09 December 2013

Projek cuti sekolah

  9 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Mendung je petang ni di bandaraya Ipoh. Bagi rakan-rakan yang terjejas banjir tu mudah-mudahan bersabar dengan ujian dari ALLAH.

Cuti sekolah tinggal lebih kurang tiga minggu je lagi sebelum sesi persekolahan 2014 bermula. Banyak lagi tugasan yang belum selesai untuk menghadapi sesi pengajaran dan pembelajaran untuk tahun hadapan.


Cuti sekolah tahun 2013 ni aku agak sibuk dengan berbagai perkara. Sibuk nak menyambut kehadiran ahli baru dalam keluarga. Sibuk dengan projek-projek semasa cuti sekolah.

Alhamdulillah sepanjang cuti sekolah tahun ni rezeki mencurah-curah. Rezeki anak-anak dan anak yang bakal lahir la tu. Selain dapat rezeki dari hasil menjawab survey dalam talian, ada juga beberapa projek yang mendatangkan hasil menambah pendapatan.

Bak kata orang, rezeki tu ada dimana-mana. Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih. Mungkin ramai yang selesa dengan punca pendapatan utama. Ada juga yang suka mempelbagaikan punca pendapatan selain dari megharapkan punca pendapatan utama.

Bagi aku sendiri, kerja sampingan selain dari kerjaya utama banyak juga faedahnya. Menambahkan pendapatan tu sudah semestinya. Selain tu jugak, dapat menambahkan pengalaman dan kemahiran dalam sesuatu bidang yang kita ceburkan diri tu.

Bagi yang berbagai alasan tu, mungkin terlalu berpegang teguh kepada kata istilah "ulat di dalam batu pun boleh hidup". Apa pun yang penting dalam apa juga yang kita kerjakan tu biarlah hasilnya dari sumber yang halal dan diberkati ALLAH.


p/s : Teringat waktu zaman bersekolah rendah dulu. Bila cuti sekolah mesti perlu lakukan sesuatu yang agak berbeza dari orang lain sebab bila bermula sesi persekolahan mesti cikgu bahasa Melayu suruh buat karangan berunsurkan aktiviti cuti sekolah. 







22 November 2013

Remaja dan keterujaan

  7 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Setiap makhluk terutamanya yang bergelar manusia semuanya pernah melalui satu fasa yang penuh dengan keterujaan dalam mencari kehidupan.

Siapa yang tidak pernah mengharungi zaman remaja ? Pastinya setiap pengalaman kita dalam melalui fasa remaja ni berbeza-beza. Dengan peredaran kemajuan zaman dan pendedahan sosial terhadap golongan remaja dah semestinya menjadi cabaran bagi setiap yang melaluinya.


Begitu banyak sekali kisah dan cerita yang sentiasa kita dengar tentang remaja baik yang positif mahupun yang negatif. Susah kita nak sangkal bahawa peringkat remaja ni memang penuh dengan cabaran dan dugaan.

Kita bincangkan mengenai perkara yang negatif. Remaja yang terlibat dengan kegiatan lumba haram. Remaja yang terlibat dengan gejala dadah. Remaja yang bermasalah dan berbagai lagi yang mungkin tak tercapai dek akal kita.

Zaman remaja ni memang waktu yang sangat mengujakan. Bak kata orang, baru nak kenal dunia. Kalau boleh semua perkara nak dicubanya. Pantang menerima cabaran. Waktu dimana masing-masing hendak menonjolkan kehebatan dan keegoan.

Tambah pulak dengan pengaruh rakan sebaya. Pengaruh media sosial, media cetak dan media-media lain seperti filem dan sebagainya. Itu semua menjadi pencetus keterujaan juga sekiranya tidak dibendung melalui akal fikiran yang waras.

Seperti yang kecoh baru-baru ni mengenai remaja yang dikatakan hilang di Villa Nabila. Kononnya kegiatan sekumpulan remeja tersebut adalah kerana pengaruh filem yang ditayangkan. Keterujaan mereka itu hingga mencetuskan satu situasi panik yang melibatkan banyak pihak.

Rupa-rupanya remaja yang dilaporkan hilang itu sedang berseronok melepak bersama rakan dilokasi lain. Di mana ahli keluarganya ? Apakah jenis kebebasan yang diterapkan dalam institusi keluarga tersebut ? 


Tidak hanya remaja yang terlibat dalam kes Villa Nabila tu, malah remaja-remaja lain yang sering kita perhatikan berpeleseran bersama rakan sebaya seakan tiada rumah. Apakah fungsi ibubapa zaman sekarang hanya berkerja mencari duit untuk diberikan kepada anak-anak tanpa perlu mengambil tahu perkembangan anak-anak tersebut ?

Sebagai ibubapa dan orang dewasa, kita perlu membuka mata dan minda melihatkan realiti yang berlaku disekeliling kita. Jangan kita biarkan para remaja kita hebat dari segi kuantiti tetapi sangat mengecewakan kualitinya.

Buat remaja-remaja pula, jangan biarkan diri hanyut dengan keterujaan dunia. Ingat selalu bahawa fasa kehidupan kita di dunia ni hanya sekali je kita lalui. Belum terlewat untuk memperbaiki kesilapan diri selagi masih berdaya dan bernyawa.





21 November 2013

Piagam Pelanggan

  8 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semalam baru 34 minggu usia kehamilan isteri aku. Kami ke unit O&G Hospital Raja Perempuan Bainun untuk rujukan doktor pakar (sepatutnya).

Ini adalah kehamilan anak ketiga buat isteri aku. Sebelum ni ketika melakukan imbasan di klinik, plasenta berada di bawah jadi sebab tu perlu dirujuk kepada pakar O&G. 

