31 May 2012

Rezeki - dari mana dan ke mana ?

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari khamis buat semua rakan rakan pengunjung yang dihormati mudah mudahan kita diberkati dan dirahmati Allah.

Seronoknya kalau jadi budak budak sekolah sekarang ni sebab boleh nak bersuka ria berehat rehat di rumah atau pulang ke kampung menghabiskan cuti sekolah. Tak pe la, usia muda zaman sekolah ni bukan berkekalan pun. Tunggu je la akan datang bila dah abis belajar di sekolah dan masuk ke alam pekerjaan, baru tau. Hehehe..


Buat rakan rakan yang berkerjaya pulak tak kira la apa kerjanya, berikan la dedikasi dan berkerjalah dengan ikhlas dan penuh amanah menjalankan tanggungjawab. Tak kira juga samada kira berkerja untuk orang lain atau berkerja sendiri kerana hasil yang akan kira perolehi tu bergantung pada diri kita juga.

Bagi yang berkerja di sektor kerajaan yang dah pasti setiap hujung bulan akan menerima upah gaji yang ditetapkan, biar apa pun pangkat kita tu kerjalah dengan jujur dan ikhlas. Pikul amanah yang diberikan dengan bertanggungjawab. 

Bagi yang berkerja di sektor swasta pulak, tak banyak bezanya. Setiap tugasan yang diberikan kepada kita tu janganlah dianggap sebagai beban pulak kerana sudah itu tanggungjawab yang kita perlu laksanakan.


Bagi yang berkerja sendiri juga, buatlah setiap tugasan yang kita kerjakan tu dengan penuh ikhlas. Jangan sebab kita menjadi majikan untuk diri sendiri ianya membuatkan kita boleh nak buat kerja sesuka hati. 

Dan bila beroleh sesuatu upah dari apa yang kita kerjakan tu, janganlah pula kita bazirkan atau belanjakan ke arah sesuatu yang tidak mendatangkan manfaat. Dan jangan pula kita menjadikan diri kita bakhil atau kedekut untuk bersedekah di jalan Allah. 

Tak kira berapa juga pendapatan kita tu, pastikan ianya datang dari sumber yang halal dan dibelanjakan juga ke jalan yang halal. Mencuri tulang, kerja tak ikhlas, melaksanakan tugas dengan tidak jujur, semuanya boleh menjadikan rezeki halal yang kita perolehi tu diragui statusnya. Dan haruslah kita sentiasa ingat, setiap yang haram itu hanya layak menjadi bahan bakar api neraka.


Carilah rezeki dengan bijak dan belanjakanlah rezeki yang diperolehi tu dengan bijak juga. Kerana ianya nanti akan ditanya, dari mana kita perolehi dan ke mana kita belanjakan. Bukan hanya untuk keuntungan di dunia, biarlah keuntungannya berpanjangan hingga ke akhirat. Sama samalah kita bermuhasabah diri, sementara masih berkesempatan di dunia fana ni.



8 comments:

  1. Assalam..
    Setiap apa yang kita lakukan, pasti akan di soal kelak.

    ReplyDelete
  2. Selamat Bekerja Mr.pipoq!
    pergh! dah lama tak masok sini..;D

    ReplyDelete
  3. carilah rezeki yng halal..agar dpt melahirkan insan yang cemerlang :)

    zaman skolah? zaman belajar? aduhaii..rindu nya..andai dpt diulang semula..pasti zaman tersbut yg ingin dikejar :)

    ReplyDelete
  4. tory burch outlet, http://www.toryburch.in.net/
    denver broncos jerseys, http://www.denverbroncos.org/
    lacoste polo shirts, http://www.lacostepoloshirts.cc/
    christian louboutin outlet, http://www.christianlouboutinonline.us.com/
    fred perry shirts, http://www.fredperrypoloshirts.com/
    nike air max shoes, http://www.nikeairmaxshoess.co.uk/
    michael kors factory outlet, http://www.michaelkorsfactoryoutletonline.com/
    insanity, http://www.insanityworkout.us.com/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsoutletonlinstore.us.com/
    mcm backpack, http://www.mcm.in.net/
    marc jacobs, http://www.marcjacobs.cc/
    cheap nfl jerseys, http://www.cheap-nfljersey.us.com/
    kansas city chiefs jerseys, http://www.kansascitychiefs.us/
    nike air huarache, http://www.nikeairhuarache.org.uk/
    true religion jeans, http://www.truereligionjeansoutlets.us.com/
    nike air max 2015, http://www.airmax2015.com/
    ghd uk, http://www.ghdhairstraightenerssale.co.uk/
    louis vuitton outlet, http://www.louisvuittonus.us.com/
    marc jacobs outlet, http://www.marcjacobs.cc/
    broncos jerseys, http://www.denverbroncos.org/
    oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassesoutlets.us.com/
    oklahoma city thunder, http://www.thunderjerseystore.com/
    cheap jordans, http://www.cheapjordans.us.org/
    ralph lauren outlet, http://www.ralphlauren-outletonline.co.uk/
    nfl jersey wholesale, http://www.nfljerseys-wholesale.us.com/
    ray ban sunglasses outlet, http://www.raybansunglass.us.com/
    supra footwear, http://www.suprashoes.us.com/
    hermes belt, http://www.hermesbelts.us/
    gucci,borse gucci,gucci sito ufficiale,gucci outlet
    the north face outlet, http://www.northface-outlet.cc/
    2015912caihuali

    ReplyDelete