02 February 2012

Minyak masak

  14 Komen    
label: ,
Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari khamis diucapkan kepada rakan rakan pengunjung mudah mudahan kita semua dirahmati Allah. Entri hari ni apa kata kita berkongsi pasal minyak masak pulak.


Aku tak pasti la samada mungkin aku yang terakhir merasai tentang kekurangan minyak masak yang dijual samada di kedai atau pasaraya tempatan sebab semalam hampir lima buah kedai runcit berhampiran kediaman aku ni takde menjual minyak masak. Kalau ada pun yang mahal giler tu je.


Dalam pencarian minyak masak semalam, sempat jugak aku bertemu ramah dengan salah seorang pemilik kedai runcit yang menghadapi masalah kekurangan stok minyak masak untuk dijual.


Menurut pemilik kedai runcit tu, memang sudah jadi kebiasaan hampir setiap tahun bermula hujung tahun hingga melarat ke awal dua bulan tahun berikutnya. Untuk tahun 2012 ni pulak, antara sebabnya berkenaan subsidi kerajaan dalam menentukan harga pasaran minyak masak dan sambutan perayaan tahun baru cina.


Aku pun tak la dapat tangkap sangat ape yang apek tu cakap tapi dalam masa yang sama dapat aku rasakan kerunsingan beliau dalam mencari keuntungan jualan agak tergugat jugak la. Tu penjual punya runsing kalau kita yang pengguna ni pulak tak dapat nak membeli minyak untuk kegunaan setiap hari, apa cerita ?


Larat ke nak beli minyak yang mahal tu untuk kegunaan setiap hari ? Dah la nak menggunakan minyak yang dah digunakan tak digalakkan pulak tu. Boleh mendatangkan mudarat kepada tubuh badan kalau diamalkan.


Alternatifnya ? Makan makanan kurang penggunaan minyak. Hari hari makan makanan rebus atau kukus. Tukar dari makanan bergoreng kepada makanan yang dibakar atau dipanggang. 


Arang pun boleh tahan mahal sekarang ni. Nak guna oven kang parah pulak nak bayar bil elektrik. Kalau nak guna ketuhar gelombang selalu pulak dikatakan tak berapa elok sangat untuk kesihatan. 


Mungkin kalau kita mengamalkan pemakanan cara orang orang terdahulu lebih baik kot. Tanam sayuran dan ulaman banyak banyak kat belakang rumah, lebihkan makan sayuran ulaman dari makan produk daging, ikan dan sebagainya tu. Tak pun, perah sendiri je dari kebun kelapa sawit bapak aku tu. Hehehe...Boleh ke ?


14 comments:

  1. Isu kekurangan minyak masak sudah berlarutan 3 bulan di tempat saya sejak penghujung tahun lepas.

    Hairan pengeluar minyak sawit terbesar dunia tidak mempunyai minyak yang cukup untuk negara sendiri.

    ReplyDelete
  2. setakat ni di Melaka...tak ada masalah rasanya...beli barang dapur minggu lepas...rak2 minyak masih penuh...

    mungkin kurang pekerja kat ladang sawit...?

    ReplyDelete
  3. Hey, my dear friends, if you are hunting for a wild look Michael Kors Handbags Outlet at a reasonable price; you really should not miss this Michael Kors Handbags On Sale. It is truly a qualifying item. (tags: Michael Kors Outlet Online,Michael Kors Sale,Michael Kors Outlet)
    It posted by Michael Kors Outlet Store.

    ReplyDelete
  4. Det finns flera stora och kända omnibus online-shoppingwebbplatser som Michael Kors Väska Rea. Dessa webbplatser är alla väldigt lättillgängliga och praktiska, de erbjuder Mikael Kors Väska med alla olika märken, stilar, priser och de kan strida mot de flesta köpare.

    (Läs källa: Michael Kors Plånbok,Michael Kors Väska Rea,Michael Kors Väska)

    För tjejer som vill ha speciella, ikoniska och högkvalitativa väskor från sina favoritdesigners, är det mest direkta och effektiva sättet att hitta den nyaste, hetaste och mest speciella designen på deras officiella webbplatser.

    (Läs källa: Sac Longchamp Femme,Sac Longchamp Pas Cher, Sac Longchamp Solde)

    Det finns verkliga butiker som säljer kvällssäckar på alla ställen, till exempel varuhus, designerbutiker eller sändningsaffärer. Fördelarna med att köpa i en butik är att du kan känna påsar i alla storlekar, du kan se om färgen matchar din klänning, eller om väskans storlek och vikt passar dina behov.

    (Läs källa: Michael Kors Bolsos,Bolsos Michael Kors Outlet,Bolsos Michael Kors Rebajas)

    ReplyDelete