Kami sampai di unit O&G Hospital Raja Perempuan Bainun lebih kurang jam 9 pagi. Waktu tu memang dah ramai ibu-ibu mengandung yang menunggu giliran. Situasi yang biasa walau dimana-mana unit ibu dan anak.


Selesai pendaftaran, melakukan ujian air kencing, pemeriksaan BMI dan tekanan darah, masa menunggu pun bermula. Bukan 30 minit. Bukan 60 minit. Tapi hampir 180 minit yang bersamaan 3 jam.

Aku faham, memang ramai pelanggan yang sama menunggu. Kasihan jugak aku melihatkan ibu-ibu mengandung yang terpaksa menunggu lama giliran untuk dipanggil.

Ada yang sampai terlena waktu duduk menunggu di kerusi hadapan pintu bilik doktor. Ada yang sekejap berdiri, sekejap duduk mungkin berasa tidak selesa. Tak terkecuali isteri aku sendiri yang entah berapa kali bertukar tempat duduk.

Hinggalah ruang menunggu hampir kosong ketika jam menunjukkan pukul 1 petang barulah isteri aku dipanggil masuk. Aku pulak terpaksa melayan karenah dua anak yang ikut sama menunggu di luar.

Menurut isteri aku, doktor yang mengendalikannya itu seakan hendak menghabiskan sesi dengan cepat. Tanpa penerangan yang lanjut terutama mengenai kes seperti isteri aku yang sebelum ini melahirkan melalui dua pembedahan caesarean.


Kami sedia maklum antara risiko selepas dua kali caesarean adalah terpaksa mengikat saluran peranakan atau biasanya dalam istilah kedoktoran dipanggil BTL. 

Malah ketika awal kehamilan yang ketiga ni pun kami banyak melakukan rujukan dari penulisan dan kajian pengamal perubatan dan respon orang awam sebagai persediaan mental dan ilmiah.

Isteri aku mulanya membantah untuk menandatangani satu surat yang diberikan manakala doktor berkenaan hanya menyebut istilah-istilah ringkas yang agak mengelirukan.

Sampailah satu ketika menurut isteri aku, doktor berkenaan diam seketika dan kemudiannya berkata, "Puan, saya nak balik ni". Dengan nada seakan malas nak melayan kekeliruan isteri aku tu.

Tahniah kepada Dr. Tamil Aresi A/P Balasandran, MMC No : 53296 Pegawai Perubatan Siswazah HRPB, Ipoh kerana aku tak berada disitu waktu ucapan itu diluahkan.

Sangat tidak beradab dan tidak profesional. Apakah wajar perkataan sebegitu keluar dari seorang doktor ? Ingat dia je yang lapar nak pegi berehat makan tengahari ? 

Kalau orang yang tak mengerti apa-apa pastinya akan mendatangkan kekeliruan. Kebetulan sebelum isteri aku diberikan taklimat dari doktor tersebut, seorang pesakit (ibu mengandung) sempat mencuri dengar 'perdebatan' antara isteri aku dengan doktor tersebut.

Rupanya pesakit tersebut tidak begitu memahami situasi yang akan dihadapinya kerana doktor tu tak memperjelaskan dengan mendalam kerana hendak cepat rehat.

Aku faham memang kebanyakan doktor dan jururawat bersikap sinikal terutama seperti kes macam isteri aku yang hamil semula dalam tempoh kurang dua tahun selepas kelahiran caesarean tapi siapakah mereka dalam menentukan qada dan qadar dari ALLAH ?

Buat pegawai-pegawai kerajaan tak kiralah dari jabatan mana pun. Kerjalah dengan penuh rasa tanggungjawab dan amanah mengikut piagam pelanggan yang ditetapkan tu. Kami rakyat biasa ni yang 'memberikan kerja' kepada anda semua. Tanpa kerja dah tentu tiada sumber pendapatan. Betul tak ?





16 November 2013

Sita punya pasal

  11 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada 4 November yang lepas, brader Boni ada mengulas ringkas pasal restoran antara yang terbaik di Ipoh dalam entri yang INI.

Sehari dua ni pulak agak kecoh di laman sosial internet pasal restoran dan restoran yang diulas oleh brader Boni juga terkena sedikit tempiasnya.


Ketika musim hujan di bandaraya Ipoh sedang berleluasa, kekecohan tercetus apabila pihak kementerian kesihatan bahagian penguatkuasaan kebersihan makanan menyerbu beberapa premis menjual makanan dan ada diantaranya diarahkan tutup serta merta kerana tidak menepati piawaian kebersihan yang ditetapkan.

Apa yang menjadi khabar terlampau apabila ada yang mendakwa penemuan najis manusia yang kononnya untuk digunakan bagi menambahkan keenakan masakan.

Dan yang lebih melampau-lampau bila ada juga komentar-komentar yang melibatkan parti politik dalam kekecohan yang berlaku baru-baru ni.

Sebagai pengguna, kita perlu tahu serba sedikit dengan apa yang dimaksudkan dengan arahan tutup serta merta oleh pegawai kesihatan apabila mereka datang memeriksa premis.

Bagi pengendali makanan samada kecil-kecilan atau yang berskala besar, memang terdapat beberapa peraturan yang perlu dipatuhi terutamanya berkaitan dengan kebersihan.

Jangankan premis pengendali makanan, dapur rumah kita sendiri pun belum tentu lulus pemeriksaan kalau pegawai kesihatan tu datang memeriksa. 


Lantai perlu sentiasa kering. Pengendali makanan perlu ada pengesahan kesihatan. Suhu penyimpanan sejuk beku perlu selaras dengan apa yang ditetapkan. Tong sampah perlu sentiasa bertutup. Dan bermacam-macam lagi peraturan yang perlu dipatuhi apabila mengendalikan premis makanan.

