17 April 2012

Haid

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari selasa buat semua rakan rakan pengunjung. Didoakan mudah mudahan kita semua dirahmati Allah. Pagi ni tadi aku tengok ramai betul berkerumun di bilik pameran Proton sekitar Ipoh selepas perasmian rasmi model baru Proton Preve malam tadi. Terasa teringin jugak nak menyelit tapi disebabkan beberapa urusan penting yang harus diselesaikan terlebih dahulu, biarkan saja mereka di sana.

Semalam aku diberikan pertanyaan spontan oleh salah seorang protege lelaki yang teringin nak tahu pasal haid. Terkelu jugak mulanya lidah aku mendengarkan soalannya tu sebab protege aku tu baligh pun belum lagi. Tapi disebabkan dah memang menjadi kewajipan aku sebagai mentor untuk memberikan tunjuk ajar kepada setiap persoalan yang ditujukan, jenuh jugak la aku menerangkan dengan lanjut supaya mudah difahaminya.

Al Baqarah (ayat 222)

Haid ni adalah satu proses fisiologi yang hanya berlaku kepada kaum wanita apabila tiba masa akil baligh. Ianya akan terus berlaku hinggalah tiba masa seseorang wanita tu mengalami saat menopause. Persoalan mengenai haid ni juga ada disebutkan di dalam Al Quran sebagai menjadi panduan bagi kita semua umat Islam.

Tempoh haid yang paling singkat bagi kedatangan haid ni dikatakan satu hari satu malam manakala tempoh maksimum paling lama adalah 15 hari. Dan kebiasaan kedatangan haid ni bagi wanita yang mengalaminya adalah sekitar 5 hingga 7 hari dalam sebulan namun tak menjadi kemestian bagi setiap wanita tu mengalami tempoh haid yang sama setiap seorang. 

Segan jugak nak berkongsi pasal haid ni, tapi kalau ada rakan rakan yang nak mengetahui lebih lanjut pasal haid ni boleh la memperlajarinya serba sedikit di sini. Bukan hanya untuk kaum wanita je, kaum lelaki pun harus juga ambil tahu pasal hal hal kewanitaan ni sebenarnya.

Misalnya apabila sudah berumahtangga, mempunyai isteri dan anak anak perempuan yang pastinya akan menempuh perkara haid ni atau kalau belum  berumahtangga sekalipun pastinya mungkin ada adik beradik perempuan yang mengalami haid ni. 

Bukan la maksudnya kita perlu nak menyebok bertanyakan soalan samada mereka sedang kedatangan haid atau tidak, sebab nanti silap haribulan lebam sebelah mata pulak. Tapi sekadar untuk mengingatkan kepada mereka perkara yang wajib tahu apabila kedatangan haid ni.

Umumnya kita semua faham, apabila kaum wanita ni kedatangan haid maka terhalanglah mereka dalam perkara ibadat seperti solat, puasa, haji dan sebaginya untuk beberapa waktu yang ditetapkan. Namun begitu, tak bermaksud perkara ibadat tu untuk kaum wanita boleh diambil ringan. 


Terutama ketika berakhirnya tempoh haid tu. Disebabkan aku tak pernah berpengalaman merasai kedatangan haid, namun sudah pasti bagi kaum wanita yang dah arif pasal haid ni tahu bagaimana ianya berakhir. Dan waktu berakhir haid tu adalah waktu yang sangat kritikal bagi setiap wanita untuk melaksanakan kewajipan mereka sebagai hamba Allah yang bersyukur.

Ketika kedatangan haid, kaum wanita diberikan kelonggaran untuk tidak menunaikan solat terutamanya. Namun perlu berhati hati ketika berakhirnya tempoh haid tu agar tidak ketinggalan waktu solat yang diwajibkan tu. Misalnya, tempoh berakhir haid berlaku selepas masuknya waktu zohor. Untuk meyakinkan diri, lanjutkan sedikit masa lebih kurang satu jam. 

Maka andai kata selepas satu jam tiada lagi keluar darah haidnya, dan belum lagi masuknya waktu solat asar bersegeralah mandi junub dan menunaikan solat zohor sebab kalau sengaja dilewat lewatkan mandi junub tu sampai terlepas waktu solat tak pasal pasal pulak berdosa dan terpaksa mengqado solat tersebut.

Oleh sebab tu, kaum lelaki yang bakal menjadi pemimpin keluarga kena la ambil tahu jugak pasal berkenaan haid ni sebab kalau kita gagal untuk menegur dan mendidik ahli keluarga kita, tempias dosanya terasa bersama. Untuk kaum wanita pun, sentiasa la beringat selalu sebab perkara haid ni kan atas diri sendiri je. Jangan sebab kononnya diberikan kelonggaran maka segalanya pun dilonggar longgarkan.

Andai ada kesilapan dan kekurangan dalam perkongsian hari ni mohon ditegur tegur dan diperbetulkan. InsyaAllah mudah mudahan perkongsian ini bermanfaat untuk semua.



7 comments:

  1. kalau suami ambil tahu pusingan haid isteri..pasti dia boleh mengagak bila waktu terbaik tuk dapatkan anak... ;)

    ReplyDelete
  2. nabilah_2908 :

    hehehe..kalau tau kitaran isteri tu, boleh la merancang keluarga secara tradisional..tak yah makan ubat..

    ReplyDelete
  3. tapi bagi isteri2 yg pusingan haidnya Xkeruan, adalah sukar. hihi~

    p/s : blog pipoq pun dh bertukar rupa yer..

    ReplyDelete
  4. kobe shoes, http://www.kobebryantshoes.in.net/
    coach handbags outlet, http://www.coachhandbagsoutletonline.us.com/
    air jordan 4, http://www.airjordan4.org/
    lululemon outlet, http://www.lululemonoutletstore.in.net/
    new balance shoes, http://www.newbalanceshoes.in.net/
    hermes belt for sale, http://www.hermesbelts.us/
    michael kors bags, http://www.michaelkorsbags.uk/
    north face outlet, http://www.thenorthface.me/
    manchester united jersey, http://www.manchesterunitedonline.com/
    michael kors handbags, http://www.michaelkorsusa.us/
    louis vuitton handbags, http://www.louisvuittonhandbag.us/
    kobe shoes, http://www.kobeshoes.us/
    oakley sunglasses, http://www.oakley.in.net/
    kobe 9, http://www.kobe9elite.us.com/
    vans sneakers, http://www.vans-shoes.cc/
    herve leger, http://www.herveleger.us.com/
    discount oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassesdiscount.us.com/
    wedding dresses uk, http://www.weddingdressesoutlet.co.uk/
    blackhawks jersey, http://www.chicagoblackhawksjersey.us/
    ralph lauren outlet, http://www.ralphlaurenoutletuk.org.uk/
    ray ban sunglasses, http://www.rayban-sunglassess.us.com/
    instyler ionic styler, http://www.instylerionicstyler.com/
    jets jersey, http://www.newyorkjetsjersey.us/
    oakley sunglasses online, http://www.oakleysunglassesonline.us.com/
    true religion outlet, http://www.truereligionjeansoutlet.com/
    2015912caihuali

    ReplyDelete