14 May 2012

Tak salah bertanya

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari isnin buat semua rakan rakan pengunjung yang dihormati mudah mudahan kita semua dirahmati, diberkati dan diberikan hidayah dari Allah.

Kalau kita sedar sekarang ni ada satu fenomena yang melanda yang boleh la kita namakan fenomena suka bertanya hukum. Alhamdulillah perkara sebegini adalah sangat baik kerana umat Islam terutama anak anak muda zaman sekarang ni suka nak tahu hukum dalam Islam. Macam macam persoalan hukum ditanya menunjukkan satu keadaan positif hendak memahami Islam.


Siapa tak kenal dengan Ustaz Azhar Idrus sekarang ni ? Seorang guru yang begitu mudah untuk didekati oleh generasi muda mudi. Aku sendiri pun suka dengan pendekatan yang dilakukannya. Tanpa memperdulikan apa status orang yang bertanya, segala persoalan pasti akan dijawabnya.

Cuma yang aku rasa masalah sikit tu, adakah mereka yang bertanya soalan tu benar benar mahukan ilmu dari jawapan yang diberikan atau sekadar nak berseronok mendengar jawapan ? Maklum saja la dari apa yang aku perhatikan kadang kadang tu persoalan pelik pelik ditanyakan kepada Ustaz Azhar Idrus tu malah dijawabnya juga walaupun terkadang jawapannya berunsur sindiran yang dipandang sebagai lawak oleh sebahagian pembaca.

Aku teringat masa zaman aku masih belajar dulu. Ada beberapa kawan sekuliah yang sikapnya memilih guru. Alasannya cukup mudah. "pensyarah yang itu suka berjenaka". Begitu juga kalau mengikuti kuliah pengajian di masjid atau surau atau pergi mendengar syarahan agama. Bukan tajuk kuliah atau syarahan yang diteliti tapi siapakah penyampainya tu.


Kalau penyampainya tu seorang yang berperawatakan serius dan tegas, jangan harap la nak menyertai. Tapi kalau penyampainya tu dikenali dengan sikap suka berjenaka, sebelum majlis bermula pun dah diperkatakan tentang jenaka jenaka yang pernah diikutinya tu. 

Jadi tu semua untuk apa ? Ilmunya atau jenakanya untuk dijadikan bahan ketawa ? Atau untuk menunjukkan kepada rakan rakan lain betapa dirinya tu seorang yang mementingkan hukum hakam sedangkan kehidupannya tunggang langgang.

Tak salah nak bertanya. Malah memang kita umat Islam diwajibkan menuntut ilmu sepanjang hayat kita di dunia ni. Lebih lebih lagi ilmu berkaitan tentang Islam. Namun begitu janganlah sampai kita yang jahil ni menjadi semakin jahil akibat sikap kita yang hanya fikir nak keseronokan je walaupun melalui jawapan persoalan agama. 

Bagus juga ada yang bertanya apa hukum menyambut hari itu ini seperti sambutan hari ibu yang berlaku semalam. Memang jelas di dalam Islam tiada hari khusus meraikan ibu. Biasanya yang disoal tu pulak permasalahan umum. Cuba tanyakan masalah diri sendiri agar umum dapat pengajaran seperti contoh "Ibu saya suka pakai baju ketat, apa hukumnya ?". Ada berani ? 



13 comments:

  1. Betul tu, kadang yang bertanya tu xmanfaatkan peluang yang ada, main bantai je tanya soalan..tapi kadang soalan remeh tapi dapat penjelasan yang detail & tepat dari UAI ni.. ambil yang baik dan sesuai, bukan semua org maksum:)

    ReplyDelete
  2. malu bertanya sesat jalan,,,

    ReplyDelete
  3. memang kadang-kadang ada soalan nampak remeh. tapi kita tahu ke benda tu semua? macam ada satu soalan tu aku terbaca. "boleh ke kita main angry bird sebab ada satu stage tu kita tembak babi". aku sendiri lepas baca soalan budak tu baru aku sedar, eh, boleh ke? Aha! kadang2 benda tu nampak je remeh.kita sendiri pun tak tahu...

    aku pun suka UIA! >.<

    ReplyDelete
  4. sebenarnya manusia memang perlukan jawapan..
    bertanya , itu saja jawapannya...
    ehehehee

    ReplyDelete
  5. selalu2 bertanya ttg kebaikan dan permasalahan yg tersimpul , insyaallah semakin dekat juga akhirnya nanti...

    ReplyDelete
  6. Assalam..
    Bertanya soalan memang bagus. Tapi tak semua orang tahu untuk bertanyakan soalan yang benar-benar perlu..

    ReplyDelete
  7. Ada soalan yang ditanya rasanya tidak sesuai dan ada yang tidak relevan tetapi UAI tetap melayan pertanyaan yang dilontarkan. :-)

    ReplyDelete
  8. setuju dengan kalau soal diri sendiri, perkara yg baik untuk improve dirilah kan.

    ReplyDelete
  9. manusia mmg penuh dengan persoalan..kadang2 soalan yg di anggap agak kurang cerdik pun..ingin di tanya juga...

    ReplyDelete
  10. berfikirlah secara elok dan nak ilmu semata2 insyalalh akan kita ingat ilmu yg d sampaikan itu eee...ada juga dgr org2 tua ckp bgtu kami yg muda senyum sahaja..

    ReplyDelete
  11. betapa indah dpt luangkan masa degar ceramah pgi2 subuh..sulu msh berkesempatan skrg tak sempat ..tapi dlm hati ada juga niat nak buat bgtu cam dulu2 hee..amin.

    ReplyDelete
  12. michael kors uk, http://www.michaelkorshandbag.co.uk/
    michael kors uk outlet, http://www.michaelkorsoutlet.org.uk/
    ray ban uk, http://www.raybansunglass.co.uk/
    replica handbags,replica handbags outlet,cheap handbags,purses and handbags,wholesale replica handbags,replica bags,bags outlet,replica handbags wholesale,cheap purses,discount handbags,handbags sale,wholesale purses,handbags and purses,replica purses
    wedding dresses, http://www.cheap-weddingdresses.net/
    jordan 13, http://www.airjordan13s.com/
    pittsburgh steelers jersey, http://www.pittsburghsteelersjersey.com/
    los angeles clippers, http://www.clippersjerseystore.com/
    tiffany and co jewelry, http://www.tiffanyandco.in.net/
    tods shoes, http://www.todsshoes.us.com/
    louis vuitton bags, http://www.louisvuittonbag.us.com/
    giants jersey, http://www.newyorkgiants.us/
    adidas wings, http://www.adidaswings.net/
    chicago bears jerseys, http://www.chicagobearsjerseys.us/
    tiffany outlet, http://www.tiffany-outlet.us.com/
    chanel outlet store, http://www.chaneloutletstore.us.com/
    basketball shoes, http://www.basketballshoes.us.com/
    new york giants jerseys, http://www.newyorkgiants.us/
    louis vuitton bags cheap, http://www.louisvuittonbag.us.com/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsfactoryoutlets.in.net/
    oakley sunglasses outlet, http://www.oakleysunglassesoutlets.us.com/
    coach outlet, http://www.coachoutletstores.com.co/
    hermes outlet store, http://www.hermesoutletstore.us.com/
    tiffany outlet, http://www.tiffanyjewelleryoutlets.co.uk/
    futbol baratas, http://www.futbol-baratas.com/
    2015812caihuali

    ReplyDelete