22 September 2011

jadi tak jadi

Assalamualaikum, salam sejahtera, salam satu Malaysia dan selamat hari khamis buat semua rakan rakan pengunjung. Pagi ni terdengar kat radio pasal hari bebas kereta sedunia yang disambut pada hari ni. Tak pasti la baru bermula tahun ni atau dah bertahun tahun diadakan sebab baru hari ni aku dengar pasal hari bebas kereta ni.




Nampaknya kat bandaraya Ipoh ni mungkin kebanyakan pengguna kenderaan terutamanya kereta tak mengetahui pasal hari bebas kereta sedunia ni kot sebab aku tengok tak banyak beza macam hari hari selalu. Atau mungkin jugak kempen tak cukup mantap.




Kalau satu masa dulu kita ada kempen berkongsi kereta bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas berikutan penambahan kenderaan di jalan raya tapi tak jugak berkesan. Asyik berdebat siapa nak bayar duit minyak la, susah nak berurusan la. Akhirnya kempen tu senyap camtu je. Kereta bertambah tambah, taukeh minyak jugak yang untung besar.




Bila dah semakin penuh jalan raya negara kita ni dengan kenderaan terutama kat bandar bandar besar, pihak berkenaan berusaha menambah baik prasarana awam. Bagus la jugak sebagai salah satu alternatif mengurangkan kesesakan jalan raya. Tapi kebanyakan yang menggunakan prasarana awam ni adalah orang orang yang tak mempunyai kenderaan sendiri je. Esok lusa bila dah memiliki kenderaan sendiri, tak pandang dah prasarana awam ni.




Macam kat Ipoh ni, aku tengok ada la sikit kemajuan bila pihak kerajaan negeri mengadakan kemudahan untuk rakyatnya dengan menyediakan bas bas berhawa dingin yang selesa bagi pengguna untuk ke bandar dan kawasan sekitarnya. Cuma yang sering jadi masalah tu bila bas lambat tak ikut jadual je.


Kat bandar bandar negeri lain aku tak pasti la pulak macam mana. Kalau kat kampung aku tu, dah pasti jangan harap nak berangan naik bas pegi ke pekan. Agaknya dah kaya raya seluruh penduduk kampung sampaikan syarikat bas tu gulung tikar.




Kembali pada kempen hari bebas kereta sedunia ni, mungkin ada baiknya jugak. Kesesakan lalu lintas dapat dikurangkan, pencemaran karbon dapat dikurangkan, orang ramai dapat 'menghakimi' kemudahan prasarana awam negara kita dan jimat sikit duit minyak untuk hari ni. 




Tapi, siapa yang tegar untuk taat pada kempen kempen camni ? Pak menteri hari ni masuk pejabat naik basikal ke ? Abang abang pemandu kepada orang orang besar negara bercuti ke hari ni ? Jadi ke tak jadi kempen ni ? 


"Saya nak kena hantar anak-anak ke sekolah, lepas tu pergi ke pasar beli ikan, lepas tu nak melawat kawan kat hospital, lepas tu jemput anak dari sekolah, lepas tu nak hantar ke sekolah agama pulak. Leceh la kalau nak naik bas buat semua tu, mau huru hara mengejar masa nak buat semua tu" - Encik Jamal, Petaling Jaya.
"Akak bukan tak nak naik bas, tapi akak risau nanti ada yang cuba ambik kesempatan pulak bila dah ramai ramai naik kenderaan awam macam tu. Maklum la akak ni kan cantik, solid molid, lagipun akak tak tahan la nanti dengan macam macam bau bila bersesak dalam bas tu nanti" - Cik Lijah, Johor Baharu.
"Naik bas ? Ape kelas nak baik bas ? Saya beli kereta BMW 7 series ni secara tunai tau. Buat malu je kalau saya nak naik bas" - Datuk H, Bangsar.
"Wa memang sokong itu hali hali lagi bagus semua olang naik bas. Apa ? Wa kilija ? Wa bas punya taukeh maa, mesti la suka" - Encik Wong, Ipoh. 