Bagi premis mengendali makanan yang cukup pekerjanya disetiap bahagian mungkin boleh mematuhi peraturan yang ditetapkan sepanjang masa. Tapi bagi premis yang agak sibuk dan sentiasa dalam mod operasi, memang agak sukar untuk mengikuti setiap peraturan yang ditetapkan tu.

Dan kebiasaan pemeriksaan kebersihan oleh pegawai kesihatan ni diadakan secara mengejut. Dalam kesibukan beroperasi mengendalikan premis tu kadang-kadang mana la sempat nak mengikuti peraturan yang ditetapkan tu.

Kita sendiri yang memasak didapur rumah pun selagi belum selesai siap memasak kadang-kadang tu bersepah juga dapur ye tak ?

Kesimpulannya jangan la kita cepat sangat melatah bila berlaku kekecohan sebegini. Pandai-pandai pulak kita nak menuding jari ke sana sini. 

Memang tak dinafikan ada juga premis atau pengendali makanan yang tak menjaga kebersihan. Kita sebagai pengguna perlu la bijak untuk memilih. Tak salah kalau kita singgah mana-mana premis makanan, kita jenguk-jenguk sikit dapur mereka.

Andai kita rasa kebersihannya diragui, sebagai pelanggan atau pengguna yang sentiasa betul, tak salah kita menegur tuan pemilik premis sekadar untuk mengingatkan mereka kepentingan memelihara kebersihan dalam penyediaan makanan.

Kalau kita dimarahi kerana menegur, kita ada hak untuk memboikot premis tersebut. Cuma kita ni masalahnya asalkan enak dan sedap, goreng mee dalam tandas pun tak kesah.





15 November 2013

Apa ada pada nama

  14 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Tak lama lagi ni dah nak cuti sekolah. Kenduri walimah pun berderet-deret. Bonus bagi jurunikah sebab penuh saku sepanjang cuti sekolah nanti.

Tak terkecuali jugak pusat-pusat atau dewan bersalin. Pastinya penuh dengan giliran menunggu termasuk la isteri aku yang insyaALLAH bakal melahirkan anak kami yang ketiga bulan hadapan.


Antara dilema yang melanda ibubapa atau bakal ibubapa bila nak menyambut kelahiran ni antaranya nak memilih nama untuk anak yang baru lahir.

Dengan kecanggihan teknoloji dan peredaran zaman sekarang ni, nama-nama pilihan bukan lagi macam zaman dulu. Zaman sekarang susah nak jumpa orang bagi anak nama Rosmah atau Najib atau Anuar ataupun Azizah. 

Semuanya nak nama yang kedengaran moden dan canggih. Mungkin malu kalau nak namakan anak itu Ramli atau Zaiton. 

Apa yang penting sebagai ibubapa ialah memilih nama yang baik-baik untuk anak yang lahir itu. Baik tu bukan sahaja baik pada sebutan dan pendengaran malah perlu baik dari segi maksud dan makna nama itu sendiri.


Kadang-kadang kita nak anak kita namanya kedengaran canggih dan moden tapi malangnya nama itu tiada membawa apa-apa maksud dan makna yang elok sedangkan nama itu juga bersangkut paut dengan personaliti dan jiwa pembawa nama tersebut.

Sedangkan syarikat, pakaian, kenderaan, barangan keperluan, barangan perkakasan dan berbagai lagi memiliki nama khas yang menunjukkan ciri-ciri dan peribadi yang tersendiri inikan pula kita nak menamakan anak-anak yang sejak kelahiran hinggalah ke akhirat mereka akan membawa nama yang diberikan itu.

Bagi ibubapa dan bakal ibubapa yang akan menyambut kelahiran zuriat yang dinanti-nantikan tu, buatlah pilihan nama yang bijak. Apa yang penting, nama yang kita berikan itu indah disisi ALLAH. 



06 November 2013

Terminal Amanjaya

  12 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Salam awal muharam buat semua rakan-rakan pengunjung yang beragama Islam. Mudah-mudahan kita dapat mengambil iktibar dari sejarah perpindahan Rasulullah dan umat Islam pada awal perkembangan Islam dahulu.

"Semua diarah pindah", macam tu la lebih kurang salah satu tajuk berita akhbar Sinar Harian edisi Perak. Bagi rakyat Malaysia yang menetap di negeri Perak, sedikit sebanyak isu berkenaan negeri pastinya menjadi tarikan untuk difikirkan oleh minda.


Mungkin ramai yang sudah sedia maklum berkenaan isu pindah ni. Tentang pengusaha-pengusaha bas ekspress terutamanya untuk berpindah ke terminal bas yang baharu yang dinamakan Terminal Amanjaya yang terletak di Meru, Ipoh.

Aku memahami tujuan terminal tu dibina adalah untuk menyediakan sistem pengangkutan awam terbaik bagi kemudahan rakyat. Buat masa ini, tiada yang baik dan tiada yang mudah pun untuk rakyat.

Memang terminal baru yang bernama Terminal Amanjaya ni aman. Jauh dari hiruk pikuk kesesakan lalulintas. Namun 'jaya' tu aku rasa tak sesuai sangat. Kenapa aku cakap camtu ? Sebab tiada yang baik dan tiada yang mudah pun untuk rakyat.

Berkongsi melalui pengalaman, aku bukanlah seorang pelanggan tetap pengangkutan awam namun sekali sekala tu menjadi pengguna jugak. Pertama kali aku menggunakan perkhidmatan bas awam yang baharu untuk ke bandar agak mengejutkan jugak.


