31 August 2011

29 August 2011

Last sahur ?

  8 Komen    
label: , , , ,
As we all known, Ramadhan is near it's end. Then comes Syawal, where we celebrate Hari Raya. For today maybe our last sahur, nothing special i've prepared. Only just a simple dishes. 


Sambal prawn with scrambled eggs and hot cocoa drinks. That's for our last sahur today and for our last 'berbuka' this evening, free coupon from KFC will be the victim. :P


Last but not least, me and my lovely family would like to wish to all, Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin.


28 August 2011

bizarre foods

Have you guys watch 'Bizarre foods with Andrew Zimmern' TV program on TLC ? I do always watch it when it was aired. It's really good if i can be like him, travelling all over the world just to have a taste of foods in many different countries. But of course he only look for a bizarre foods that i wouldn't ever ever never try it myself.


Sometimes i think maybe some of the foods seems too bizarre to us but for others, it's the best ever dishes they would die to eat it. Very well, not just focusing on other country bizarre foods, around me also i thought have many kind of bizarre foods for me alone.


Andrew Zimmern says Durian is bizarre foods. In trying it, Andrew compares that durian to sour, soft onions [??]. In closing, he muses that of all the dishes he tried and sampled on his trip to Asia, he can't believe it's a fruit that got to him. Okay, i understand that durian is not made for his tongue buds. And i know many of Malaysian's too can't stomach this king of fruits.


I eat durian and i love durian. I love a taste of 'ikan darat gulai tempoyak' but never in my life i ate tempoyak. Am i weird or that tempoyak seems too bizarre to me ? Even it's made from durians but i don't know why i really can't eat it. 

Not only that tempoyak looks bizarre to me, so many of local foods i still can't take it in my mouth such as nasi kerabu, budu, cincalok, shrimp paste, gulai nangka and so on. It's look bizarre to me to eat it. And sometimes i really feel surprised myself when my wife can eat those foods. 

But as i said earlier, what looks bizarre for us maybe it's heavenly foods for others. So, enjoy our foods and don't forget to praised to Allah, our Lord for all the foods we have and eat every days.

25 August 2011

changes

  6 Komen    


Okay, enough thinking what would be happened to this blog. I'm not going to shut it down but as you guys can see, i'm going global. Maybe my grammar is some kind of pathetic but i will try to do my best.

I hope this changes i made doesn't troubled anyone those regularly or rarely hop in to this blog. All you supported is most appreciated. So, this is what pipoq says..and what says you ?


24 August 2011

perubahan

  9 Komen    
Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada semua rakan pengunjung. Agak lama dah tak ada perkongsian dalam blog ni. InsyaAllah aku akan kembali dan kemungkinan besar dengan sedikit perubahan. 

11 August 2011

mengapa puasa ?

  4 Komen    
Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari khamis buat semua rakan rakan pengunjung yang sudi singgah menjengah ke sini. Dah melangkaui seminggu berpuasa ni semangat nak raya nampaknya dah mula berkobar kobar. Di setiap media dah mula dipenuhi dengan iklan raya. Lagu raya semakin rancak berkumandang di corong radio. 

Jangan pedulikan sangat pasal raya tu. Belum tentu lagi kita dapat meraikannya. Mana la tau kot kot ajal datang menjelma sebelum sempat tiba hari raya tu. Mintak dijauhkan la ye tak ? Tapi andai tiba jugak masanya tu, terima je la dengan redho.



Tajuk entri hari ni mungkin sedikit macam soalan kebudak budakan. Kalau ditanya pada budak budak pun dah tentu diorang boleh jawab barangkali. Persoalannya, mengapa kita berpuasa ?

Soalan yang cukup mudah dan ringkas. Tapi jawapannya mungkin berlainan. Cuba tanyakan pada diri sendiri, mengapa kita berpuasa ? Andai jawapannya kerana menjalankan kewajipan terhadap perintah Allah, alhamdulillah la. Boleh dapat 100 markah. Kemungkinan ada jugak yang menjawab kerana semua orang berpuasa lalu kita jugak berpuasa. 



Apa jua jawapannya, kembalikan la niat tu segalanya kerana Allah. Tetapi, ada pulak tapinya ni. Kebanyakan orang akan kelihatan hebat kerana dapat menjawab dengan tepat, berpuasa kerana Allah, berpuasa kerana ianya perintah Allah. Tapi ada perkara yang kita lupa sebenarnya.

Kebanyakan dari kita mungkin terlupa, ada perintah wajib yang lebih utama dari ibadah puasa ni yang harus kita dahulukan. Berapa ramai antara kita yang mengutamakan ibadah puasa dari menjalani ibadah solat ? Sedangkan solat juga adalah kewajipan yang harus kita tunaikan.



Separuh hari sanggup menahan lapar dan dahaga demi menunaikan kewajipan berpuasa ni. Bila tiba waktu berbuka, dilahap segala juadah sampai tersandar kekenyangan hinggakan nak bangun menunaikan solat maghrib pun dah malas. Mungkin tak terfikir lansung nak bersegera menunaikan solat maghrib yang singkat waktunya.



Ada jugak yang cerdik pandai, kononnya mengambil berkat dengan melewatkan sahur. Memang cerdik pandai sebab mampu melewatkan bersahur tu sehingga tiba waktu imsak. Malangnya dalam waktu 10 minit kemudian dari imsak tu, boleh pulak tarik balik selimut setelah kekenyangan dan mengabaikan solat subuh yang hanya dua rakaat untuk ditunaikan. 


Tu baru tentang kewajipan solat. Belum lagi kewajipan dalam menutup aurat pulak. Sedangkan menutup aurat pun perintah dari Allah jugak. Dalam ketekunan berpuasa, pakaiannya tertonjol sana sini. Kepalanya pulak telanjang. Entah pada siapa nak ditayangkan pun tak pasti la.



