30 January 2012

fikir dulu sebelum buang

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari isnin buat semua rakan rakan pengunjung. Ada yang lebam mata tak cukup tidur ke malam tadi penangan AJL ? Apa pun semoga rakan rakan semua memulakan hari di minggu ni dengan penuh bersemangat dan bertenaga.


Baru baru ni kita dikejutkan lagi dengan kisah yang menyayat hati dalam siaran berita berkenaan penemuan mayat seorang bayi yang dibuang ke dalam sungai di Ampang oleh seorang penjala ikan.

Sadisnya penemuan mayat bayi hampir reput itu yang kehilangan kepala dan sebelah kaki kanan tersangat sedih untuk ditatap gambarnya. Walau bagaimana pun alhamdulillah sekurang kurangnya jasad bayi malang tersebut terbela untuk pengadilan dan disempurnakan pengkebumiannya.


Persoalannya, mengapakah kejadian sebegini terus berlaku ? Lebih menghairankan tu, insan yang mengandungkan bayi bayi malang ni tak berperasaan ke ?

Walaupun bayi bayi malang tersebut adalah hasil dari kelakuan sumbang mereka, tapi ke mana hilangnya naluri keibuan pelaku jenayah ni ? 


Tanya la mana mana ibu mengandung atau sesiapa je yang ada pengalaman mengandung ni, adakah tergamak untuk membiarkan anak yang dikandung tu terbiar walaupun ketika dalam kandungan lagi.

Tak kira la walau apa anutan agama sekalipun, dari segi aspek kemanusiaan gejala membuang bayi ni adalah perkara yang sangat dikutuk oleh masyarakat dunia. 


Bukan la bermaksud nak menggalakkan pulak. Tapi bagi insan insan bercinta yang berakal diluar sana, fikirkan la dulu sebelum terjadinya kejadian buang membuang ni. 


8 comments:

  1. sy punbaca gak berita tu...

    haih...mana la pergi keperimanusiaan dia tu.... :(

    ReplyDelete
  2. Sedih kerana kita ini namanya bertamadun tetapi mengamal budaya orang batu. :-(

    ReplyDelete
  3. mr.syazwan :

    tu la namanya buat memandai jaga tak pandai..hehehe..ape pun fikir dulu owh..

    ReplyDelete
  4. nabilah_2908 :

    haiwan pun takde camtu..

    ReplyDelete
  5. akubiomed :

    dah jadi lagi teruk dari zaman arab jahiliah sebelum kedatangan Islam..diorang dulu pun bunuh anak perempuan je, sekarang ni tak kira jantina semuanya nak dibunuh..

    ReplyDelete
  6. tory burch outlet, http://www.toryburch.in.net/
    denver broncos jerseys, http://www.denverbroncos.org/
    lacoste polo shirts, http://www.lacostepoloshirts.cc/
    christian louboutin outlet, http://www.christianlouboutinonline.us.com/
    fred perry shirts, http://www.fredperrypoloshirts.com/
    nike air max shoes, http://www.nikeairmaxshoess.co.uk/
    michael kors factory outlet, http://www.michaelkorsfactoryoutletonline.com/
    insanity, http://www.insanityworkout.us.com/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsoutletonlinstore.us.com/
    mcm backpack, http://www.mcm.in.net/
    marc jacobs, http://www.marcjacobs.cc/
    cheap nfl jerseys, http://www.cheap-nfljersey.us.com/
    kansas city chiefs jerseys, http://www.kansascitychiefs.us/
    nike air huarache, http://www.nikeairhuarache.org.uk/
    true religion jeans, http://www.truereligionjeansoutlets.us.com/
    nike air max 2015, http://www.airmax2015.com/
    ghd uk, http://www.ghdhairstraightenerssale.co.uk/
    louis vuitton outlet, http://www.louisvuittonus.us.com/
    marc jacobs outlet, http://www.marcjacobs.cc/
    broncos jerseys, http://www.denverbroncos.org/
    oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassesoutlets.us.com/
    oklahoma city thunder, http://www.thunderjerseystore.com/
    cheap jordans, http://www.cheapjordans.us.org/
    ralph lauren outlet, http://www.ralphlauren-outletonline.co.uk/
    nfl jersey wholesale, http://www.nfljerseys-wholesale.us.com/
    ray ban sunglasses outlet, http://www.raybansunglass.us.com/
    supra footwear, http://www.suprashoes.us.com/
    hermes belt, http://www.hermesbelts.us/
    gucci,borse gucci,gucci sito ufficiale,gucci outlet
    the north face outlet, http://www.northface-outlet.cc/
    2015912caihuali

    ReplyDelete