Terkejut dengan nilai tambang yang dikenakan. Dua kali ganda tambang biasa. Mungkin sebab bas itu mempunyai penghawa dingin yang tidaklah dingin sangat. Kekerapan perjalanan pun rasanya tak membanggakan. 

Dan pengalaman pertama juga menaiki bas dari Kuala Lumpur ke Terminal Amanjaya. Sangat mengharukan. Aku bertolak dari Terminal Pudu jam 8 malam dan tiba di Terminal Amanjaya hampir jam 11 malam.

Tiada lagi bas awam untuk ke bandar Ipoh yang mana perkhidmatan terakhirnya berakhir jam 9 malam. Hendak tak hendak, terpaksa menggunakan perkhidmatan teksi untuk pulang ke rumah.



Tambang bas ekspres Transnasional dari Kuala Lumpur ke Ipoh, RM25.00. Tambang teksi dari Terminal Amanjaya ke rumah (lebih kurang 20 kilometer), RM30.00.

Sangat baik dan memudahkan rakyat berbelanja lebih untuk pengangkutan awam. Aku tau, isu macam ni mesti ada banyak perdebatan. Sebab tu, perkongsian ni takkan habis kat sini je. Akan datang insyaALLAH, bersambung lagi.




01 November 2013

Iman kurang sempurna

  5 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua rakan pengunjung. Kehidupan kita di atas muka bumi ALLAH ni merupakan suatu proses pembelajaran yang tidak pernah berhenti.

Baru-baru ni aku melalui satu pengalaman yang agak menyeramkan sejak bergelar pendidik. Aku kurang pasti dimana punca kesilapan atau terdapat kekhilafan dalam proses pembelajaran terdahulu.


Oleh sebab peperiksaan akhir tahun telah berakhir maka untuk sesi pengajaran dan pembelajaran di kelas tahun 4 yang aku kendalikan, aku lebihkan pada perbincangan dan pemahaman ilmu aqidah dan feqah.

Ketika aku mengupas serba sedikit tentang huraian rukun iman, hampir seluruh kelas menghafal dan mengingati enam rukun iman tersebut. Namun bila aku bertanyakan huraian satu persatu mengenai rukun iman, kisah seram pun bermula.

Memang apabila ditanya kepada kita apakah rukun iman atau rukun islam, pasti rata-rata kita mampu untuk menjawab dengan betul. Akan tetapi kiranya kita disoal misalnya apakah maksud kita percaya kepada ALLAH (rukun iman pertama), belum tentu kita dapat menghuraikan dengan betul.

Adakah kita hafal sifat wajib dan sifat mustahil bagi ALLAH ? Adakah kita memahami setiap sifat-sifat ALLAH itu ? Atau kita cuma tahu, rukun iman pertama ialah percaya kepada ALLAH tanpa mengenali ALLAH itu sendiri.

"Saya bukan nak jadi ustaz atau ustazah. Jadi tak perlu untuk saya mengetahui sampai ke tahap itu. Cukup je dengan asas pun boleh menjadikan saya orang beriman juga"


Sedangkan rumah yang kita diami pun kita menambahkan berbagai kelengkapan dan perhiasan. Kenderaan yang kita tunggangi yang sudah cukup lengkap dikeluarkan dari kilang pun kita letakkan berbagai aksesori. Malah pada tubuh badan kita sendiri pun kita tambah itu ini agar kelihatan lebih sempurna kononnya apa yang ALLAH ciptakan belum cukup bagus.

Alhamdulillah walaupun aku tak dapat nak menghuraikan kefahaman dengan lebih mendalam kepada anak-anak murid di sekolah tu namun aku sempat juga memperjelaskan kepada mereka tentang kepentingan memahami ilmu-ilmu agama dengan sedalam mungkin.

Memang zaman sekarang segalanya dihujung jari. Hinggakan nak belajar Al-Quran pun cuma dengan pen. Namun ianya tidak akan sama dengan ilmu yang kita perolehi dengan berguru secara nyata.

Belum terlewat lagi untuk kita mendalami ilmu-ilmu agama untuk bekalan kita di akhirat. Ke konsert, pusat membeli belah, panggung wayang, berdemonstrasi dan sebagainya pun kita sanggup berhimpitan dan meluangkan masa yang lama, sekali sekala tenangkan jiwa dan hati dengan duduk dalam majlis ilmu di masjid atau surau. 

Jangan biarkan iman kita kurang sempurna dengan menjadikan diri kita tidak dinaiktaraf berbanding gajet-gajet yang kita miliki yang sentiasa maju kehadapan mengalahkan kita sendiri. 




03 September 2013

Minyak terakhir

  16 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Rata-rata hari ni bermula dari malam semalam topik terhangat yang menjadi perbualan tak lain tak bukan tentang isu kenaikan harga minyak petrol RON95 dan diesel.

Maka tersenyum lebar pemilik-pemilik stesen pam minyak seluruh negara malam tadi berikutan peningkatan carta keuntungan harian yang mendadak mencecah berkali-kali ganda.


Aku sendiri terjebak dalam perbarisan di stesen minyak malam tadi. Tapi bukan sebab isu harga minyak nak naik kerana sudah tiba masanya tangki motorsikal aku tu dipenuhkan kembali seperti kebiasaan penggunaan seminggu sekali je mengisi minyak.

Walaupun kelihatan banyak kenderaan yang beratur menunggu giliran, alhamdulillah tak kelihatan pulak insiden berebut pam dikalangan pengguna. Memang ramai yang beratur sampaikan aku terpaksa mencelah-celah untuk sampai ke pam yang dikhaskan untuk motorsikal.

