02 July 2011

taik

  9 Komen    
label: , , ,
Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari sabtu buat semua rakan pengunjung yang sudi singgah. Ada yang sedang menjamu selera atau sedang mengunyah ke sambil baca entri ni ? Kalau kegeli gelian bila membaca entri ni, jangan saman aku pulak. 


Mula mula aku taip tajuk entri ni pun aku tergelak sendiri sebab macam kelakar pulak letak tajuk yang menjijikkan dan menjengkilkan camtu. Tapi disebabkan perkongsian hari ni berkenaan benda alah tu maka untuk mudah difahami aku letak je la tajuk entri hari ni sebegitu.


Berapa kerap kita ni mengunjungi bilik termenung tu untuk membuang air besar ? Sekali sehari ? Selang dua hari ? Seminggu sekali ? Sebulan mungkin sekali ? Berapa lama pulak masa yang di ambil sewaktu membuang air tu ?


Menurut kajian, tiada masa atau kekerapan yang ideal bagi proses membuang air besar ni. Semuanya bergantung pada individu tu sendiri. Cuma apabila terjadinya perubahan pada kebiasaan maka mungkin ada sesuatu yang tak kena pada kesihatan badan kita.


Taik yang kita keluarkan tu adalah dari proses penghadaman makanan yang berlaku dalam usus yang biasanya mengambil masa selama 40 hingga 45 jam selepas kita mengambil sesuatu makanan. Setelah segala khasiat dan zat dari makanan yang kita makan tu diserap oleh tubuh badan maka segala hampas dan serat yang berlebihan tu la yang jadi taik kita tu.

Nak tau taik camne yang sihat dan bermasalah ? Jom kita periksa sama sama.


Taik yang sihat akan berbentuk menyerupai peluru berpandu, lembut, mudah keluar dan berat. Ahahaha..klakar tul. Maksudnya taik tu panjang lebih kurang, tak payah nak meneran sangat dan tenggelam dalam air. Warna dia pulak tak menentu mengikut makanan apa yang kita makan. 


Kalau taik tu ala ala comel berketul ketul cam taik kambing, kering lak tu menunjukkan badan kita kekurangan air dan antara penyebabnya pengambilan beberapa jenis ubatan macam ubat darah tinggi dan anti kemurungan yang mengakibatkan perjalanan makanan dalam usus mengambil masa yang terlalu lama hingga badan menyerap air terlalu banyak.


Kalau taik tu terlalu cair pulak atau biasa kita sebut cirit birit, tu kemungkinan kita mengambil makanan serat terlalu banyak atau ada berlaku jangkitan bakteria dan virus. Tapi kena tengok kadar kekerapan membuang jugak. Kalo dalam sehari melebihi tiga kali tercirit yang tak dapat nak ditahan tahan, sila la segera dapatkan rawatan perubatan atau jumpa doktor.


Kalau kita nak buang air besar tu mengambil masa yang agak lama untuk mengeluarkan taik tu. Dah tu pulak rasa sakit sikit tapi taiknya kecik je macam pensil maka bersegera la berjumpa doktor sebab kemungkinan ada berlaku folip atau barah didalam usus tu.


Kalau taik tu berwarna kelabu dan pucat, tu tandanya ada yang tak kena dengan usus. Kemungkinan saluran hempedu yang mencerna lemak lemak makanan dan mewarnakan najis kita tu tersumbat. Atau mungkin jugak pankreas kita bermasalah kalau taik tu pucat je.


Kalau ternampak taik tu berwarna merah pulak jangan terus panik. Kadang kadang tu adalah dari makanan yang tak sempat nak dihadam dah jadi taik. Tapi kalo perhati betul betul dan didapati warna merah tu adalah darah maka cepat cepat jumpa doktor sebab dikhuatiri terdapat luka atau petanda awal buasir akan berlaku.


Kalau taik tu hitam gelap pulak, cuba perhatikan diet yang kita ambik. Kalau kita ada mengambil zat besi tambahan, keadaan taik yang hitam ni adalah normal. Tapi kalau tak, kemungkinan ada berlaku pendarahan pada bahagian esofagus dan cepat cepat la berjumpa doktor bagi mendapatkan pemeriksaan lanjut.


