17 July 2012

Persediaan awal menghadapi masa depan

Assalamualaikum, salam sejahtera dan selamat hari selasa buat rakan rakan pengunjung yang dihormati mudah mudahan kita semua berada dalam rahmat dan berkat dari Allah.

Alhamdulillah sehari dua ni hujan turun menyejuk dan menyegarkan suasana disekitar Ipoh disebelah petang. Andainya berlarutan hingga ke Ramadhan mungkin akan mengusarkan sedikit para peniaga yang mencari rezeki di bazar ramadhan nanti. 

Walau apa pun semoga kita semua berkesempatan untuk menjalankan ibadah puasa tahun ini dengan jayanya. Persediaan mental dan fizikal mesti mantap baru la seronok beribadah nanti.

Bagi ibu ibu yang baru melahirkan anak atau bakal melahirkan anak dalam bulan Ramadhan ni, pastinya ramadhan tahun ni menjadi sedikit cabaran. Tak dapat nak berpuasa penuh tu satu hal, dan pastinya perbelanjaan juga akan meningkat sikit dengan kehadiran ahli baru dalam keluarga.

Bercakap pasal perbelanjaan ni, setiap pasangan yang bakal menimang cahaya mata perlu bersiap sedia untuk merombak atau merancang perbelanjaan berikutan kehadiran ahli baru dalam keluarga. Bagi yang sudah bersedia dari awal, mungkin tak menjadi masalah.


Perlu kita ingat sekurang kurangnya seawal dari pasangan kita tu disahkan hamil. Bermula dari situ boleh la nak menabung sikit sikit dan mengumpul beberapa keperluan yang bakal diperlukan.

Keperluan untuk pasangan tu boleh la disediakan terlebih dahulu. Bincang bersama dulu nak beli pakaian semasa mengandung tu camne, keperluan selepas bersalin camne. Kemudian jangan lupa, tempat nak bersalin tu pun bincangkan bersama jugak.

Tu tak termasuk lagi pemakanan tambahan untuk pasangan kita yang hamil tu. Ubat-ubatan mungkin boleh diperolehi dari klinik kerajaan secara percuma, tapi pemakanan tambahan seperti susu dan sebagainya tu kena la keluarkan belanja sendiri.

Jadi untuk menyediakan mental dalam menghadapi kehadiran ahli baru dalam keluarga ni, kena la beringat dari awal. Berkahwin memang seronok, tapi jangan lupa tanggungjawab dan amanah yang dipikul tu. Bila fikirkan yang seronok tu je sampai tanggungjawab entah ke mana, tu sebab mungkin fail penceraian kat mahkamah syariah tu semakin menebal.

InsyaAllah lain kali kita kongsikan pulak saat bila hadirnya ahli baru dalam keluarga. Ingat tu, persediaan awal memudahkan masa akan datang.




5 comments: