09 February 2013

Kasih seorang bapa

  10 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua rakan rakan pengunjung yang dihormati mudah mudahan kita semua diberkati dan dirahmati ALLAH. 

Sempena tahun baru cina ni ramai jugak yang ambil kesempatan pergi bercuti atau pulang ke kampung masing-masing. Walau ke mana juga destinasi yang kita nak tujui tu, pastikan kita menjaga keselamatan dan elakkan kemalangan.


Ketika berkunjung dan membaca entri hasil nukilan blogger INI, aku segera terfikir beberapa perkara berkaitan entri tersebut terutama dari perspektif dan persepsi seorang bapa, ayah, abah, abi atau apa juga panggilannya.

Sungguh tak dinafikan, jarang sekali ada kaum bapa yang berterusan memanjakan atau menunjukkan kasih sayang mereka kepada anak-anak selepas anak anak itu meningkat usia secara zahir.

Dan kebiasaannya cara seorang bapa itu mempamerkan kasih sayang terhadap si anak yang melepasi tahap mummayiz terkadang begitu sukar untuk diduga.

Berbanding dengan kaum ibu, kasih sayang dan sifat memanjakan anak tidak pernah berubah walaupun anak sudah meningkat dewasa. Sikap prihatin dari seorang ibu sentiasa terzahir dari segi masakannya, layanannya, pertuturannya dan perbuatannya.


Namun tidaklah seorang bapa itu tidak mengasihi akan anaknya apabila dia tidak mempamerkan perasaannya. Mungkin ada yang beranggapan hanya ketika anak itu kecil sahaja disayangi dan apabila dewasa lansung tak dipeduli.

Pada aku, ianya mungkin sebahagian dari naluri kebapaan. Seorang bapa yang mahu anaknya mampu untuk berdikari dan belajar erti kehidupan melalui beberapa percubaan dan kegagalan.

Dan pastinya seorang bapa itu tidak sekali kali akan membiarkan anaknya berada di landasan kehidupan yang salah walaupun mungkin terpaksa mengorbankan beberapa perkara.

Perlu kita ingat, walau kaum bapa jarang dan kurang mempamerkan perasaan terhadap anak anak tak bermakna bapa itu sudah berubah. Sokongan dari seorang bapa itu pasti sentiasa ada.





10 comments:

  1. nice day :)
    Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
    pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
    Jadilah seperti yang kamu inginkan,
    karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
    dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
    yang ingin kamu lakukan

    http://www.nolimitadventure.com/

    ReplyDelete
  2. kekadang aku sendiri tak perasaan yang bapak aku amik berat sebenarnya kat aku walaupun nampak endah tak endah je apa aku buat..bila di kenang balik baru tau kat mana yang dia cuba menunjukkan kasih sayang seorang ayah..

    ReplyDelete
  3. memang naluri seorang bapa mcm tu kot..
    ehehhehee

    ReplyDelete
  4. Sudah menjadi kebiasaan bapa tidak menonjolkan sifat sayang kepada secara terutama dikalangan orang Melayu. Tidak bererti mereka tidak sayangkan anak-anak mereka.

    ReplyDelete
  5. semakin comel..kluga ni tambah2 anak2nya hee...

    sy akan poskan minggu ni ya

    ReplyDelete
  6. mmg ayah ni susah sikit nak tunjuk secara zahir kat anak dia, tapi tak bermaksud ayah tu tak sayang anak dia.. dia ada cara tersendiri.

    ReplyDelete
  7. cheap jordans for sale, http://www.cheapjordans.us.org/
    camisetas futbol baratas, http://www.futbol-baratas.com/
    ray ban sunglasses, http://www.raybansunglass.com.au/
    celine outlet, http://www.celineoutletus.com/
    supra shoes, http://www.suprashoes.us.com/
    iphone cases, http://www.iphonecase.name/
    ray ban outlet, http://www.raybansunglassesonline.in.net/
    beats headphones, http://www.beats-headphones.in.net/
    cowboys jerseys, http://www.dallascowboysjersey.us/
    north face outlet, http://www.northface-outlet.cc/
    nike roshe, http://www.nikerosherunshoes.co.uk/
    cheap nhl jerseys, http://www.nhljerseys.us.com/
    true religion jeans, http://www.truereligionoutletstore.us.com/
    basketball shoes,basketball sneakers,lebron james shoes,sports shoes,kobe bryant shoes,kobe sneakers,nike basketball shoes,running shoes,mens sport shoes,nike shoes
    cheap oakley sunglasses, http://www.oakleysunglasses-outlet.us.com/
    mcm outlet, http://www.mcm.in.net/
    celine outlet online, http://www.celineoutletus.com/
    oakland raiders jerseys, http://www.oaklandraidersjerseys.us/
    boston celtics jersey, http://www.celticsjersey.com/
    coach outlet online, http://www.coachoutletstores.com.co/
    tods shoes,tods shoes sale,tods sale,tods outlet online,tods outlet store,tods factory outlet
    ugg uk, http://www.cheapuggboots.me.uk/
    oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassesonline.us.com/
    tiffany and co, http://www.tiffanyandco.in.net/
    michael kors outlet online, http://michaelkors.outletonlinestores.us.com/
    2015912caihuali

    ReplyDelete