Adakah kebanyakan kita menjadikan ibadah puasa di bulan Ramadhan ni ibarat acara tahunan je ? Adakah kerana malu andainya diketahui orang lain yang kita tidak berpuasa maka kita sanggup menahan lapar dan dahaga ? Atau lebih teruk lagi ada jugak yang memperolok olokkan puasa. 


Nabi junjungan kita sendiri pernah bersabda yang mana bermaksud, "berapa ramai dari kalangan manusia berpuasa tapi tidak memperolehi apa apa kecuali hanya lapar dan dahaga" 


Tanyakan kembali pada diri kita sendiri, mengapa kita berpuasa ? Adakah kerana ikutan atau benar benar untuk mencari keredhoan Allah ? 



10 August 2011

kongsi

  5 Komen    
label: , , ,
Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat menjalani ibadah puasa di hari rabu ni buat semua rakan rakan pengunjung yang sentiasa dirahmati Allah. Kebelakangan ni jarang jarang pulak update entri. Jangan kata nak update entri, nak menjengah laman blog rakan rakan lain pun tak berkesempatan sangat.


Maaf dipinta sebab kesibukan melanda ditambah jadual kerja yang berubah sejak masuk Ramadhan ni. Seawal jam 3 pagi dah nak kena bangun ke tempat kerja menyediakan makanan sahur dan berterusan sampai masuk waktu subuh. Kemudian sambung kerja semula dari jam 12 tengahari sampai la 9 malam. Ok, lupakan pasal tu semua. 


Kalau tengok tajuk entri hari ni mesti ada yang terfikir apa ke benda yang dimaksudkan dengan kongsi ni ? Ulasan filem kongsi ke ? Rumah kongsi ? Kongsi yang aku nak kongsikan kat entri hari ni berkaitan dengan ibadah bulan Ramadhan yang kita sedang jalani sekarang ni.


Mungkin ramai yang dah tahu dan selalu dengar pasal salah satu kita berpuasa ni adalah kerana untuk berkongsi perasaan saudara semanusia yang lain terutama yang seagama yang mana bagi mereka yang kurang berkemampuan dari kita ni. Maknanya sekurang kurangnya kita dapat merasai dan berkongsi  sedikit perasaan kelaparan yang mereka harungi. 


Setakat mana kita mampu nak menginsafi diri dengan berkongsi kelaparan ni ? Adakah cukup dengan membelai perut yang berkeroncong minta diisi atau dengan hanya tidur berehat menanti waktu berbuka sambil minda teringat ingat pada individu yang kebuluran ditempat lain ? Atau mungkin minda hanya teringat dan memikirkan juadah apa yang bakal dibeli di bazar Ramadhan untuk dilahap waktu berbuka nanti ?


Memetik maksud firman Allah dalam ayat Al Quran berkenaan kewajipan berpuasa ni, diakhiri dengan "agar kamu bertaqwa". Adakah memenuhi meja dengan berbagai juadah untuk berbuka puasa itu menunjukkan kita menjadi orang yang bertaqwa ? Adakah dengan tidur sepanjang siang menjadikan kita orang yang bertaqwa ?  

Sebenarnya tak perlu kita memandang jauh ke negara orang lain bila nak mengenangkan individu individu yang tak berkemampuan dan menghadapi kebuluran. Malah dalam negara kita sendiri pun rasanya ramai insan insan malang yang tidak bernasib baik seperti kita. 

Mungkin jiran kita sendiri ? Mungkin ada kenalan kita sendiri ? Mungkin jugak dalam kalangan sanak saudara kita sendiri yang hidupnya tidak seindah kehidupan kita yang mewah makan. Jadik pada ketika dan masa ni la seharusnya kita bermula untuk merasai keperitan hidup mereka. Bukan je setakat merasai, sebolehnya dibantu agar mereka tidak berterusan terpaksa mengikat perut.


Selain tu jugak, dalam bulan Ramadhan ni selain kita menjalani ibadah puasa dengan menahan diri dari makan dan minum disiang hari, kita jugak diwajibkan menunaikan zakat fitrah yang hanya setahun sekali je kita keluarkan duit ni. Melalui zakat ni jugak kita dapat berkongsi kegembiraan dengan asnaf asnaf zakat terutama fakir miskin dalam berbelanja menyambut hari lebaran. 


Bukan banyak pun nak kena dikeluarkan. Kalau kat negeri Perak ni, nilainya RM7 bagi setiap diri. Andai kata dalam keluarga ada 10 orang, maka jumlah zakatnya hanya RM70. Banyak ke tu ? Takkan terketar tangan nak keluarkan zakat fitrah sebanyak tu kot sedangkan nak bayar harga kain langsir baru semata mata nak menyerikan rumah sempena hari lebaran yang bernilai ratusan ringgit tak pulak ragu ragu. 


Bagi yang bujang bujangan pun jangan la mengharap bapak kat kampung je tolong bayarkan. Walaupun mungkin masih dibawah tanggungan, tak salah kalau mula belajar membayar zakat fitrah ni dengan wang belanja yang kita ada. Ala, beli tiket wayang lagi mahal dari bayar zakat fitrah ni ape. Kedekut tul la kalo tu pun nak berkira. Setahun sekali je pun nak keluarkan duit bayar zakat fitrah ni. Masuk panggung sebulan dua tiga kali tak kecoh pun.

Rasanya sampai sini dulu la perkongsian untuk hari ni. InsyaAllah bila ada kelapangan boleh la kita berkongsi lagi. Selamat menjalani ibadah puasa. Semoga segala amal kita diterima Allah.