27 October 2012

Kakak dan adik

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pengunjung yang dihormati mudah mudahan kita semua diberkati dan dirahmati Allah.

Alhamdulillah semalam seluruh umat islam menyambut perayaan Aidil Adha atau hari raya korban. Dan hari ni pastinya masih ada lagi yang sibuk mengagihkan daging korban untuk dinikmati.

Dalam tu jugak jangan pulak kita lupa untuk menghayati hikmah dan iktibar dari peristiwa korban tu sendiri mudah mudahan dengan itu menjadikan kita semakin taat dan bertaqwa kepada Allah.

Selalu orang kata, anak anak ni permata hati buat ibu dan bapa. Memang betul pun. Sungguh lain perasaannya waktu dari awal perkahwinan bila tinggal bersama pasangan hidup berdua, kemudian disusuli dengan kehadiran cahaya mata pulak mengisi kekosongan dalam keluarga.


Macam aku sekarang ni, sudah dikurniakan dua anak yang perlu dididik agar menjadi insan bertaqwa. Si kakak yang semakin bijak berfikir manakala si adik pulak semakin bertambah ligat.

Masa mula mula isteri tercinta disahkan hamil anak kedua, ada jugak sedikit kerisauan tentang penerimaan anak pertama kami tu terhadap adiknya kelak. Entahkan mungkin akan cemburu apabila tumpuan yang diberikan kepadanya beralih pula pada adik yang bakal lahir.

Tapi macam seakan memahami pulak, selain dari aku yang berasa macam tak sabar sabar nak ada anak baru, si kakak pun kelihatan begitu teruja untuk memiliki seorang adik.

Sekarang ni melihat kedua anak membesar dihadapan mata, memang satu pengalaman yang tak mungkin dapat diperolehi dari mana pun. Melihatkan keletah keduanya yang seringkali menghiburkan jiwa.

Walau antara keduanya sedikit berbeza karakter tapi keakraban keduanya sudah mula terserlah. Harap harap sampai ke akhir hayat pun biar begitu.



3 comments:

  1. Besarnya botol susu kak Yong. :-)

    ReplyDelete
  2. kakak dan adik je...? Bila si adik tu nak dapat adik pulak...?

    ehem ehem?

    ReplyDelete