17 March 2013

Lukisan dinding

  10 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua rakan rakan mudah mudahan kita semua diberkati dan dirahmati ALLAH.

Sebelum cuti sekolah penggal pertama bermula minggu depan, aku agak sibuk sikit menyediakan kertas soalan ujian untuk anak-anak murid kelas aku tu. 

Jenuh nak menaip tulisan jawi

Walaupun tak termaktub dalam kalendar sekolah, aku harap dengan ujian yang aku jalankan ni memudahkan sesi pembelajaran sebelum menghadapi peperiksaan pertengahan tahun kelak.

Anak-anak dah teruja nak balik ke kampung nenek mereka di Sabah. Kami akan menghabiskan cuti sekolah satu minggu ni di Sabah. Ada nak kirim apa-apa ke ? 

Cakap pasal anak-anak ni, sebagai sebuah keluarga yang cukup korumnya pasti tak dapat lari dari menghadapi berbagai karenah anak-anak. Dan berbagai cara dan kaedah juga bagi ibubapa untuk melayan setiap karenah anak-anak mereka.

Rumah bersepah, riuh rendah dan sebagainya tu pasti sukar untuk dielakkan bila di rumah ada anak-anak ni. Perkembangan minda anak-anak ni perlu la kita sebagai ibubapa fahami dengan mendalam.

Contohnya macam anak sulung aku yang baru berusia 5 tahun tu. Ada saja imaginasi yang dikeluarkan melalui alat-alat permainan dia tu. Tambah pulak sejak adik dia yang berusia 10 bulan tu dah pandai juga nak bermain sama, lagi ligat la jadinya.

Pelukis kreatif

Memang penat nak mengemas rumah sentiasa, tapi ada kalanya sebagai ibubapa kita perlulah melatih anak-anak agar ada sikap bertanggungjawab dengan apa yang telah mereka lakukan. 

Daripada kita berleter memarahi perbuatan mereka menyepahkan barang, adalah lebih baik kita ajak mereka mengemaskannya bersama sambil menerangkan kenapa perlunya mengemaskan kembali barang yang mereka sepahkan tu.

Satu lagi bab dinding. Kalau rumah aku ni memang agak penuh dengan hasil kerja tangan anak aku. Alhamdulillah tuan rumah tempat kami menyewa ni sangat memahami dan terbuka fikirannya. 

Cuma sebagai jaminan menghormati kebaikan tuan rumah sewa kami ni aku menjanjikan akan memastikan keadaan rumah tidak akan ditinggalkan dengan segala masalah kepada tuan rumah.

Mungkin ada yang berfikir, kenapa dan mengapa aku tidak memarahi atau menghalang perbuatan anak aku melakar dinding rumah dan sebagainya tu. 

Gambar papa, mama dan kakak.
Bila ditanya mana adiknya ?
Jawabnya adik sedang tidur dalam bilik.
Itu adalah hasil kerja tangan anak aku yang dia banggakan. Agar sentiasa dapat untuk dilihat. Dan boleh pula ditunjukkan kepada sesiapa saja tetamu yang datang ke rumah.

Lagipun bukan boleh runtuh dinding rumah dibuatnya. Dan yang pastinya boleh la tukar cat warna lain pulak. Berapa sangat la harga cat dinding berbanding dengan daya kreativiti seorang anak.

Okay, kalau tak setuju tak mengapa. Anak kita acuan kita. Kalau baca buku panduan yang penuh dengan teori tu memang nampak memberansangkan. Tapi realitinya nak tak nak kita kena pinda juga panduan yang ada tu untuk diterapkan dalam kehidupan.





10 comments:

  1. assalamualaikum pipoq....hehehehe biasa la budak2 mmg suka sangat conteng gambar kat dinding rumah...;)

    ReplyDelete
  2. @Mas Zull betul jugak tuh..lagipun, boleh kasi cat baru nanti..hehe

    ReplyDelete
  3. Lepas penuhlah dinding dengan lukisan mural oleh kak Yong. :-)

    ReplyDelete
  4. bakat kreatif anak2 mcm ni jgn dihalng..x kisah la dinding diconteng hasil idea menarik dari anak2..as long dpt membantu perkembangan minda dia..

    cantik gak lukisan tu walaupun baru 5 thn..chii pun x reti melukis..,,eheh

    ReplyDelete
  5. masa mula2 nampak kakak conteng dinding guna permanent marker...tertanya2 juga En Pipoq tak marah ke..? huhu..

    baguslah En Pipoq berfikiran terbuka.. time saya dulu...mau kena titik tangan dnegan rotan kalau conteng dinding...hehehe.. :)

    ReplyDelete
  6. kobe shoes, http://www.kobebryantshoes.in.net/
    coach handbags outlet, http://www.coachhandbagsoutletonline.us.com/
    air jordan 4, http://www.airjordan4.org/
    lululemon outlet, http://www.lululemonoutletstore.in.net/
    new balance shoes, http://www.newbalanceshoes.in.net/
    hermes belt for sale, http://www.hermesbelts.us/
    michael kors bags, http://www.michaelkorsbags.uk/
    north face outlet, http://www.thenorthface.me/
    manchester united jersey, http://www.manchesterunitedonline.com/
    michael kors handbags, http://www.michaelkorsusa.us/
    louis vuitton handbags, http://www.louisvuittonhandbag.us/
    kobe shoes, http://www.kobeshoes.us/
    oakley sunglasses, http://www.oakley.in.net/
    kobe 9, http://www.kobe9elite.us.com/
    vans sneakers, http://www.vans-shoes.cc/
    herve leger, http://www.herveleger.us.com/
    discount oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassesdiscount.us.com/
    wedding dresses uk, http://www.weddingdressesoutlet.co.uk/
    blackhawks jersey, http://www.chicagoblackhawksjersey.us/
    ralph lauren outlet, http://www.ralphlaurenoutletuk.org.uk/
    ray ban sunglasses, http://www.rayban-sunglassess.us.com/
    instyler ionic styler, http://www.instylerionicstyler.com/
    jets jersey, http://www.newyorkjetsjersey.us/
    oakley sunglasses online, http://www.oakleysunglassesonline.us.com/
    true religion outlet, http://www.truereligionjeansoutlet.com/
    2015912caihuali

    ReplyDelete