28 April 2012

Bantal tungku

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari sabtu buat semua rakan rakan pengunjung tak kira dimana jua anda berada mudah mudahan perjalanan hidup kita hari ni diberkati dan dirahmati Allah.

Apa aktiviti hari ni ? Ikut menyertai perhimpunan Bersih 3.0 ? Kat Ipoh hari ni kalau rasa tak tau nak buat apa boleh la memeriahkan beberapa program yang diadakan sekitar Ipoh ni antaranya program Karnival Jom Heboh anjuran TV3 yang berlansung di Stadium Indera Mulia dan bagi rakan rakan tweeter pulak, boleh meramaikan program #twtupipoh yang berlansung hari ni jugak.


Aktiviti aku pulak, seawal jam 730 pagi tadi dah keluar bawak isteri tercinta buat pemeriksaan jantung untuk anak dalam kandungan yang dah terlepas tarikh. Sudah seminggu lamanya sebenarnya kami menjadi pengunjung harian Klinik Kesihatan Gunung Rapat ni lepas isteri aku melepasi tarikh jangkaan bersalin pada 22 haribulan yang lepas. 

Cuma yang bagusnya kami tak lagi perlu menunggu giliran sebab isteri aku cuma perlu diimbas perutnya untuk mengukur degupan jantung anak dalam kandungan je. Alhamdulillah meriah je degupan jantungnya setiap kali diimbas. Sama macam anak pertama yang dulu, melebihi tarikh jangkaan jugak. 


Dan menurut mak mertua aku, mungkin ada aspek keturunan sebab kebanyakan adik beradik isteri aku yang dilahirkan mak mertua aku semuanya terlebih tarikh jangkaan malah seorang abang ipar aku dilahirkan selepas 11 bulan berada dalam kandungan. 

Lepas selesai urusan di klinik, kami terus bersarapan di gerai roti canai yang terletak di Kampung Melayu. Cadangnya lepas tu nak singgah ke stokis Nona Roguy sebab isteri aku nak membeli sedikit keperluan selepas bersalin tapi sebab masih awal lagi dan kedai NR tu pun belum dibuka, kami singgah ke pasar terlebih dahulu.

Kononnya nak melihat lihat sayuran atau bahan mentah untuk dimasak kat rumah, tapi dengan perut yang masih terasa kekenyangan rasa tak berselera pulak melihat barang jualan kat Pasar Gunung Rapat tu. 

Namun camtu aktiviti kat pasar pagi ni berjaya jugak menipiskan kandungan poket aku dengan pembelian satu bantal tungku. Memang aku sendiri pun tertarik jugak sebenarnya dengan bantal tungku tu. Selain dapat digunakan oleh isteri aku selepas bersalin nanti, bantal tungku tu banyak jugak kegunaan lainnya.


Tak perlu lagi la nak bakar bakar batu lepas ni. Cuma 'cas'kan menggunakan elektrik untuk dipanaskan bantal tungkunya selama beberapa minit dan kepanasannya mampu bertahan lama hingga dua tiga jam. Mudah juga untuk dibawa malah anak aku pun mampu mengangkatnya. Harga yang ditawarkan juga mampu milik. 

Terdapat dua variasi bantal tungku yang dijual. Bagi yang biasa, harganya RM35 setiap satu set termasuk sarungnya dan wayar pengecas manakala bagi bantal tungku bermagnet pula harganya RM45 setiap satu set. Kalau nak murah lagi kena la beli borong banyak banyak. 

Selesai urusan membeli belah di pasar Gunung Rapat, barulah kami ke stokis NR bersebelahan restoran Nasi Ayam Nusantara. Bagi suami suami semua, berbelanjalah lebih sikit untuk isteri isteri kalian mengikut kemampuan. Bukan selalu pun isteri isteri kita tu nak melalui frasa selepas bersalin ni. Ada rezeki hujung bulan tu, kumpul sikit sikit atau khaskan sedikit untuk kegunaan isteri membeli keperluan selepas bersalin.


Walaupun terpejam mata jugak aku membayarkan untuk produk set selepas bersalin NR isteri aku tadi tu, tapi bila difikirkan ianya bukan untuk orang lain tapi untuk aku dan keluarga jugak, apa sangat la RM300 ye tak ? InsyaAllah rezeki Allah tu luas. Jangan takut untuk berbelanja bagi keluarga kerana sedekah yang lebih utama tu bila diberikan kepada ahli keluarga terlebih dahulu.

Esok pagi kami akan berkunjung ke klinik lagi. Menurut jangkaan doktor, andainya sehingga hujung bulan April ni masih belum ada tanda tanda hendak bersalin, 1 Mei nanti isteri aku perlu dimasukkan ke wad Hospital Raja Permaisuri Bainun dan kemungkinan akan dipaksa bersalin jugak. Cuma harap harap untuk kali ni biarlah isteri aku dapat bersalin secara normal sebab kalau boleh kami nak ada anak sekurang kurangnya lebih dari tiga orang, baru la meriah.



10 comments:

  1. assalamulaikum pipoq...semoga semuanya dalam keadaan selamat yer n mudah2an anak tu cpt2 hadir ke dunia ini...:)

    ReplyDelete
  2. maszull :

    w'salam..

    insyaAllah..mudah mudahan doa dari mama dan rakan rakan semua dimakbulkan Allah..

    ReplyDelete
  3. thanks pa..:)..really appreciate it..love u hon

    ReplyDelete
  4. Orang tua-tua kata ia adalah bunting gajah. Apa pun saya doakan isteri bro selamat melahirkan bayi yang comel nanti.

    ReplyDelete
  5. akubiomed :

    terima kasih atas doa dari rakan rakan semua..

    ReplyDelete