27 January 2012

Qauli

  8 Komen    
label: , ,
Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari jumaat buat semua rakan rakan pengunjung yang dihormati. Lama jugak rasanya tak berkongsi pengetahuan setelah 'bercuti rehat' kalau ditambah tolak ada la dekat dua bulan kot. 


Alhamdulillah aku sekeluarga sekarang ni dah sihat dan sembuh dari segala demam dan yang sewaktu dengannya tu. Baru baru ni jugak aku berkesempatan mengikuti satu kursus bersama dengan isteri aku kat Ipoh ni.

Apa yang menariknya untuk aku kongsikan kat sini dalam banyak banyak slot kursus tu ialah bab ibadah terutamanya tentang rukun solat. 


Tak dapat nak dinafikan mungkin ada dikalangan kita yang hanya mengetahui tentang solat tu secara ikutan semata mata. Ramai jugak yang mungkin tahu berkenaan rukun solat yang 13 tu tapi mungkin ada yang tak ambik berat tentang pembahagian rukun tu pulak.

Antara rukun yang terbahagi tu pulak salah satunya dinamakan rukun qauli. Ape benda pulak qauli ni dah bunyi macam kuali je ye tak ? Rukun qauli ni adalah perbuatan dalam solat yang berasaskan kepada bacaan atau sebutan. 


Daripada 13 rukun asas solat, hanya 5 yang melibatkan rukun qauli ni. Takbiratul ihram, membaca surah Al-Fatihah, bacaan tahiyat akhir, selawat ke atas Nabi SAW pada bacaan tahiyat dan akhir sekali lafaz salam yang pertama.

Maknanya wajib bagi kita bila bersolat untuk melaksanakan rukun qauli ni. Tak boleh la nak baca dalam hati je pulak. Aku tak tau la korang camne tapi aku dulu dulu sebelum tau pasal rukun rukun dalam rukun solat ni memang terbiasa pulak baca dalam hati.


Tak susah pun nak melaksanakannya. Bukan nak kena baca sekuat suara pulak mengalahkan tok imam yang pakai mikrofon tu tapi cukup sekadar pada pendengaran sendiri pun dah sempurna rukun qauli tu.

Tak kira la bersolat jemaah atau bersolat sendirian, rukun rukun qauli dalam solat ni kena jugak la disempurnakan dengan sesempurna mungkin. Jangan mulut je nampak terkumat kamit tapi tak berbunyi lansung pulak. 

InsyaAllah dikesempatan yang lain boleh la kita berkongsi lagi apa apa ilmu pun. Semoga rakan rakan pengunjung beroleh manfaat dengan perkongsian hari ni. 




8 comments:

  1. Terima kasih, akan di praktikkan didalam mengerjakan solat.

    ReplyDelete
  2. tory burch outlet, http://www.toryburch.in.net/
    denver broncos jerseys, http://www.denverbroncos.org/
    lacoste polo shirts, http://www.lacostepoloshirts.cc/
    christian louboutin outlet, http://www.christianlouboutinonline.us.com/
    fred perry shirts, http://www.fredperrypoloshirts.com/
    nike air max shoes, http://www.nikeairmaxshoess.co.uk/
    michael kors factory outlet, http://www.michaelkorsfactoryoutletonline.com/
    insanity, http://www.insanityworkout.us.com/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsoutletonlinstore.us.com/
    mcm backpack, http://www.mcm.in.net/
    marc jacobs, http://www.marcjacobs.cc/
    cheap nfl jerseys, http://www.cheap-nfljersey.us.com/
    kansas city chiefs jerseys, http://www.kansascitychiefs.us/
    nike air huarache, http://www.nikeairhuarache.org.uk/
    true religion jeans, http://www.truereligionjeansoutlets.us.com/
    nike air max 2015, http://www.airmax2015.com/
    ghd uk, http://www.ghdhairstraightenerssale.co.uk/
    louis vuitton outlet, http://www.louisvuittonus.us.com/
    marc jacobs outlet, http://www.marcjacobs.cc/
    broncos jerseys, http://www.denverbroncos.org/
    oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassesoutlets.us.com/
    oklahoma city thunder, http://www.thunderjerseystore.com/
    cheap jordans, http://www.cheapjordans.us.org/
    ralph lauren outlet, http://www.ralphlauren-outletonline.co.uk/
    nfl jersey wholesale, http://www.nfljerseys-wholesale.us.com/
    ray ban sunglasses outlet, http://www.raybansunglass.us.com/
    supra footwear, http://www.suprashoes.us.com/
    hermes belt, http://www.hermesbelts.us/
    gucci,borse gucci,gucci sito ufficiale,gucci outlet
    the north face outlet, http://www.northface-outlet.cc/
    2015912caihuali

    ReplyDelete