13 January 2013

Buat macam kakak

  12 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat rakan rakan pengunjung mudah mudahan kita semua diberkati dan dirahmati ALLAH.

Alhamdulillah selepas diserang batuk dan selsema pada minggu lepas, sekarang ni anak anak aku dah sihat kembali seperti biasa. Mujur juga tidak demam walaupun hingus meleleh-leleh di hidung.


Dan entah kenapa bila walaupun hingus meleleh di hidung anak-anak kecil tu, tetap nampak comel. Tapi cuba bayangkan kalau yang hingus meleleh tu pada orang dewasa. Err..gelinya.

Anak sulung aku sekarang ni sedikit sensitif bila melibatkan adik dia tu. Ada nampak ciri-ciri cemburu bila kami terberikan perhatian lebih sikit pada adik dia.

Namun bukan anak sulung aku je yang pandai nak cemburu, si adik pun boleh tahan jugak cemburunya bila kakak nak bermanja-manja dengan mama dia. Pasti waktu tu jugak si adik akan mencelah macam tak bagi kakak nak bermanja dengan isteri aku tu.

Antara perkara yang dapat aku perhatikan pada anak anak ni bila waktu bermain. Ada masa dan ketika keduanya boleh nak bermain bersama dan ada masa lain dah macam tak boleh nak berkongsi.

Si kakak pastinya bagaikan idola untuk si adik. Dari belajar cara turun dari katil, menggunakan botol susu hinggalah memanjat pintu jeriji semuanya si kakak yang ajarkan.


Si adik pulak mesti la seronok bila dapat belajar sesuatu yang baru. Semuanya mengikut apa yang kakak lakukan. "Buat macam kakak". Tu la ayat yang digunakan bila nak mengajar si adik.

Walaupun macam tu, pemantauan dari aku dan isteri masih tidak diabaikan. Dan alhamdulillah jugak sebab si kakak juga seakan bertanggungjawab tidak membiarkan si adik melakukan sesuatu yang membahayakan.

Tu baru kisah boleh berkerjasama antara dua adik beradik. Belum lagi bab tak boleh duduk berdekatan. Kalau nak tau kisahnya, nanti akan datang aku kongsikan.




12 comments:

  1. hehehehee...kakaklah segalanya =)

    main ngn kakak, tidur ngn kakak, minum susu ngn kakak..betul tak bro pipoq?hehee

    gaduhpun ngan kakak...hohoho

    comey betullah dua orang ni..yg kecik tu, pipi tu...tembam!

    ReplyDelete
  2. wahh...
    semangat jadi akak tu..
    ehehehehe

    ReplyDelete
  3. Salam..
    kisah kak dan dik mmg tak jauh beza ada kwn pergi mana2 ttp brsama

    ReplyDelete
  4. selsema mmg malash bila kena.sy msh kurg sht t[i ttp gak keje tgok esok bagimana hee..

    anak2 klu dmam ibu bapa sush hati biar depa skit tak per asal jgn ank2

    ReplyDelete
  5. @hafizmd
    memang sekarang ni semuanya kakak yang menjadi ikutan..

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum pipoq...sekejap jer dah besar adik tu kan...:)

    ReplyDelete
  7. comel anak2 En Pipoq...

    suka tengok mata dieorang...besar..bulat..cantik.. :)

    ReplyDelete
  8. bila dah ada 2 anak, macam tu le gayanya..

    bila baik, mmg baik habis.. bila gaduh, pening kepala mak ayah...

    biasa si adik mmg jadi pengikut, habis semua dia nak ikut kakak.. jeles pun ye jugak..

    ReplyDelete
  9. Ada kakak lebih cepat adik belajar.

    ReplyDelete