27 March 2012

"Apa tu ?"

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari selasa buat semua rakan rakan pengunjung mudah mudahan kita semua dirahmati Allah. Bagi rakan rakan di sekitar negeri Perak yang mencari peluang pekerjaan di sektor kerajaan, boleh la tengok tengok iklan yang ada kat atas entri ni dan klik pada pautan SPA ONLINE PERAK tu untuk memohon mana tau kot ada rezeki boleh la memulakan simpanan untuk tabung menunaikan ibadat haji.

Dulu masa sebelum berumahtangga selalu jugak membayangkan kehidupan bila berkeluarga. Seronok sebenarnya bila ada imaginasi sebegitu sebab sekurang kurangnya mana yang baik tu boleh diadaptasikan bila benar benar tiba masa dah berkeluarga nanti.

Antara yang pernah diimaginasikan tu berkenaan anak anak. Masa tu terbayangkan beberapa orang anak yang merupakan zuriat sendiri. Cuma bila bab imaginasi ni mesti la semuanya perkara yang bagus bagus je ye tak ? Tak tau la pulak kalau ada yang berimaginasi tentang perkara yang teruk teruk.


Bila dah berumahtangga dan mendapat tahu isteri yang kita kongsikan sebahagian hidup kita bersama tu mengandung anak yang pertama, memang berbagai perasaan yang muncul. Teruja tu dah tentu la tak termasuk lagi entah apa beribu jenis macam perasaan yang timbul tenggelam. Cuma yang terpenting sekali, hati tak pernah berhenti mengucap syukur dan berdoa agar segala urusan dipermudahkan dan dilindungi Allah dari perkara perkara yang kita tak nak bayangkan.

Ketika pertama kali melihat zuriat sendiri yang dilahirkan oleh isteri dihadapan mata, memang hilang segala kata kata. Gembira dah semestinya. Antara teruja dan sedikit kerisauan jugak sebab isteri melahirkan anak pertama dulu melalui pembedahan dan selepas pembedahan tu dengan tubuh yang agak kelemahan terpaksa aku tinggalkan di bawah jagaan pihak hospital. 


Saban hari pulak melihat perkembangan tumbesaran anak yang berbagai seribu satu karenah dari bulan ke tahun hinggalah sampai ke hari ni dah berusia tiga tahun anak pertama kami ni, memang terasa macam cepat sungguh masa berlalu. Bila tengok semula semua gambar gambar yang dirakamkan sejak dari hari pertama dilahirkan tu, terasa seakan tak percaya pulak dah berstatus ibu dan bapa.

Walau terkadang tu karenahnya sedikit menjengkelkan apabila tak nak dengar cakap atau sedikit melawan dengan apa yang kita suruh tapi  tak sampai hati nak ditangan tangankan. Sedangkan kalau aku jegilkan mata pun dah menangis macam kena dera je anak aku ni. Hehehe..maklum saja la mungkin sebab aku jarang nak memarahi secara serius tapi bila aku dan isteri menegur secara serius sudah pasti kami tak lupa untuk menerangkan kesalahan yang dibuatnya tu mudah mudahan dia faham akan kesalahannya tu.


Sekarang ni pulak dengan mulut yang semakin keletah bercakap, lebih lagi la menghiburkan sampaikan kadang kadang tu bila tengah marah pun boleh jadi hilang kemarahan tu. Bila aku nak keluar bertugas dah pandai menyampaikan pesan seperti mama dia untuk aku dengan kata kata "Hati hati papa" dan sebagainya. Ayat yang paling banyak disebutkan sekarang ni tak lain tak bukan "apa tu ?". Maklum la perkembangan otak tengah pesat sampaikan kadang kadang tu tak terjawab jugak dengan segala pertanyaan dia tu.

Dan tak lama lagi ni pulak insyaAllah akan hadir lagi ahli baru dalam keluarga kami. Cuma tinggal menghitung hari je lagi ni. Papa asyik teringin nak anak lelaki tapi mama pulak nakkan anak perempuan. Tapi si kakak dah pastinya tak sabar sabar menantikan kehadiran adik yang baru. Apa pun keputusannya mudah mudahan dipermudahkan Allah, semuanya selamat sihat dan dipelihara Allah. 



2 comments:

  1. Semalam kawan saya menyambut anaknya lelaki lagi untuk yang ke 4.

    Selamat menerima baru bakal ahli baru nanti. :-)

    ReplyDelete
  2. Det finns flera stora och kända omnibus online-shoppingwebbplatser som Michael Kors Väska Rea. Dessa webbplatser är alla väldigt lättillgängliga och praktiska, de erbjuder Mikael Kors Väska med alla olika märken, stilar, priser och de kan strida mot de flesta köpare.

    (Läs källa: Michael Kors Plånbok,Michael Kors Väska Rea,Michael Kors Väska)

    För tjejer som vill ha speciella, ikoniska och högkvalitativa väskor från sina favoritdesigners, är det mest direkta och effektiva sättet att hitta den nyaste, hetaste och mest speciella designen på deras officiella webbplatser.

    (Läs källa: Sac Longchamp Femme,Sac Longchamp Pas Cher, Sac Longchamp Solde)

    Det finns verkliga butiker som säljer kvällssäckar på alla ställen, till exempel varuhus, designerbutiker eller sändningsaffärer. Fördelarna med att köpa i en butik är att du kan känna påsar i alla storlekar, du kan se om färgen matchar din klänning, eller om väskans storlek och vikt passar dina behov.

    (Läs källa: Michael Kors Bolsos,Bolsos Michael Kors Outlet,Bolsos Michael Kors Rebajas)

    ReplyDelete