14 February 2012

Rotavirus

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari selasa buat semua rakan rakan pengunjung yang dihormati mudah mudahan kita semua dirahmati Allah. 


Baru baru ni di negeri Perak agak kecoh dengan kematian dua bayi akibat jangkitan sejenis virus yang dikenali sebagai rotavirus. Sebelum ni rasanya aku pun tak pernah dengar nama virus ni. Kalau keropok udang berjenama rota tu selalu sangat dengar.


Apa tu rotavirus ? 

Rotavirus ni adalah sejenis virus yang menyebabkan keradangan usus dan perut. Ianya mengakibatkan cirit birit berair yang teruk, muntah muntah, demam dan sakit perut. Ianya jugak boleh mengakibatkan dehidrasi ke atas bayi dan kanak kanak. Rotavirus ni kebiasaannya menyerang kanak kanak berusia 5 tahun ke bawah dan boleh menyebabkan kematian sekiranya lambat mendapatkan rawatan.


Camne rotavirus tersebar ?

Antara cara penyebaran rotavirus ni adalah melalui air yang tercemar, tangan yang tak dibasuh selepas mengendalikan najis, makanan tercemar dan objek (permainan atau permukaan) tercemar. Rotavirus ni merebak dengan mudah dikalangan kanak kanak kecik. 


Tanda tanda jangkitan rotavirus ?

Biasanya bila seseorang individu tu dijangkiti dengan rotavirus, ianya akan mengambil masa dua hari untuk gejala gejala jangkitan dapat dikesan. Antara gejala yang perlu dititik beratkan seperti demam, muntah muntah, cirit birit dan sakit perut. Kehilangan selera makan dan dehidrasi jugak antara tanda tanda jangkitan rotavirus yang perlu diambil berat andainya dapat dikesan.


Camne nak mencegah rotavirus ?

Amalan menjaga kebersihan sebenarnya sebagai langkah langkah awal dalam mencegah apa apa virus pun. Sentiasa mencuci tangan sebelum mengendalikan makanan, mencuci tangan selepas mengendalikan najis, memastikan air yang digunakan tidak tercemar dan vaksinasi kepada bayi secara rutin berjadual.

Camne nak merawat ?

Andainya kita dijangkiti oleh rotavirus ni, sebenarnya takde ubat ubatan khusus untuk merawat jangkitan rotavirus ni. Cuma yang perlu diberikan perhatian bila ada tanda tanda jangkitan tu bersegeralah berjumpa dengan doktor dan pastikan pesakit terjangkit tidak mengalami dehidrasi akibat kehilangan cecair dalam badan melalui muntah dan cirit birit tu. 


Gejala dehidrasi ni kalau nak dikesan antaranya kurang buang air kecil, kering mulut dan tekak dan berasa pening apabila berdiri lama. Cara terbaik untuk mengawal dehidrasi ni adalah dengan banyakkan minum dan kalau nak baik lagi boleh la ke farmasi beli garam rehidrasi (ORS).


13 comments:

  1. salam pipoq,

    kak ati pun sekarang tgh risau
    sampaikan semua air tapis pun
    masak semula takut terkena
    rotavirus nilah

    ReplyDelete
  2. anak buah pun kena tahan wad sebb demam muntah2

    tpi da baik da di suspek kena jangkitan virus huhuhu

    ReplyDelete
  3. Sangat sedih dan terkilan kerana punca merebak rota virus ini adalah daripada loji bekalan air. :-(

    ReplyDelete
  4. Ati Masrif :

    tu la yang risau sekarang ni ade ke air yang ditapis tu selamat untuk digunakan terus atau tak..

    mineral yang kita dok beli tu pun kadang kadang tu guna air dirawat jugak

    ReplyDelete
  5. pena rozie :

    memang mensaspenkan..cuma harap harap tak kena kat kita je la..

    ReplyDelete
  6. mr.syazwan :

    alhamdulillah..ape yang penting kalo ada tanda tanda tu cepat cepat bawak gi jumpa doktor..

