28 January 2012

Al-Fatihah

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat bersantai di hari sabtu diucapkan kepada semua rakan rakan pengunjung yang dihormati. Dengan cuaca yang tak menentu sekarang ni kalau nak beraktiviti di luar rumah tu pastikan jangan dilupa berbekalkan air minuman bagi menggantikan bendalir dalam badan yang tersejat akibat cuaca panas. 


Jangan lupa jugak sediakan payung yang mencukupi andainya berjalan di laluan terbuka bagi menghindari terik sinar matahari tu atau kiranya hujan turun dengan tiba tiba.


Berkenaan tajuk entri hari ni, pernah tak kita terfikir selama kita hidup ni adakah sempurna bacaan surah Al-Fatihah kita ni ? Kalau ada yang mengikuti kelas mengaji tu insyaAllah boleh diperdengarkan bacaan Fatihah ni pada guru yang mengajar supaya andai ada kesilapan sebutan boleh diperbetulkan.

Tapi bagi yang hanya membaca dari hafalan sewaktu kanak kanak, pasti ke sebutan bacaan kita tu betul atau bersulamkan kesilapan dari segi sebutan huruf dan tatacara tajwidnya ?


Ada beberapa contoh kesilapan yang kadang kadang berlaku dalam bacaan surah Al-Fatihah ni. Sebaiknya untuk memperbetulkan atau penerangan bacaan ni dilakukan secara lisan tapi sekadar renungan aku cuba bagi contoh melalui terjemahan bacaan kepada tulisan.


  • Bismillaah hir rohmaa nir rohim 
  • Bismillaah hir rahmaan nir rahim
Huruf 'ro' apabila berbaris atas atau depan maka hendaklah dibaca dengan tebal. Andai dibaca nipis dengan bunyi 'ra' maka silap la tu. Satu lagi pada perkataan 'rohman' tu takde bersabdu dengan huruf nun untuk menjadikan bunyinya 'rohmaan nir rohim'. Berhati hati kat situ ye.


  • Alhamdulillahi robbil aalamin
  • halhamdulillahi robbil aalamin
Ni kesilapan yang biasanya dilakukan oleh kanak kanak la. Kecuali kalau yang belajar membaca dengan melihatkan ayat tu insyaAllah jarang berlaku kesilapan sebutan camni. Biasanya melibatkan yang belajar melalui pendengaran dan hafalan la.


  • Ar rohmaa nir rohim
  • Ar rahmaan nir rahim
Kesilapan berulang tanpa sedar.


  • Maaliki yau middeen
  • Maliki yau middeen
Mad asli mutlak pada sebutan 'Maa'liki dengan kadar panjangnya dua harkat. Kalau terbaca pendek kat situ, perbetulkan semula tau.


  • Iyya kana' budu wa iyya kanas taeen
  • Iyya kanak budu wa iyya kanas taeen
Kesilapan pada makhraj huruf sering berlaku pada membezakan sebutan huruf 'ain' mati kepada bunyi huruf 'kaf' mati.


  • Ih dinas tsiro thol mustaqeem
  • Eh dinas siro tal mustakeem
Ada perbezaan pada sebutan makhraj huruf 'sin' dan 'tsod', huruf 'tho' dan 'ta', dan pada huruf 'qof' dan 'kaf'. Kalau boleh, pastikan ada guru yang boleh mengesahkan sebutan makhraj huruf huruf ni.


  • Tsiro thollazi na an am ta alaihim ghoi ril maghdhu bi alai him wa lad dhool leen
  • Siro thollazi na am am ta alaihim roi ril makdu bi alai him wa lad doll leen
Sekali lagi kebiasaan kesalahan dan kesilapan adalah melibatkan sebutan pada makhraj huruf dan sedikit kesilapan sebutan perkataan. 

Sebaiknya cari la guru yang boleh mendengar bacaan surah Al-Fatihah kita tu samada terdapat kesilapan atau lengkap sempurna. Kalau dah sempurna tu, jangan simpan sorang sorang pulak. Perdengarkan pulak bacaan pasangan kita, anak anak kita, adik beradik kita semoga semuanya sempurna bacaannya.


Bukan sebab apa pun, maklum la kita kan bersolat lima kali sehari. Tapi kalau bacaan surah Al-Fatihah kita pun tak sempurna agaknya solat kita tu dimana letaknya. Semoga perkongsian hari ni memberi manfaat yang banyak untuk kita semua. 

Andai ada salah silap dalam penyampaian entri hari ni mohon dapat ditegur agar kita sama sama dapat memperbaiki kesilapan yang tak disengajakan tu. 



10 comments:

  1. Salah sebut, salahlah maksudnya, dah salah maksud, tiap2 hari pulak menyebut, jd doa pulak..

    ReplyDelete
  2. yaa betul...

    Al Fatihah mmg penting..

    wajib kn kita umat islam taw surah nie..

    msa solat rmai nk cpt2 sudahkn solat..

    bacaan laju bkn maen.. smpkn maksud surah berubah...


    arap kita amek pengajaran kn:)

    tq yaa ats perkongsian ilmu nie.. :)

    ReplyDelete
  3. Terima kasih berkongsi. Nampak gaya kena perbetulkan sebutan. Kalau tidak jadi lain maknannya.

    ReplyDelete