Di media sosial pulak isu kenaikan harga minyak petrol dan diesel ni dah jadi sampai nak bergaduh pun ada mengalahkan ahli parlimen yang bersidang dalam dewan. 

Aku sejujurnya lansung malas nak fikirkan pasal semua tu. Memang banyak bezanya bila harga petrol ni naik. Kalau dulu RM3 pun boleh penuh tangki, sekarang ni RM6 baru penuh. Ni lepas naik 20sen, mau RM8 baru leh penuh tangki Modenas 100 aku tu.

Cuma kena pandai-pandai la berjimat dan menggunakannya dengan bijak. Kalau dulu masa minyak murah, aku memang suka nak perah rempit laju-laju. Tangki penuh mesti abis dalam tiga hari je. Tapi bila aku bawak dengan berhemah, tangki penuh boleh tahan seminggu.


Aku faham mereka yang berbaris dan beratur panjang malam tadi pastinya masing-masing mengambil peluang mengisi minyak terakhir memenuhi tangki kenderaan sebelum kenaikan harga dengan harapan dapat menjimatkan beberapa ringgit wang mereka.

Cuma yang aku kurang faham sikit, berapa ramai dari kita ni yang betul-betul bila menggunakan kenderaan akan mempergunakan penggunaan bahan api kenderaan ditahap maksimum ? Maksudnya mengisi minyak sepenuh tangki setiap kali ianya mencapai tahap minimum.

Kalau satu kali je kita melatah nak menjimatkan < RM20 untuk satu tangki, tapi kemudiannya kita isi setengah tangki, suku tangki, maka dimanakah rasionalnya ? 

Dan dalam keghairahan mengisi minyak terakhir sebelum kenaikan harga minyak malam tadi, agak-agak ada tak yang baca bismillah waktu sebelum pam minyak tu dalam tangki kenderaan ? Siapa tahu berkat bismillah tu menjadikan tangki kenderaan kita tak pernah kering-kering.

Apa yang lebih utama dari peristiwa malam tadi, alangkah indahnya kehidupan kita andainya kita sentiasa bersedia memenuhi bekalan untuk menempuh hari esok yang entahkan naik ataupun turun timbangannya. 





02 September 2013

Kongsi malap

  4 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Seronok beraya sakan sampai lupa nak kemas kini blog. Alhamdulillah masih lagi diberikan peluang untuk meneruskan aktiviti berkongsi minda di alam maya ni.

Cakap pasal kongsi ni umumnya kita dah sedia maklum antara salah satu medium perkongsian tak lain tak bukan adalah melalui penggunaan internet. Berbagai perkara yang boleh dikongsikan.

Itulah yang dikatakan dunia tanpa sempadan. Dari sekecil-kecil maklumat hinggalah kepada rahsia-rahsia yang tidak lagi menjadi rahsia. Dari maklumat yang diketahui sendiri sampailah ke tahap hanya menyebarkan tanpa usul periksa.


Tak terkecuali juga dalam dunia blogging. Kalau suatu masa dulu mungkin penulisan di alam maya ni lebih menjurus kepada hobi, perkongsian ilmu dan luahan minda melalui teks tanpa mengharapkan keuntungan, berbeza dengan dunia blog hari ini yang kebanyakannya menjurus ke arah keuntungan.

Memang tidak salah untuk kita menjana pendapatan melalui penulisan blog malah andainya kemahiran kita lebih menjurus dalam penulisan yang baik itu lebih digalakkan.

Cuma yang menjadi masalah apabila perkongsian itu adalah semata-mata mengharapkan penjanaan keuntungan tanpa memikirkan keberkatan pendapatan itu sendiri.


Dengan isu plagiat hasil nukilan orang lain, penyebaran fitnah tanpa usul periksa (dengan alasan mengaut sumber dari pihak lain), melebarkan aib orang lain ke serata dunia, berkongsi pendedahan aurat orang itu dan orang ini dengan harapan apa yang dikongsiakan itu mendapat sambutan hangat dari segenap penjuru dunia agar dari situ berduyun-duyun manusia memberikan kadar trafik yang tinggi kepada blog tersebut seterusnya meningkatkan punca pendapatan pemilik blog itu sendiri.

Ingat ingat, hasil yang tidak halal tempatnya di neraka. Takut-takut dalam kita mengejar keuntungan, kita terbabas dalam menetapkan standard punca rezeki kita sehari-hari. Itu yang namanya kongsi malap.




04 August 2013

25 July 2013

Al-Quran : Kawan atau Lawan

  9 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. ALLAH Taala berfirman di dalam Al-Quran pada ayat 185 surah Al-Baqarah yang bermaksud, "Bulan Ramadan itu yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk dan pembeza (antara kebenaran dan kesesatan).."

Alhamdulillah bersyukur kita kepada ALLAH kerana masih diberikan lagi peluang untuk meneruskan amal ibadah di bulan Ramadan tahun ini dan masih berpeluang untuk memperingati hari permulaan penurunan Al-Quran atau yang biasanya kita sebut sebagai hari Nuzul Al-Quran.


Al-Quran dan puasa Ramadan ini sebenarnya saling berhubung kait antara satu sama lain. Kelebihan keduanya disisi ALLAH amat besar dimana di akhirat kelak ibadah puasa yang kita lakukan dengan tawaduk sewaktu di dunia akan menjadi pembela ketika kita dihisab.

Begitu juga dengan Al-Quran yang kita amalkan dengan sebenar-benarnya. Kelak ianya akan memberikan syafaatnya kepada kita. Dan boleh jadi juga ianya akan datang kepada kita di hari kiamat kelak sebagai pendakwa yang meletakkan kita diambang neraka. Kitalah yang bakal menentukan Al-Quran yang kita amalkan di dunia ini kelak menjadi kawan atau lawan.

Bagaimanakah boleh menjadi sebegitu ? Sudah terang lagi bersuluh, saksikanlah pada ayat 2 surah Al-Baqarah dimana ALLAH memperjelaskan kepada kita tentang Al-Quran ini, "Inilah sebuah kitab (Al-Quran) yang tiada keraguan padanya, menjadi petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa".

Di bulan Ramadan ni kita rajin membaca Al-Quran. Malah ada yang mampu khatam berkali-kali sepanjang Ramadan ni. Di bulan lain pula kita bangga dengan kelahiran bakat-bakat qori dan qoriah yang mengalunkan bacaan dengan begitu lunak merdu.

Itu belum dikira dengan tertubuhnya pusat-pusat tahfiz di seluruh negara yang bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Tak termasuk pusat-pusat iqra dan sebagainya. Tambah pulak dengan Quran berteknologi tinggi.

Namun, apakah Al-Quran itu hanya cukup kita lagukan ? Apakah Al-Quran itu hanya cukup kita lancarkan bacaannya ? Atau apakah Al-Quran itu hanya cukup kita hafal setiap ayatnya ?


Al-Quran bukan hanya untuk dibaca, dilagukan atau dihafal ayat-ayatnya. Akan tetapi Al-Quran itu hendaklah diselami isi kandungannya, difahami ayat-ayatnya dan disalutkan dalam kehidupan kita di dunia ini.

Berapa ramai antara kita yang mengaku beriman dengan Al-Quran akan tetapi segalanya dusta belaka. Beriman kepada sebahagiannya dan kufur ingkar terhadap sebahagian yang lain.

Di bulan Ramadan ini contohnya, sanggup menahan lapar dan dahaga kerana menjalankan perintah puasa yang terkandung di dalam Al-Quran tapi auratnya tetap terdedah, solatnya entah ke mana, batasan sosialnya lansung tidak terjaga.

Jangan kita bangga mampu mengkhatamkan bacaan Al-Quran berkali-kali di bulan Ramadan ini namun tiada sepatah ayat pun dari yang kita baca itu mampu menjadikan kita orang bertaqwa disisi ALLAH.

Sempena hari Nuzul Quran dimana negara kita mengisytiharkan cuti, marilah kita mengambil peluang cuti itu dengan memperbanyakkan mendalami isi kandungan Al-Quran.

Andai hari sambutan merdeka kita memperingati sejarah kemerdekaan, hari sambutan kekasih kita sanggup bersama kekasih sepanjang hari, hari sambutan guru kita menghargai jasa-jasa guru, tak salah rasanya kalau kita memperhebatkan hubungan kita dengan Al-Quran dihari peringatan penurunan pertama Al-Quran kepada kita manusia sebagai satu kurniaan terhebat dari ALLAH untuk kita semua.

Mudah-mudahan perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua. Andai ada kekurangan dan kesilapan mohon ditegur agar sebarang kekhilafan dapat diperbaiki. 






23 July 2013

5 perkara meraih syurga

  7 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulillah kita sudah selesai melalui fasa 10 yang pertama dalam bulan Ramadan dan kini menempuh fasa 10 yang kedua pula.

Dalam kita sibuk beribadah dan meningkatkan amal, sekali sekala tanyakan pada diri sendiri adakah mampu kita beristiqamah selepas tamat bulan Ramadan nanti ?

Entri kali ini mari kita muhasabah bersama, memperingati diri kita dan ahli keluarga kita agar terus bertaqwa kepada ALLAH dengan sebenar benar taqwa.


Apakah itu lima perkara yang perlu kita ada untuk meraih syurga ALLAH ? 

Perkara pertama ialah ISLAM. Islam yang bukan hanya pada nama akan tetapi Islam yang benar-benar dipraktikkan dalam kehidupan. Menurut segala suruhan dan perintah ALLAH dan meninggalkan segala larangan-NYA.

Perkara kedua pula ialah IMAN. Bukan pula iman hanya kepada sebahagian perkara dan meninggalkan sebahagian yang lain. Misalnya seperti di bulan Ramadan ini, berhabisan melaksanakan ibadah puasa menahan lapar dan dahaga akan tetapi soal aurat tidak dipeduli, soal ibadah solat tidak dipeduli.

Perkara ketiga ialah ILMU. Rasulullah SAW memerintahkan kita umat baginda melalui sabdanya yang bermaksud, "Tuntutlah ilmu sejak dari buaian hingga ke liang lahad". Tanpa ilmu, apalah gunanya segala ibadah yang kita laksanakan.


Perkara keempat ialah AMAL. Seandainya kita sudah memiliki ilmu, tiada gunanya ilmu separuh dunia sekiranya kita tidak beramal dengan apa yang kita perolehi itu. Dan tiadalah maknanya ilmu yang kita ada andai ilmu itu tidak membuatkan kita mampu beramal baik dengannya.

Perkara kelima ialah IKHLAS. Ikhlas dalam apa sahaja yang kita lakukan terutamanya dalam beribadah. Dan ikhlas dalam beribadah itu ialah bila dia melakukan ibadah tak kira apa ibadah sekalipun, tiada sesiapa pun mengetahuinya. 

InsyaALLAH andai berkesempatan dalam entri lain akan dikupaskan pula satu persatu berkenaan lima perkara ini. Mudah mudahan perkongsian ini memberi manfaat kepada semua. 





19 July 2013

Sedekah orang kedekut

  11 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Umumnya kita semua maklum bulan Ramadan ini sebagai penghulu segala bulan. Didalamnya penuh dengan keberkatan. 

