22 May 2012

Soalan bocor

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari selasa diucapkan buat semua rakan rakan pengunjung yang dihormati mudah mudahan kita semua diberkati dan dirahmati Allah.

Minggu ni boleh kita katakan minggu peperiksaan untuk adik adik, anak anak dan rakan rakan kita yang masih berjuang menuntut ilmu di medan pendidikan masing masing. Dan kalaulah diberikan soalan bocor sebelum memasuki dewan peperiksaan alangkah seronoknya rasa sebab memudahkan kita untuk menjawab setiap soalan yang diberikan.

Itu persoalan untuk menghadapi kehidupan di dunia. Bagaimana pula untuk menghadapi kehidupan semasa di akhirat kelak ? Sudah bersediakah kita untuk menjawab semua soalan yang bakal ditanyakan oleh Allah ? 


Nabi Muhammad SAW begitu sayangkan kita umatnya. Hinggakan perkara persoalan penting di akhirat kelak pun baginda SAW 'bocorkan' soalannya untuk kita supaya kita dapat menyediakan diri untuk menghadapinya kelak.

Namun begitu, adakah kita benar benar sudah bersedia untuk mempersiapkan diri bagi menjawab soalan yang bakal ditujukan kepada kita di akhirat nanti ? Atau kita sekadar menganggap segala kisah kehidupan selepas kematian itu hanyalah perkara remeh dan tidak penting berbanding kehidupan di dunia ni.

[bersambung]








17 comments:

  1. Moga dpt menjawap peperiksaan dgn tenang....

    ReplyDelete
  2. eheehe..nk dpt soalan bocor 100% tu idak la..tp bleh je minta tips dan panduan dr cikgu atau pensyarah yg berkaitan =)

    ReplyDelete
  3. Bab soalan yg bocor tu ,meremang juga kalau difirkan cukup ke tidak jawapan yang akan dibawa kita kesana

    ReplyDelete
  4. selalu mengharapkan soalan bocor. heheheh

    ReplyDelete
  5. Assalam..
    Sebelum tidur, jangan lupa berwuduk, mana tau kot2 termimpi jawapan..

    ReplyDelete
  6. Hanya amalan ketika hidup boleh membantu menjawab soalan di alam barzakh nanti.

    ReplyDelete
  7. kalau soalan bocor macam mana pun, tp persediaan tu xcukup, xkan dapat flying colour jugak

    ReplyDelete
  8. pena rozie :

    doa dari ibubapa pun penting bagi anak anak mudah menghadapi peperiksaan..

    ReplyDelete
  9. chii :

    hehehe..kalo baik ngan pensyarah atau cikgu tu mungkin boleh dapat jugak klu2 soalan apa yang keluar..tapi kalo dengan guru pun tak mesra, susah jugak tu..

    ReplyDelete
  10. onlajer :

    bila kita baca sejarah sewaktu zaman Nabi dan para sahabat dulu, terasa macam susah benor nak 'lulus' menjawab soalan bocor tu sebab bandingkan keimanan diorang ngan kita sekarang ni macam langit dengan bumi..

    ReplyDelete
  11. mie :

    kalau dapat soalan bocor tapi bukan tu yang keluar susah jugak tu..hehehe..lain di tanya lain pulak dijawab nanti..

    ReplyDelete
  12. Iza Teratak Usang :

    termimpikan jawapan tapi bila bangun tidur terus terlupa pulak..

    ReplyDelete
  13. akubiomed :

    lahir di dunia ni adalah untuk hidup di akhirat..

    ReplyDelete
  14. Edy Zaidi :

    tu sudah pasti..dapat soalan tapi tak tahu nak jawab yang mana satu..sama macam lempar dadu je la..hehehe

    ReplyDelete
  15. air jordan shoes for sale, http://www.airjordanshoes.us.org/
    ralph lauren outlet, http://www.ralphlaurenoutlet.in.net/
    ray-ban sunglasses, http://www.rayban-sunglassess.us.com/
    louis vuitton outlet online, http://www.louisvuittonus.us.com/
    toms shoes, http://www.toms.us.com/
    longchamp outlet, http://www.longchampoutlet.name/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsoutletonlinestores.us.com/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsfactoryoutlet.us.org/
    thomas sabo, http://www.thomassabos.co.uk/
    nike outlet store, http://www.nikeoutletstore.us/
    mont blanc outlet, http://www.montblancpensoutlets.com/
    true religion jeans, http://www.truereligionjeansoutlet.com/
    michael kors canada, http://www.michaelkorsoutletcanada.in.net/
    the north face outlet store, http://www.thenorthfaceoutletstores.org/
    prada handbags, http://www.pradahandbagsoutlet.co.uk/
    vikings jerseys, http://www.minnesotavikingsjersey.us/
    chanel handbags, http://www.chanelhandbags-outlet.us.com/
    replica watches, http://www.replicawatchesforsale.us.com/
    oakley outlet store, http://www.oakleyoutlet.in.net/
    wedding dresses, http://www.weddingdressesoutlet.co.uk/
    chicago blackhawks jersey, http://www.chicagoblackhawksjersey.us/
    ralph lauren polo, http://www.ralphlaurenoutlet.in.net/
    toms outlet store, http://www.tomsoutlet-stores.com/
    nike air force 1, http://www.airforce1.us.com/
    chanel handbags outlet, http://www.chanelhandbags-outlet.us.com/
    2015912caihuali

    ReplyDelete