15 April 2012

8 Ganjaran Buat Isteri Yang Solehah

  7 Komen    
label: 

Assalamualaikum, salam sejahtera, selamat hari ahad dan selamat bersantai bersama keluarga di rumah atau di mana saja anda berada mudah mudahan kita semua dirahmati Allah. 

Apa aktiviti dihujung minggu ni ? Bersiar siar bersama keluarga atau rakan rakan ? Atau mungkin menghadiri majlis sepetang bersama blogger anjuran Denaihati Network yang diadakah di Hotel Singgahsana ? Atau mungkin menghadiri majlis perkahwinan sahabat handai, saudara mara atau anda sendiri yang bernikah pada hari ni seperti Natasha Hudson yang melansungkan pernikahannya untuk kali ke tiga hari ni ?

Cakap pasal nikah ni, sesungguhnya berumahtangga ni memang sangat menguntungkan. Bukan hanya keseronokan hidup berpasangan, malah berapa banyak pahala yang Allah janjikan untuk hambaNya yang menghalalkan hubungan antara lelaki dan wanita melalui jalan pernikahan ni. 


Entri hari ni ditujukan khas buat kaum Hawa yang bergelar isteri dan bakal bergelar isteri. Walau berbagai cerita berunsur negatif yang mungkin didengari seperti kepenatan menguruskan rumah, kepayahan sewaktu mengandung dan membesarkan anak namun semua itu bukanlah percuma malah ganjarannya melangkaui apa yang kita dapat fikirkan. 

Buat para suami dan bakal suami, kongsikan kelebihan dan ganjaran untuk isteri korang ni. Dan buat para isteri dan bakal isteri, ini adalah berita gembira untuk korang semua.

1) “Sekali suami minum air yang disediakan oleh isterinya adalah lebih baik dari berpuasa setahun”


Bukan mudah nak berpuasa setahun. Sedangkan yang sebulan pun terasa perit nak menghabiskannya walaupun ganjaran pahalanya amat banyak dari Allah. Tapi dengan hanya memberikan air minuman untuk suami pun adalah terlebih baik dari berpuasa selama setahun ganjarannya. 

2) “Makanan yang disediakan oleh isteri kepada suaminya lebih baik dari isteri itu mengerjakan haji dan umrah” 

Tak tahu memasak ? Itu bukan alasan untuk tidak menyediakan makanan untuk suami dan anak anak. Banyaknya medium untuk mempelajari cara cara memasak dan sebagainya tu. Takkan nak mengharap makanan dari luar je terhidang di meja makan ?

3) “Mandi junub si isteri disebabkan jimak oleh suaminya lebih baik baginya daripada mengorbankan 1,000 ekor kambing sebagai sedekah kepada fakir miskin”


Ingat kambing ni murah ke ? Kalau 1,000 ekor kambing rasanya dah macam boleh nak beli kereta. Walaupun penat berkerja atau sebagainya, bila suami berkehendak tu bersemangat la sikit. Nak lagi seronok, bila suami nak mengulangi minta izin nak mandi junub dulu (baru la macam 2,000 ekor kambing).

4) “Apabila isteri hamil ia dicatitkan sebagai seorang syahid dan khidmat kepada suaminya sebagai jihad”

Abaikan je cerita cerita kurang enak yang didengar atau dibaca tentang kesakitan dan kesukaran ketika mengandung. Walaupun memang benar begitu banyak sakit perit yang dialami ketika mengandung ni, tapi tu semua bukanlah penyeksaan dalam kehidupan.

5) “Pemeliharaan yang baik terhadap anak-anak adalah menjadi benteng neraka, pandangan yang baik dan harmonis terhadap suami adalah menjadi tasbih (zikir)”


Nakal macam mana pun anak tu, mereka tetap anak kita sendiri jugak. Mungkin tersilap mendidik tapi tak bermakna perlu diabaikan terus. Kalau suami tiba tiba menjengkelkan, jangan menjeling sampai terjuling mata.

6) “Tidak akan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya”

Walaupun anda seorang yang berpenampilan garang atau serius, tak bermakna anda tak boleh nak bertukar menjadi seorang yang menghiburkan lebih lebih lagi untuk suami dan anak anak. Suami mana yang tak rindukan rumah andai suasana gembira memenuhi setiap ruang rumah tu.

7) “Apabila meninggal dunia seorang wanita dan suaminya redha, nescaya ia dimasukkan ke dalam syurga”. (Hadis Riwayat Tarmizi)

Andai ketika semasa hidup dicintai dan dikasihi oleh suami, mana mungkin ada suami yang tidak meredhoi kematian isteri tercinta tu walaupun pedih sedih terbuku dihati. Cinta bukan hanya di dunia akhirnya, biarlah hingga membawa ke akhirat sana.

8) “Seseorang wanita apabila ia mengerjakan sembahyang yang difardhukan ke atasnya, berpuasa pada bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dirinya dan taat kepada suaminya maka berhaklah ia masuk syurga dari mana-mana pintu yang ia suka”


Sedangkan kalau di dunia ni kita diberikan hak untuk memilih masuk mana mana pintu pusat membeli belah secara percuma sebanyak mana yang kita mahu pun dah tentu terasa nak pengsan mendengarnya ni pulak boleh nak pilih pintu syurga yang lebih banyak nikmatnya daripada kenikmatan dunia ni. 

Dan ingatlah wahai wanita, semua itu terangkum di dalam suatu perkataan iaitu "TAAT"...

(Hadis riwayat Anas Bin Malik) 



7 comments:

  1. assalamualaikum pipoq....mekacih n3 yg menarik ni...:)

    ReplyDelete
  2. maszull :

    w'salam..

    semoga jadi perkongsian bermanfaat untuk semua

    ReplyDelete
  3. bertuahnya wanita... huhu..

    buat perkara yg sedikit..tp besar ganjarannya... ;)

    ReplyDelete
  4. nabilah_2908 :

    tu la..syiok tul jadi wanita..

    ReplyDelete
  5. sumbernye dari mana? al-quran?

    ReplyDelete
  6. aamiin,,semoga kita bisa menjadi istri yang taat kepada suami,dan suami pun bisa bersikap baik kepada istri

    ReplyDelete