28 February 2012

Dilema makan

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari selasa buat semua rakan rakan pengunjung mudah mudahan kita semua dirahmati Allah. Dua tiga hari ni cuaca di Ipoh agak tak menentu. Langit pun dipenuhi dengan awan awan kumulus membawa kepada terjadinya awan kumulonimbus.


Dah macam pelajaran sains pulak bila nak cakap pasal awan ni. Lupakan pasal awan tu dulu, hari ni aku nak berkongsi pasal dilema makan yang pastinya bukan berkait paut dengan dilema makan tengahari McDonald's tu.

Bermula dari zaman aku bujang dulu, perkara makan ni tak pernah menjadi satu isu pun. Lebih lebih lagi bila aku mula berkerja dalam industri pemakanan membuatkan aku tak peduli lansung dengan bab makan.


Lepas tu bila dah berumahtangga hidup berdua, ada perubahan sikit la isu makan ni. Maklum la masa zaman bujang dulu bab makan tak terjaga sangat. Bila dan beristeri ni, makan pun ala ala ikut jadual. Cuma masih lagi boleh menikmati menu menu pilihan sendiri.

Bila dan bertambah ahli pulak, di tahun pertama masih lagi takde dilema dalam makan makan ni. Bilamana si kecil dah mula berjinak jinak dengan makanan pejal, bermula la dilema makan tu.


Bukan la menjadi masalah besar pun bagi aku dan wifey cuma hampir setiap hari agak pening kepala jugak la nak memikirkan selera si kecil tu. Kalau nak masak berasingan rasa tak seronok pulak. Bukan malas cuma rasa tak berjemaah pulak bila di asing asingkan cara masakan tu.

Tak lama lagi ni, akan bertambah seorang lagi ahli insyaAllah. Agaknya dilema makan ni akan berterusan atau bagaimanakah penyudahnya ? Hehehe..


5 comments: