe

    =_=

    ReplyDelete
  4. 3 4 minggu lepas tengok al kuliyyah tetiba ustaz tu ckp,ramai antara kita yg xtau lg cara mandi wajib yg btul.
    alin pon mula la ragu2.ingt nak gugel lps 2 tp terus lupa.thanx bg in4!hee

    ReplyDelete
  5. Dalam mandi wajib,perkara yg wajib ialah mendahulukan kepala,anggata badan kanan dan angota badan kiri...

    Saya pun ada berkongsikan juga Klik sini untuk belajar panduan cara mandi wajib dari Oh Kiji

    terima kasih admin..banyak yang dapat manfaat disini.

    ReplyDelete
  6. cheap jordans for sale, http://www.cheapjordans.us.org/
    camisetas futbol baratas, http://www.futbol-baratas.com/
    ray ban sunglasses, http://www.raybansunglass.com.au/
    celine outlet, http://www.celineoutletus.com/
    supra shoes, http://www.suprashoes.us.com/
    iphone cases, http://www.iphonecase.name/
    ray ban outlet, http://www.raybansunglassesonline.in.net/
    beats headphones, http://www.beats-headphones.in.net/
    cowboys jerseys, http://www.dallascowboysjersey.us/
    north face outlet, http://www.northface-outlet.cc/
    nike roshe, http://www.nikerosherunshoes.co.uk/
    cheap nhl jerseys, http://www.nhljerseys.us.com/
    true religion jeans, http://www.truereligionoutletstore.us.com/
    basketball shoes,basketball sneakers,lebron james shoes,sports shoes,kobe bryant shoes,kobe sneakers,nike basketball shoes,running shoes,mens sport shoes,nike shoes
    cheap oakley sunglasses, http://www.oakleysunglasses-outlet.us.com/
    mcm outlet, http://www.mcm.in.net/
    celine outlet online, http://www.celineoutletus.com/
    oakland raiders jerseys, http://www.oaklandraidersjerseys.us/
    boston celtics jersey, http://www.celticsjersey.com/
    coach outlet online, http://www.coachoutletstores.com.co/
    tods shoes,tods shoes sale,tods sale,tods outlet online,tods outlet store,tods factory outlet
    ugg uk, http://www.cheapuggboots.me.uk/
    oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassesonline.us.com/
    tiffany and co, http://www.tiffanyandco.in.net/
    michael kors outlet online, http://michaelkors.outletonlinestores.us.com/
    2015912caihuali

    ReplyDelete