Salah satu amalan yang selalu dipertingkatkan di bulan Ramadan ini tidak lain tidak bukan amalan bersedekah. Siapa yang tidak mahu kalau dijanjikan dengan pahala berganda.


Namun yang penting perlu kita peringati diri, nilai pemberian sedekah kita itu. Keikhlasan hati ketika memberi itu sudah semestinya menjadi perkara utama dalam amalan bersedekah.

Cuma apakah yang kita sedekahkan itu ? 

Antara kesilapan kita dalam bersedekah ialah memberi apa yang sudah tidak diperlukan. Memberi apa yang terlebih. Memberi apa yang dirasakan tidak merugikan.

Sedekah ini adalah salah satu bentuk pengorbanan. Andai kita imbas kembali kisah antara Qabil dan Habil ketika mana diminta untuk mempersembahkan pemberian mereka, ternyata apa yang paling terbaik dari apa yang dimiliki itulah menjadi pilihan.

Bukannya pakaian yang sudah kita puas pakai atau yang sudah tidak diingini lagi lantas untuk mengosongkan almari pakaian bagi memuatkan pakaian yang baru maka kita sedekahkan pakaian buruk kita itu (walau hakikatnya kelihatan baru).

Bukannya lebihan makanan yang kita terlebih beli dan takut terbazir lalu diberikan kepada jiran tetangga atau mereka yang kelihatan tidak mampu menikmati juadah makanan yang kita ada itu.

Begitu juga bagaimana kita merungut kecilnya nilai RM100 (sebagai contoh) setiap kali mengunjungi bazar Ramadan dan betapa bernilainya RM1 (sebagai contoh) apabila hendak dimasukkan ke tabung masjid.

Mudah-mudahan kita tidak tergolong dalam golongan orang yang kedekut. Memang tidak menjadi kesalahan menyedekahkan pakaian lama, perkakasan lama, makanan lebih atau apa sahaja yang sudah tidak diperlukan.

Perkongsian ini tidak terhenti disini sahaja. Akan datang insyaALLAH kita fikir-fikirkan bersama solusi untuk tidak menjadi orang yang membazir.






17 July 2013

15 July 2013

Ambil kesempatan bulan Ramadan

  6 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sedar tak sedar dah seminggu kita melalui bulan Ramadan. Mudah mudahan setiap amalan kita di bulan yang penuh dengan keberkatan ni diterima ALLAH. 


Imbas kembali sehari sebelum kita melangkah masuk bulan Ramadan. Apakah niat asal kita dengan berpuasa ? Mungkin ada yang mengambil kesempatan untuk menurunkan berat badan.

Mungkin ada juga yang mengambil kesempatan di bulan Ramadan ni kononnya untuk berhenti merokok. Mungkin ada juga yang cuba mengambil kesempatan menjimatkan belanja di bulan Ramadan dengan berbuka di masjid atau surau.


Walau apa pun niat dan kesempatan yang diambil, jangan kita lupa tujuan asal kita berpuasa ni adalah untuk menjadikan diri kita sebagai umat yang bertaqwa di sisi ALLAH.



11 July 2013

10 kesalahan paling hit ketika Ramadan

  10 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulillah Ramadan kembali lagi. Bulan yang penuh dengan keberkatan, menjadi rebutan para abid untuk mempertingkatkan amalan mendambakan rahmat dari ALLAH.

Kita semua juga tak ketinggalan untuk meraih segala kelebihan yang ALLAH janjikan buat hamba-hamba-NYA yang taat mempertingkatkan ibadah dibulan yang penuh keberkatan ni.


Entri kali ni, jom kita cuba tengok sikit antara 10 kesalahan paling hit ketika Ramadan semoga menjadi pengajaran dan peringatan mudah-mudahan ibadah puasa kita kali ini lebih baik dari yang lepas.

1) TIDAK SAHUR

Puasa orang Yahudi dan orang Islam sama sahaja, kecuali puasa orang Islam ni ada sahur. Oleh tu bersahurlah walaupun dengan segelas air kosong.
Daripada Amru bin al-Aas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Perbezaan diantara puasa umat Islam dengan puasa ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) itu ialah dengan makan sahur.

2) SAHUR TERLALU AWAL

Makan berlebihan lewat malam lepas tu tidur lalu bangun selepas azan subuh (dan mungkin terlepas waktu subuh). Itu bukan sahur namanya, itu makan supper. 

3) TERLEBIH TIDUR


Tidur berlebihan merugikan masa dan menyebabkan badan dan otak menjadi lemah. Memang tidur boleh diniatkan sebagai ibadah, tapi kalau over sangat itu adalah bedebah. 

4) BERBUKA SECARA BUFET SAMPAI BUNCIT

Setiap kali bulan Ramadan, kebanyakan restoran menyajikan hidangan bufet untuk berbuka. Masalahnya bila makan tak ingat dan ada jugak yang sambung makan lepas solat maghrib sampai la lewat malam. Tarawih pun tuang !

5) MEMBAZAR HINGGA MEMBAZIR

Bila tiba bulan Ramadan,mata pun ikut lapar. Setiap jenis juadah yang ada kat bazar Ramadan tu kalau boleh nak diborong. Bila masuk waktu berbuka, makan tak habis pulak sampai terbuang lebihan makanan yang dibeli.

6) SOLAT TARAWIH TAPI TAK QIAMULLAIL 

Rasulullah SAW setiap malam berusaha untuk mencari lailatulqadar dengan mempertingkatkan amalan lebih dari biasa. Kita pulak baru layan 8 rakaat dan tak sanggup nak bangun malam.

