27 January 2013

Air dicincang takkan putus

  8 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua rakan-rakan pengunjung yang dihormati mudah mudahan kita semua diberkati dan dirahmati ALLAH.

Masa yang berlalu pantas terkadang bagaikan tak terasa. Hampir sebulan sudah kita berada dalam tahun 2013. Pejam celik pejam celik tak sedar nanti dah nak penghujung tahun pulak.

Anak-anak pun semakin hari semakin membesar. Si kakak ada kalanya jadi terlalu degil. Ada masa pulak patuh mengikut kata. Si adik pulak semakin banyak karenahnya. 



Antara karakter yang ada pada kakak yang sedikit merisaukan ialah cepat marah. Terutama bila bermain dengan adik. Tu tak termasuk lagi berebut mama diorang bila nak tidur.

Kami suami isteri cuba juga nak mengimbangkan layanan terhadap dua-dua anak ni tapi macam mana buat pun jadi macam terlebih pada adik pula bila berlaku 'pertelingkahan' antara keduanya.

Adakah kakak cemburu dengan adik ? Adakah kakak rasa tersisih ? Sukar juga nak menduga sebenarnya bila berhadapan dengan anak-anak ni.

Adik pulak sekarang ni semakin pandai nak bermain. Dah semestinya asyik nak mengikut kakak. Dimana ada kakak disitulah ada adik. Bila waktu aman damai tu memang mesra je bermain bersama, tapi bila adik mula 'mengganggu' permainan kakak mula la perang bersaudara tu.



Bila dah dimarahi oleh kakak, merangkak la adik mencari papa atau mama sambil mulutnya bising 'mengadu' kejadian yang berlaku. Ada masanya kakak bagaikan cuba untuk mempertahankan diri dengan melaporkan apa yang terjadi.

Tapi bak kata pepatah, "air dicincang takkan putus". Kakak walaupun terkadang sangat garang dengan adik, terkadang bertindak kasar dengan adik tapi sangat penyayang dengan adik.

Bila adik memanjat pasti kakak akan menjerit memanggil papa atau mama terkadang sampai menangis sebab risau adik terjatuh. Bila kadang-kadang papa 'marah' adik, kakak pasti akan bergenang air mata melihat adik 'dimarahi' papa.

Ni baru dua orang. Masa baru seorang waktu nak masuk yang kedua, boleh la kita berangan nak buat begitu begini konon hasil dari pengalaman yang seorang tu. Tapi bila dah masuk yang kedua, belum tentu lagi pengalaman pertama dulu tu berguna 100%.

Masa ni baru la kita sedar betapa hebatnya mak ayah kita yang membesarkan kita yang ramai adik beradik tu. Sudah la berbagai ragam dan karenah yang kita adik beradik serlahkan pada mak ayah kita, dah beranak sendiri pegi pulak bagi mak ayah kita layan anak-anak kita. 




8 comments:

  1. Kadang-kadang tak faham selepas orang tua sudah tiada lagi boleh putus hubungan adik beradik kerana ketamakkan harta dunia.

    ReplyDelete
  2. biasalah adik beradik, kami pun tak terlepas situasi macam ni.. kejap main elok,kejap lagi dgr nangisnya.. macam-macam..

    tapi apapun bila, tanya, 2-2 tetap sayangkan kedua2nya...

    nanti bila dah besar, ok tu..

    ReplyDelete
  3. @akubiomed mmg ada, macam dlm cerita tv.. kdg2 tak faham juga.. faham2 kita dijauhkan dari perkara sebegitu.. lebih baik tak dapat harta dari bergaduh serata dunia..

    ReplyDelete
  4. puma shoes, http://www.pumaoutletonline.com/
    ysl outlet, http://www.ysloutletonline.com/
    ravens jerseys, http://www.baltimoreravensjerseys.us/
    north face outlet store, http://www.thenorthfaceoutletstores.org/
    tommy hilfiger outlet, http://www.tommyhilfigers.net/
    michael kors handbags, http://www.cheapmichaelkorshandbag.in.net/
    hollister, http://www.hollistercanada.com/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsoutlets.uk/
    salomon boots, http://www.salomonshoes.us.com/
    herve leger dresses, http://www.herveleger.us.com/
    air max 2015, http://www.airmax2015.com/
    thomas sabo uk, http://www.thomassabos.co.uk/
    miami dolphins jerseys, http://www.miamidolphinsjersey.com/
    hollister clothing store, http://www.hollisterclothingstore.net/
    oakley sunglasses, http://www.oakleysunglasseswholesale.in.net/
    valentino shoes, http://www.valentinooutlet.us.com/
    air max 90, http://www.airmax90.us.com/
    louis vuitton outlet store, http://www.louisvuittonoutletstore.name/
    michael kors uk, http://www.michaelkorsoutlets.uk/
    nike outlet, http://www.nikeoutletstore.us/
    kobe bryant shoes, http://www.kobebryantshoes.in.net/
    cheap jordans, http://www.cheapjordanshoes.in.net/
    christian louboutin outlet, http://www.christianlouboutinoutlet.name/
    adidas outlet, http://www.adidasoutletstore.us.com/
    soccer jerseys, http://www.cheapsoccerjersey.net/
    2015812caihuali

    ReplyDelete
  5. If you are looking for tailoring tutorials and tips on making Applique visit our web, Visit here,,,!!!! when you want to see our web freshcutquilts

    ReplyDelete
  6. I’m truly enjoying the design and layout of your site. It’s a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to come here and visit more often. Did you hire blackbookstencils out a developer to create your theme? Great work!

    ReplyDelete
  7. No matter what type of Michael Kors Bags Outlet each individual got, they all had one thing in common. We all know that getting something on sale is like winning a mini lottery, but to find a name brand handbag like Michael Kors Black Friday Sale for instance, discounted is like a slice of heaven on earth. I have personally attacked my husband with hugs and kisses when finding Official Coach Outlet Online at discounted prices.

    Michael Kors Factory Outlet stores can be found in malls all over. MK Outlet and other Coach merchandise can also be found in some boutiques. Inspired by the same material baseball gloves are made from, these Coach Bags On Sale Online are versatile and stylish. Since it's conception, the Michael Kors Handbags Outlet has been produced into a variety of designs, colors, shapes, and styles that have won top pick of millions of women the world over.

    New Michael Kors Bags are the most sought after handbag. Since Coach Outlet Online is one of the most recognized name brands in the world of fashion, you will find A-list celebrities down to small girls wearing them.

    tags:Coach Outlet|Coach Bags Factory Outlet|Coach Purses Outlet

    ReplyDelete