Kalau taik tu terapung dan berbau busuk maka tu disebabkan tubuh kita tak menyerap lemak dalam makanan dengan baik dan biasanya berlaku pada individu yang mengamalkan pemakanan pil diet atau penggemar makanan snek bergoreng yang mengandungi lemak tiruan. 

Tapi kalau kita bukan seorang yang mengambil sebarang pil atau makanan untuk menurunkan berat badan atau bukan penggemar snek bergoreng, bila kerap sangat taiknya terapung dan berbau semerbak alam maka cepat la berjumpa doktor sebab takut takut ada masalah dalam sistem penghadaman kita tu.


Kalau yang ada anak kecil tu pulak kadang kadang taik dia warna kuning atau hijau kan ? Jangan panik sebab tu normal sebenarnya. Kalau taik dia warna kuning tu biasanya sebab 'hampas' dari penyusuan badan. Tapi kalau bayi tu minum susu formula biasanya taik dia hijau sikit sebab zat besi yang ada dalam susu tu tak dapat nak diserap oleh tubuh bayi tu. 

Geli tak ? Memang la geli bila sembang pasal taik ni tapi setidak tidaknya kita kena ambik tau jugak pasal dia. Apa pun aku mintak maaf kalau penggunaan bahasa entri ni agak menjijikkan dan harapnya perkongsian ni bermanfaat untuk kita semua. Cuma jangan pulak lepas ni tiap kali melepaskan hajat tu mata asyik nak pandang taik je. Tak elok owh. Kalau ada rasa kelainan tu baru la dijeling jeling okay. 


9 comments:

  1. Syukur tidak ada masalah membuang najis. Membuang najis dikira salah satu nikmat juga :-)

    ReplyDelete
  2. errr...perlu ke berjumpa doktor...erm... :)

    thnks tuk info berguna ini En Pipoq..sy rasa..mcm ada masalah je...huhuhuhu...

    ReplyDelete
  3. cheap jordans for sale, http://www.cheapjordans.us.org/
    camisetas futbol baratas, http://www.futbol-baratas.com/
    ray ban sunglasses, http://www.raybansunglass.com.au/
    celine outlet, http://www.celineoutletus.com/
    supra shoes, http://www.suprashoes.us.com/
    iphone cases, http://www.iphonecase.name/
    ray ban outlet, http://www.raybansunglassesonline.in.net/
    beats headphones, http://www.beats-headphones.in.net/
    cowboys jerseys, http://www.dallascowboysjersey.us/
    north face outlet, http://www.northface-outlet.cc/
    nike roshe, http://www.nikerosherunshoes.co.uk/
    cheap nhl jerseys, http://www.nhljerseys.us.com/
    true religion jeans, http://www.truereligionoutletstore.us.com/
    basketball shoes,basketball sneakers,lebron james shoes,sports shoes,kobe bryant shoes,kobe sneakers,nike basketball shoes,running shoes,mens sport shoes,nike shoes
    cheap oakley sunglasses, http://www.oakleysunglasses-outlet.us.com/
    mcm outlet, http://www.mcm.in.net/
    celine outlet online, http://www.celineoutletus.com/
    oakland raiders jerseys, http://www.oaklandraidersjerseys.us/
    boston celtics jersey, http://www.celticsjersey.com/
    coach outlet online, http://www.coachoutletstores.com.co/
    tods shoes,tods shoes sale,tods sale,tods outlet online,tods outlet store,tods factory outlet
    ugg uk, http://www.cheapuggboots.me.uk/
    oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassesonline.us.com/
    tiffany and co, http://www.tiffanyandco.in.net/
    michael kors outlet online, http://michaelkors.outletonlinestores.us.com/
    2015912caihuali

    ReplyDelete
  4. Dear, I like all your post. Everything looks so sweet, I admire this kind of life and the best wishes for you. Hope that we can communicate with each other. By the way, anybody want to boost app ranking ? This one is useful.

    ReplyDelete