7) PUASA TAPI TAK SOLAT


Puasa punya la rajin. Taat bangun sahur, pegi solat sunat tarawih tapi punya la liat nak kerjakan solat fardu. Ingat tau, pahala puasa tu 'pending' sebab tak solat.

8) SIBUK BERIBADAH, LUPA CARI ILMU

Bulan Ramadan juga adalah bulan ilmu. Semua ibadah yang kita lakukan takde gunanya tanpa adanya ilmu. Ada jugak yang lari bila tazkirah nak mula lepas solat tarawih tu.

9) GAGAL UPGRADE IMAN SELEPAS LALUI RAMADAN

Apabila kita melalui Ramadan, ibarat kita mengharungi sungai yang jernih dan segar airnya. Tapi tiada maknanya andai kotoran di badan sengaja tidak dibersihkan.

10) SAMBUT SYAWAL MENGALAHKAN RAMADAN

Bulan Ramadan yang dimuliakan ALLAH, bukan Syawal. Syaitan dibelenggu pada bulan Ramadan, seharusnya kita gembira. Bukan bergembira bila syaitan dibebaskan pada 1 Syawal tu. 

Semoga Ramadan kita kali ni lebih bermakna dari yang lepas-lepas. Selamat menunaikan ibadah Ramadan dengan jayanya.





10 July 2013

07 July 2013

2 maut pesawat AA terhempas

  7 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Industri penerbangan dikejutkan sekali lagi dengan insiden kemalangan kapal terbang sehingga melibatkan kematian yang berlaku semalam.

Pesawat AA yang aku maksudkan kat tajuk entri tu bukan la pesawat AirAsia tapi pesawat milik Asiana Airlines yang dulu dikenali sebagai Seoul Airlines  berpengkalan di Korea Selatan. 


Pesawat jenis boeing 777 yang dikatakan membawa 307 penumpang termasuk krew penerbangan telah jatuh terhempas dilandasan lapangan terbang antarabangsa San Francisco ketika pendaratan.

Menurut saksi penumpang penerbangan AA 214 yang terselamat, pesawat berada dalam keadaan terlalu rendah ketika prosedur pendaratan dan tanpa sebarang amaran secara tiba-tiba hentakan kuat menyebabkan ekor pesawat patah dan mengakibatkan pesawat menggelongsor dilandasan hingga menyebabkannya terbakar.

Hanya dua kematian dan 182 penumpang mengalami kecederaan manakala selebihnya berada dalam keadaan selamat. Ketika kejadian, juruterbang yang mengendalikan pesawat adalah seorang juruterbang veteran AA yang telah berkhidmat sejak dari tahun 1996.


Bagi yang tak pernah menaiki pesawat, mungkin bila mendengar insiden macam ni membuatkan kita rasa tak nak naik kapal terbang. Bagi yang selalu naik kapal terbang pulak, mesti risau dengan insiden macam ni.

Memang tak dinafikan, perkhidmatan penerbangan antara industri pengangkutan yang paling selamat di dunia. Dengan kecanggihan teknologi yang ada pada pesawat, individu yang terlatih dan bertauliah untuk mengendalikan pesawat pastinya membuatkan industri penerbangan ni selamat untuk semua.

Sepertimana pesawat Asiana Airlines penerbangan 214 yang menggunakan pesawat jenis boeing 777 yang dilengkapi teknologi 'fly-by-wire' pastinya sukar untuk mengalami sebarang kegagalan dalam operasi.


Tambahan pula dengan pengalaman juruterbangnya yang memiliki pengalaman mengendalikan pesawat  selama 17 tahun, kemalangan yang menimpa pesawat Asiana Airlines penerbangan 214 ni memang agak mengejutkan semua pihak.

Dan sungguh tak dinafikan, situasi paling mendebarkan dan lebih risikonya adalah ketika pesawat hendak berlepas dan pastinya ketika melakukan pendaratan. 

Apa pun, setiap apa yang berlaku tu telah ditetapkan oleh ALLAH. Walau secanggih macam mana pun ciptaan manusia, tetap ada cacat celanya. Walau se'otai' mana pun manusia tu, tetap ada khilafnya.

Sedangkan berjalan kaki pun boleh terpeleot apatah pulak kalau bawak kenderaan yang seberat ratusan ribu kilogram. Sama-sama la kita berdoa memohon kepada ALLAH semoga diri kita dan keluarga kita sentiasa dipelihara dari sebarang malapetaka.





06 July 2013

Metallica berkonsert di Malaysia ?

  1 komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Suasana Ramadhan semakin terasa bila khemah-khemah bazar Ramadhan sudah mula dinaikkan. Apa pun tetapkan niat kita dalam menghadapi Ramadhan ni untuk mendapatkan keredhaan dan rahmat dari ALLAH, bukan sebab nak menikmati juadah berbuka yang berbagai tu pulak.

Berbalik pada tajuk entri kali ni, mungkin ramai sudah mat-mat rock yang dah mengetahui berita kehadiran 'otai' metal ni ke negara kita pada bulan Ogos nanti.


Aku mula mengikuti perkembangan band Metallica ni dah lama jugak. Sejak dari bangku sekolah sampai la sekarang ni. Taksub sangat tu tak la cuma meminati muzik je.

Selain Malaysia, band Metallica ni jugak akan mengadakan Tour Asia dimana negara Singapura dan Indonesia juga akan menjadi tuan rumah konsert diorang ni. 

Aku pasti peminat susah mati band Metallica ni takkan melepaskan peluang untuk meramaikan penonton kat Stadium Merdeka pada 21 Ogos nanti. Cuma ingatan tulus ikhlas dari aku, metal tu metal jugak, kewajipan sebagai umat Islam jangan diketepikan pulak.