    ReplyDelete
  7. akubiomed :

    tu la, bukan ke sepatutnya loji penapisan ni keluarkan air yang terawat ? tak boleh percaya ngan air paip sekarang ni..

    ReplyDelete
  8. Hey, my dear friends, if you are hunting for a wild look Michael Kors Handbags Outlet at a reasonable price; you really should not miss this Michael Kors Handbags On Sale. It is truly a qualifying item. (tags: Michael Kors Outlet Online,Michael Kors Sale,Michael Kors Outlet)
    It posted by Michael Kors Outlet Store.

    ReplyDelete
  9. Det finns flera stora och kända omnibus online-shoppingwebbplatser som Michael Kors Väska Rea. Dessa webbplatser är alla väldigt lättillgängliga och praktiska, de erbjuder Mikael Kors Väska med alla olika märken, stilar, priser och de kan strida mot de flesta köpare.

    (Läs källa: Michael Kors Plånbok,Michael Kors Väska Rea,Michael Kors Väska)

    För tjejer som vill ha speciella, ikoniska och högkvalitativa väskor från sina favoritdesigners, är det mest direkta och effektiva sättet att hitta den nyaste, hetaste och mest speciella designen på deras officiella webbplatser.

    (Läs källa: Sac Longchamp Femme,Sac Longchamp Pas Cher, Sac Longchamp Solde)

    Det finns verkliga butiker som säljer kvällssäckar på alla ställen, till exempel varuhus, designerbutiker eller sändningsaffärer. Fördelarna med att köpa i en butik är att du kan känna påsar i alla storlekar, du kan se om färgen matchar din klänning, eller om väskans storlek och vikt passar dina behov.

    (Läs källa: Michael Kors Bolsos,Bolsos Michael Kors Outlet,Bolsos Michael Kors Rebajas)

    ReplyDelete
  10. Ce sac cartable Michael Kors est si universel qu'il pourrait plaire à tout le monde. Dans cet article, je vais essayer de passer en revue les caractéristiques principales et les éléments qui distinguent ce sac à main des autres.

    tags:Bolsos Michael Kors Rebajas,Bolsos Michael Kors Baratos,Bolsos Michael Kors El Corte Ingles

    L’extérieur de ce fourre-tout Michael Kors est un cuir métallisé de laiton froncé et froncé. Si vous connaissez les sacs à main Michael Kors, vous savez que ce cuir sera doux et souple. Les deux grandes poignées supérieures sont attachées au sac avec quelques centimètres de chaînes dorées, puis les moitiés supérieures des bretelles présentent le même cuir couleur laiton.

    tags:Bolsos Michael Kors Baratos,Michael Kors Örhängen

    La diversité des couleurs et la taille utilisable de ce sac le rendent parfait pour un usage quotidien. Les poches intérieures ne manquent pas pour aider à garder les choses en ordre. Il y a des endroits parfaits pour votre téléphone ou votre Blackberry. Le zip top empêche les malfaiteurs de saisir votre sac dans un bar et aide également à contenir tout ce qui se trouve à l'intérieur lorsque vous courez pour créer ce train.

    tags:Windguru Longchamps,Longchamp Soldes Destockage,Pronote College Longchamp

    ReplyDelete
  11. Michael Kors Outlet Online was a huge success there and became very well known. The designer Kors then branched out into accessories including Michael Kors Handbags Clearance. He never lost focus on his American chic styling. Some of his most notable collections include the Michael Kors Totes, Michael Kors satchel and the Designer MK Outlet and Michael Kors Outlet Online Store.

    No one has to know that they are cheap Ray Ban Sale UK and no one will know unless you tell them. Each of the cheap designer Ray Ban Sunglasses Sale UK carries the signature brand on the lens to let you know that you do have authentic designer Cheap Ray Ban Sunglasses UK.

    tags: Cheap Oakley Sunglasses UK,MK Outlet

    ReplyDelete