09 February 2012

Kongsi

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari khamis buat semua rakan rakan pengunjung mudah mudahan kita semua dirahmati Allah. Sehari dua ni cuaca di Ipoh agak panas terik. Walaupun kadang kadang bila menjelang petang ternampak awan mendung tapi tak turun jugak hujannya.


Hari ni agak lewat sikit nak update entri sebab dari pagi tadi menguruskan beberapa urusan penting di bandar. Balik ke rumah pulak dah sibuk melayan anak yang tak reti reti nak duduk diam. 


Bukan la tak seronok melayan anak sendiri ni tapi kadang kadang tu penat jugak. Kalau anak orang lain tu aku tak tau la camne, tapi cam anak aku ni dah macam berjuta juta lemon tenaga nak main dia tu. Sebab tu kot badan tak naik naik walaupun makan banyak.


Bila waktu anak aku demam aritu memang terasa sunyi sepi je rumah sebab memang dia sorang je yang memeriahkan rumah ni. Kang kalau papa ngan mama dia yang meriah meriah nanti takut jiran jiran terfikir serong pulak. Hehehe..Bila dah sihat segar bugar ni 85% dalam fikiran anak aku ni nak main je.


Penat jugak nak melayan. Bukan nak melayan je, lepas tu penat pulak nak mengemas rumah yang bersepah dengan segala permainan dia tu. Tapi kalau budak budak yang baru nak membesar ni mane boleh nak dihalang ye tak ? Sebab dengan bermain tu pun adalah salah satu cara otak diorang nak berkembang. 


Cuma kadang kadang aku macam tak pasti pulak samada cara aku ni betul ke tak bila aku jarang jarang nak melarang anak aku ni dari melakukan apa yang dia nak. Kebanyakannya aku sokong je kalau dia nak buat sesuatu tu sendiri macam nak bancuh air sendiri, nak mandi sendiri, gosok gigi sendiri dan beberapa kerja kerja rumah ringan yang dia menyebok nak tolong buat sendiri.

Ni baru sorang yang berusia 3 tahun. InsyaAllah akan datang bertambah lagi seorang. Selalu jugak aku bergurau dengan isteri, tak dapat nak membayangkan kalau dah ada dua orang bergabung memeriahkan rumah ni. Apa yang pasti, keseronokan yang mencabar la kot.


Kalau ada rakan rakan pengunjung yang berpengalaman dalam melayan karenah anak anak ni nak berkongsi pengalaman boleh la berkongsi di ruangan komen. Seronok jugak kadang kadang tu bila melawat blog rakan rakan yang lain yang ada berkongsi tentang kehidupan dengan anak anak masing masing.

Bagi yang bakal bakal tu pulak, jangan rasa susah hati tau nak fikirkan bila sampai masa nak ada anak ni. Apa yang penting, persediaan fizikal dan mental tu kena cukup bersedia la bila sampai masanya nanti. 


4 comments: