29 January 2012

Sedia atau tidak ?

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat berhujung minggu buat semua rakan rakan pengunjung semoga semuanya ceria bahagia dan sihat fizikal serta mental. 


Masa menonton buletin 130 di TV3 tengahari semalam, terlintas jugak dalam minda tentang berita berita yang disampaikan tu. Dengan jenayah yang tak henti henti. Bencana sana sini. Dan yang agak memalukan berita yang berlaku di Utara tanahair tentang penangkapan tiga remaja bersama seorang janda muda yang berkelakuan sumbang di taman permainan.

Menurut berita, tiga remaja lelaki tu berusia antara 16 hingga 19 tahun manakala janda muda tu pulak berusia 22 tahun. Hmm..muda muda lagi dah menjanda. Kesian jugak ye tak tapi tu la, entah dah sedia atau tidak ?


Maksud aku kat sini, tak salah pun kalau mana mana kaum hawa yang nak berstatus janda di usia muda. Tapi kena la ikut syaratnya dengan betul. Samada kematian suami, atau ditalak kerana atas sebab sebab yang diharuskan syariat. 

Tak jadi kesalahan jugak kalau ada pasangan pasangan muda yang nak mendirikan rumahtangga malah lebih digalakkan lagi. Padahal atuk nenek mak ayah kita sendiri pun kebanyakan dari mereka mendirikan rumahtangga pada usia yang muda belia.


Cuma yang jadi permasalahannya bilamana boleh kita katakan ala ala tersalah pilihan la. Atau mungkin jugak kekurangan kematangan akal fikiran. Atau mungkin jugak kurang mendapatkan rujukan dari mana mana pihak ketiga yang berkelayakan.

Nak dikatakan tak diberi panduan, boleh kata antara syarat untuk melansungkan pernikahan sekarang ni memerlukan calon calon suami isteri tu menduduki kursus pra perkahwinan terlebih dahulu. Mungkin kurang keberkesanan kot kursus pra perkahwinan yang diadakan tu. 


Andai segala yang disediakan tu tak mencukupi untuk menjadikan pasangan suami isteri mampu untuk menghadapi segala kemungkinan dalam melayari rumahtangga, adakah puncanya datang dari dalam diri sendiri ?

Mengapa setelah sah bergelar suami isteri baru timbul isu isu ketidakserasian la, tak sehaluan la, takde jodoh la. Padahal sebelum sah bergelar suami isteri tu segalanya membahagiakan. Bercinta bagai nak rak. Segalanya boleh diterima walaupun menjengkelkan. Adakah itu yang dinamakan cinta buta ?


Nak berumahtangga di usia muda belia ? Sila teruskan niat murni tu semoga dapat menghindarkan maksiat. Tapi andai takdirnya tak berpanjangan, jangan la pulak buat hal yang entah ape ape je macam yang berlaku seperti laporan berita tu.


Apa pun tak kira la samada nak berumahtangga ke ape ke, sebelum nak menceburkan diri dalam apa apa yang baru dalam kehidupan kita ni pastikan la kita dah betul betul bersedia rohani dan jasmani serta fizikal dan terutamanya mental bagi menghadapi perubahan yang akan kita harungi. 






11 comments:

  1. Mendalami ilmu rumahtangga penting dan pengalaman menjadi guru kepada pasangan berumahtangga.

    ReplyDelete
  2. Assalam:)

    hehehee ilmu agama 2 pntg..

    bila ilmu bab2 berumh tga penuh di dada... bawulah blh kawen kn :)

    nk kawen muda..tp seru x smp g...huhuhuu :)

    ReplyDelete
  3. alamak!!
    kursus kawen x ambil lagi ni...
    ehehehehee

    ReplyDelete
  4. akubiomed :

    bagi yang dah berumahtangga cam kita kita ni, kena la bagi panduan positif untuk bakal bakal tu..

    ReplyDelete
  5. Ruby Mahabbah Fillah :

    salam..kalau nak tunggu ilmu rumahtangga penuh di dada memang tak kawen sampai bila bila la jawabnya..

    ilmu rumahtangga ni diperolehi dari amali praktikal, bukan boleh baca je..

    semoga cepat bertemu jodoh..hehehe

    ReplyDelete
  6. mie :

    jangan tunggu lama lama mie, kursus amik sekali je seumur hidup..boleh pakai 4 kali..hehehe

    ReplyDelete
  7. siapa2 nak kawen jgn lupa baca buku "permata yang hilang" dulu yer...hehe

    ReplyDelete
  8. Edy Zaidi :

    hahaha..baca boleh, tapi kena positif je..

    ReplyDelete
  9. air jordan shoes for sale, http://www.airjordanshoes.us.org/
    ralph lauren outlet, http://www.ralphlaurenoutlet.in.net/
    ray-ban sunglasses, http://www.rayban-sunglassess.us.com/
    louis vuitton outlet online, http://www.louisvuittonus.us.com/
    toms shoes, http://www.toms.us.com/
    longchamp outlet, http://www.longchampoutlet.name/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsoutletonlinestores.us.com/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsfactoryoutlet.us.org/
    thomas sabo, http://www.thomassabos.co.uk/
    nike outlet store, http://www.nikeoutletstore.us/
    mont blanc outlet, http://www.montblancpensoutlets.com/
    true religion jeans, http://www.truereligionjeansoutlet.com/
    michael kors canada, http://www.michaelkorsoutletcanada.in.net/
    the north face outlet store, http://www.thenorthfaceoutletstores.org/
    prada handbags, http://www.pradahandbagsoutlet.co.uk/
    vikings jerseys, http://www.minnesotavikingsjersey.us/
    chanel handbags, http://www.chanelhandbags-outlet.us.com/
    replica watches, http://www.replicawatchesforsale.us.com/
    oakley outlet store, http://www.oakleyoutlet.in.net/
    wedding dresses, http://www.weddingdressesoutlet.co.uk/
    chicago blackhawks jersey, http://www.chicagoblackhawksjersey.us/
    ralph lauren polo, http://www.ralphlaurenoutlet.in.net/
    toms outlet store, http://www.tomsoutlet-stores.com/
    nike air force 1, http://www.airforce1.us.com/
    chanel handbags outlet, http://www.chanelhandbags-outlet.us.com/
    2015912caihuali

    ReplyDelete