09 February 2012

Kongsi

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari khamis buat semua rakan rakan pengunjung mudah mudahan kita semua dirahmati Allah. Sehari dua ni cuaca di Ipoh agak panas terik. Walaupun kadang kadang bila menjelang petang ternampak awan mendung tapi tak turun jugak hujannya.


Hari ni agak lewat sikit nak update entri sebab dari pagi tadi menguruskan beberapa urusan penting di bandar. Balik ke rumah pulak dah sibuk melayan anak yang tak reti reti nak duduk diam. 


Bukan la tak seronok melayan anak sendiri ni tapi kadang kadang tu penat jugak. Kalau anak orang lain tu aku tak tau la camne, tapi cam anak aku ni dah macam berjuta juta lemon tenaga nak main dia tu. Sebab tu kot badan tak naik naik walaupun makan banyak.


Bila waktu anak aku demam aritu memang terasa sunyi sepi je rumah sebab memang dia sorang je yang memeriahkan rumah ni. Kang kalau papa ngan mama dia yang meriah meriah nanti takut jiran jiran terfikir serong pulak. Hehehe..Bila dah sihat segar bugar ni 85% dalam fikiran anak aku ni nak main je.


Penat jugak nak melayan. Bukan nak melayan je, lepas tu penat pulak nak mengemas rumah yang bersepah dengan segala permainan dia tu. Tapi kalau budak budak yang baru nak membesar ni mane boleh nak dihalang ye tak ? Sebab dengan bermain tu pun adalah salah satu cara otak diorang nak berkembang. 


Cuma kadang kadang aku macam tak pasti pulak samada cara aku ni betul ke tak bila aku jarang jarang nak melarang anak aku ni dari melakukan apa yang dia nak. Kebanyakannya aku sokong je kalau dia nak buat sesuatu tu sendiri macam nak bancuh air sendiri, nak mandi sendiri, gosok gigi sendiri dan beberapa kerja kerja rumah ringan yang dia menyebok nak tolong buat sendiri.

Ni baru sorang yang berusia 3 tahun. InsyaAllah akan datang bertambah lagi seorang. Selalu jugak aku bergurau dengan isteri, tak dapat nak membayangkan kalau dah ada dua orang bergabung memeriahkan rumah ni. Apa yang pasti, keseronokan yang mencabar la kot.


Kalau ada rakan rakan pengunjung yang berpengalaman dalam melayan karenah anak anak ni nak berkongsi pengalaman boleh la berkongsi di ruangan komen. Seronok jugak kadang kadang tu bila melawat blog rakan rakan yang lain yang ada berkongsi tentang kehidupan dengan anak anak masing masing.

Bagi yang bakal bakal tu pulak, jangan rasa susah hati tau nak fikirkan bila sampai masa nak ada anak ni. Apa yang penting, persediaan fizikal dan mental tu kena cukup bersedia la bila sampai masanya nanti. 


6 comments:

  1. Sama je, budak2 nak explore lbh, lagi kita larang lagi dia nak buat..selagi tak bahya biar je..biasa kemas rumah time anak tido kalau tak kita kemas dia sepah kita yang stress hehe

    ReplyDelete
  2. Saya anak ramai ini pun meriah dirumah lelaki semua pula tuh. :-)

    ReplyDelete
  3. Today Michael Kors Handbags outlet continue to be one of the world's best sellers in the handbags market and with the new Michael Kors Handbags Sale Clearance released in 2018 there seems no end to the company's rise to the top.
    Source: Homepage
    If you consider the sheer volume of new Michael Kors Handbags Outlet Clearance launched every year there are only a handful of bags that attain iconic status and the Michael Kors Handbags Outlet Clearance falls into that category.
    Source: Facebook.com

    ReplyDelete
  4. Ellerbrook said couples housing is not provided, but the shelter could be modified if there is interest in a space for couples. Capt. Jonathan Harvey with the Salvation Army said pets will be allowed too.. (This is part of an occasional series in which we explain what's behind a popular meme. We like to call it memesplaining; you might call it meme ruining. Regardless, if you just chanced upon a joke, tweet, image, app or GIF you don't understand, we have the answers insofar as answers can be had.).

    Darcy from Pride and Prejudice suddenly leaped to his feet and executed a savage cane beating on Mr. Bingley, followed by a flawless jumpkick, there would be far fewer suspicious quotes from Jane Austen's Wikipedia page in our high school English papers. But that's exactly what 19th century France was all about.

    Riggan meets with Shiner and the two go to get coffee while discussing their own thoughts on the idea of becoming irrelevant. When Shiner is introduced to Sam (Emma Stone), Riggan's daughter, he is forward and overly suggestive towards her much to her dismay. Riggan is confronted by a number of journalist during an interview who make ridiculous suggestions about how he keeps his looks.

    One is called the myth is the idea that we go straight as an arrow through life, and you not allowed to go sideways or you derail, he said. One of the main concerns people have about taking a gap year. Second is the myth is the idea that to have any success in later life, you have to get everything right at the right moment..

    I made this trip last year with my husband, who gilmore girls shirts is also a journalist, which meant that we could both visit Cuba without prior permission soon after Obama began softening diplomatic relations in early 2015. The small print was that we needed to be involved feyonce shirt in journalist activity and so we were, in the most meta of fashions: we researched honeymooning in Cuba lil pump shirt while honeymooning in Cuba, something that many couples will doubtless be considering once they can book Miami to Havana flights with a couple clicks. But we learned plenty of lessons, often times the hard way, that will be helpful for any novice who wants to venture into a that faraway land just 90 miles south of Florida..

    Slowly more stores began to stock Topo Chico, enabling Gerardo and his team to reach out directly to consumers at festivals and events with free samples and tastings. A cult following began to develop, especially in Texas. Topo Chico fans started posting photos of themselves with Topo Chico and getting tattoos of the logo.

    It\u0027s a form of pneumonia and they spent three weeks keeping me alive basically,\" he said.\n\n\n\nMichael appeared weak, gaunt and was short of breath while speaking with the press outside his home, according to published reports.\n\n\n\nMichael entered a hospital in late November, forcing him to cancel his European tour. \n\n\n\nAt the time, tabloid reports suggested that Michael guitar t shirts was suffering from a potentially fatal illness, but his spokeswoman dismissed the rumors. Michael now says his reps \"played down\" the seriousness of the situation so not to worry fans.

    ReplyDelete