26 January 2012

dan hasilnya

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari khamis buat semua rakan rakan pengunjung yang dikasihi mudah mudahan kita semua dirahmati Allah. 

Kalau entri semalam aku memaparkan gambar ubi kayu ala ala tak cukup baja tu, hari ni pulak aku nak ceritakan hasilnya pulak. Pada rakan rakan yang sudi berkongsi idea untuk menghasilkan sesuatu dari ubi kayu tu aku ucapkan terima kasih banyak banyak.


Tapi ubi kayu yang aku beli semalam tu bukanlah untuk dibuat goreng berkunyit. Tidak juga untuk direbus dan dimakan bersama kelapa parut bersambal. Bukan juga untuk dijadikan pengat, jauh sekali untuk dibuat getuk bak kata Dr. Ben



Ada yang tak pernah dengar getuk tu ke ? Getuk ubi ni boleh dikategorikan sebagai salah satu kuih muih tradisional jugak tau. Ala ala cekodok ubi la getuk ni. Ubi yang direbus tu kemudian dilecek bersama garam dan gula lepas tu gaulkan pulak dengan kelapa parut dan tepung sebelum dibulat bulatkan dan disalut tepung lalu digoreng.



Ubi kayu aku tu pulak al kisahnya beberapa malam yang lepas aku bermimpi menikmati hidangan kuih tradisional dari ubi kayu ni. Kebetulan keesokan harinya pulak isteri aku mencadangkan untuk membuat kuih yang aku mimpikan tapi tu la, tergendala jugak dalam 24 jam sebab kalau kat kampung memang senang je nak cari ubi kayu ni silap haribulan pakai cabut dari belakang rumah je. 



Tapi tu la, sebabkan kebanyakan tauke tauke kat pasar tu bercuti sakan jenuh jugak la aku mencari ubi kayu tu. Mungkin sebab ada jodoh, dipertemukan la jugak walaupun kurus kurus dan slim macam model pakaian renang. Dan hasilnya dari ubi kayu tu maka terhasil la kuih bengkang ubi yang aku mimpikan tu. 



Kalau tengok gambar tu mungkin tak macam bengkang sangat ye tak ? Hehehe..masuk perut sendiri beb, apa sangat nak kesah pasal rupa luaran tu. Asalkan kenikmatan yang dijanjikan tu menepati piawaian mutu keunggulan.

Ada jugak yang panggil kuih ni sebagai bingka kan ? Tapi seingat aku kalo kat kampung dulu dulu kitorang panggil bengkang je. Tak pasti pulak la dari mana asal usul nama bengkang / bingka ni datang. 



Nak menyediakan kuih bengkang ubi ni senang je. Ubi kayu tu kita parutkan halus. Kalau rasa cam kasar parutan tu kisar je dengan pengisar macam aku buat semalam. Ubi yang diparut tu kalau berair sangat perahkan sikit airnya tu tau kalau tak nanti lembik je bengkangnya.

Untuk menambahkan rasa lemak lemak tu, aku kisarkan bersama dengan kelapa parut. Untuk melancarkan kisaran pulak, cuma gunakan santan yang dimasak bersama gula halus, gula melaka dan sedikit garam. Pada peringkat mengisar ni la nak menentukan tekstur kuih tu camne samada keras kering atau lembik basah atau sempurna.



Disebabkan aku takde periuk yang ada lobang kat tengah dia tu untuk dimasak di atas dapur menggunakan api maka aku cuma gunakan oven je dengan suhu 180c - 200c selama satu jam atau agak agak dah masak la. Cuma bila guna oven ni tak dapat la nak dapat kerak klasik macam masak guna api dapur tu. 

Jangan lupa pulak sebelum masukkan bahan bahan kisaran tu dalam bekas untuk memasak, sebaiknya disapukan dulu bekas tu dengan sedikit mentega atau minyak supaya bila dah masak nanti mudah nak dikeluarkan kuih tu dan kurang melekat pada bekas tu tadi.

Senang je kan ? Kat dapur tu ada lagi lebihan ubi kayu yang belum diproses. Entah nak dijadikan juadah ape pulak lepas ni aku pun tak pasti la lagi. Ada idea lain yang lebih bernas tak untuk dikongsi bersama ?




9 comments:

  1. Kuih Benngkang ini sedap dimakan cuma kalau ada hampas yang tidak buang dengan betul akan down mood menikmatinya. :-)

    ReplyDelete
  2. ubi kayu memang sadap & terbaik....

    ReplyDelete
  3. oh...kuih bengkag rupanya...

    erm...tak bape suka lak kuih ni.. :)

    lepat ubi..best gak... ;)

    ReplyDelete
  4. air jordan shoes for sale, http://www.airjordanshoes.us.org/
    ralph lauren outlet, http://www.ralphlaurenoutlet.in.net/
    ray-ban sunglasses, http://www.rayban-sunglassess.us.com/
    louis vuitton outlet online, http://www.louisvuittonus.us.com/
    toms shoes, http://www.toms.us.com/
    longchamp outlet, http://www.longchampoutlet.name/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsoutletonlinestores.us.com/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsfactoryoutlet.us.org/
    thomas sabo, http://www.thomassabos.co.uk/
    nike outlet store, http://www.nikeoutletstore.us/
    mont blanc outlet, http://www.montblancpensoutlets.com/
    true religion jeans, http://www.truereligionjeansoutlet.com/
    michael kors canada, http://www.michaelkorsoutletcanada.in.net/
    the north face outlet store, http://www.thenorthfaceoutletstores.org/
    prada handbags, http://www.pradahandbagsoutlet.co.uk/
    vikings jerseys, http://www.minnesotavikingsjersey.us/
    chanel handbags, http://www.chanelhandbags-outlet.us.com/
    replica watches, http://www.replicawatchesforsale.us.com/
    oakley outlet store, http://www.oakleyoutlet.in.net/
    wedding dresses, http://www.weddingdressesoutlet.co.uk/
    chicago blackhawks jersey, http://www.chicagoblackhawksjersey.us/
    ralph lauren polo, http://www.ralphlaurenoutlet.in.net/
    toms outlet store, http://www.tomsoutlet-stores.com/
    nike air force 1, http://www.airforce1.us.com/
    chanel handbags outlet, http://www.chanelhandbags-outlet.us.com/
    2015912caihuali

    ReplyDelete
  5. Hey, my dear friends, if you are hunting for a wild look Michael Kors Handbags Outlet at a reasonable price; you really should not miss this Michael Kors Handbags On Sale. It is truly a qualifying item. (tags: Michael Kors Outlet Online,Michael Kors Sale,Michael Kors Outlet)
    It posted by Michael Kors Outlet Store.

    ReplyDelete