Kalau korang, apa pulak maklum balas pasal hari bebas kereta ni ? 




 

20 September 2011

first trimester

  12 Komen    
label: ,
My wife already in her first trimester of pregnancy. After three years 'resting' from getting pregnant, now it's time to get through all the maternal experience again. 



I still remember when my wife pregnant for the first time three years ago, i do get the uncomfortable feelings too. My wife 'suffering' from vomiting everyday and me myself couldn't even eat meat. Not only eating meat i couldn't take, even the smells from the meat can make me nausea. 

It's so horrible since i work at the kitchen and had to served meat meals couple days a week. Luckily it not last until my wife's 9 month pregnancy. At the third trimester, my 'feelings' to meat stuff getting normal again. But after our sweet daughter born, she's really allergy to meats. 

Not only about food symptoms, while at my wife first pregnancy she's always in hot conditions. Everyday 24 hours facing the fan. Until i had to buy another new fan after the last one jammed for non-stop operating. 

This time, it goes opposite direction. Everyday i feel hot while my wife is chilling in a thick blanket. She's not even can't eat prawn, chicken breast and smells cooking. 

Next week we will start to have a clinic visits. My hope is only both, my wife and our coming child is in good condition and healthy. Estimated due date of birth maybe on April next year, couldn't wait that day come. 

15 September 2011

First impressions

  13 Komen    
We always been thought and remind, never judge a books by it's cover because it doesn't mean when the book's cover is plain, it's contains nothing good inside and it doesn't mean if the book's cover is thick and picture full, the contents really satisfied.

What about all the things we saw everyday especially peoples around us ? What if the person we see is not well known by us ? What will be our first impressions ?


sinless, no stress, playful, cute, know nothing 



useless, weak, full of thoughts, experienced



genius, charismatic, clever, nice boy



who's this old man ? crazy, foxy, he need to go to salon



lazy, gluttony, unhealthy, diabetes, heart attack, heavy



does your mom not feed you ? 



fashion maniac ? homeless, bad people, stinky, must avoid



err..macho ? gay maybe (ha ha ha)

Well, it's just a few. Not everyone have the same view right ? Whatever it is, don't judge a book by it's cover.


14 September 2011

09 September 2011

03 September 2011

three already

Yesterday actually is our lovely daughter 3rd birthday. Three years old already but why i feel like she's just celebrating her first year ? A day before is her grandma's (my mother in law) and auntie's (my older sister) birthday. 


For the first time while waiting for our daughter to be born, i thought she will be a 'Merdeka baby', then it pass that date. After that i thought maybe she want to share the same day as her grandma but she pass it too. 


After passing several days from her expecting delivery date (suppose on 28 August), she chose to be born on 1st Ramadhan 1429H, err..actually 2nd of Ramadhan (past 27 minutes after midnight).


We went out to have some McDonald's ice cream. Two ice cream for only RM2.80 is quiet cheap for me. I don't really believe for the first time when i see the price i had to pay not because i never buy any ice cream at McDonald but just today i thought they went crazy (coz one of the drive-thru crew face turn blue and not smiling). 


Then we went to Tutti Frutti cafe. And it was our first time ever. Frozen yogurt ? Well, my wife said why don't we try some ? The cafe's concept is really cool.


We can choose how much we want to eat and how many we want to put all the toppings BUT make sure we have enough courage to pay for what we take. 


Of course for 200++ gram we take, i had to pay RM14. Worth enough because it really tasty.


Next we went to Domino's pizza. One thing we love to choose Domino's is it's service is really satisfying. Fast service not like the other one, well you know what i mean. Even some people says the taste of their pizza's is different but for me, time is much more precious.


01 September 2011

little artist

  9 Komen    
label: 
About three years ago, my house wall just filled by hanging pictures and posters to make the empty spaces blooming. Not only internal wall, TV sets, refrigerator, washing machine, coffee table, everything looks like brand new. But that was three years ago. 

No more empty spaces

Graffiti ?

Finest art
Caught in action

Well, you know what i mean. That's an artworks in my eyes. But i can't imagine if there's another 'little artist' in my house.