15 April 2013

Desa Cattle Farm, Mesilau Kundasang

  9 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada rakan pengunjuung mudah-mudahan kita semua dirahmati dan diberkati ALLAH dalam apa juga yang kita lakukan.

Sewaktu balik ke Sabah pada cuti sekolah yang lepas, sempat jugak kami sekeluarga melawat beberapa tempat menarik yang terletak tak jauh dari Ranau.

Dengan latar belakang Gunung Kinabalu,
kalau cakap kat New Zealand pun mungkin ada yang percaya

Antaranya kami mengadakan lawatan singkat ke Desa Cattle yang terletak di Mesilau, Kundasang. Perjalanan dari Pekan Ranau hanya mengambil masa kurang 30 minit untuk sampai ke destinasi.

Terletak di kaki Gunung Kinabalu melalui pekan Kundasang yang terkenal dengan jualan sayur-sayuran segar. Menyusuri jalan 'roller coaster' dengan suasana dingin angin gunung pastinya menyeronokkan.

Jalan yang berbatu. Nampak awan dah turun tu ?
Waktu ni baru jam 12 tengahari tau.

Sewaktu kami menuju ke Desa Cattle Farm ni, jalan masih belum diturap sepenuhnya. Jadi jangan terkejut kalau terpaksa melalui jalan yang agak kasar tu. Harap-harap di masa akan datang, jalannya dapat diturap sempurna bagi memudahkan pengunjung.

Kami sampai lebih kurang jam 12 tengahari, tapi dingin hembusan angin dari gunung Kinabalu membuatkan kita terlupa dengan suasana tengahari tu sendiri. Bayaran masuk sebanyak RM4 bagi seorang dewasa dan RM3 bagi kanak-kanak atas usia 6 tahun dikenakan bagi setiap pengunjung.

Kawanan lembu yang sedang meragut dan melepak.

Kalau kebiasaannya kat kampung kita jumpa lembu biasa je, tapi kat sini lembunya diimport dari New Zealand dari baka Holstein-Friesian cows yang berwarna hitam putih tu. 

Di sini kita boleh melihat bagaimana pemerahan susu lembu dijalankan, kemudian bagaimana susu segar tu diproses seterusnya menyaksikan sendiri proses pembungkusan susu tersebut. Tapi bukan sepanjang masa tau. Ada masa dan waktu tertentu je. 

Pertama kali seumur hidup memegang kambing.

Selain tu jugak, kita boleh 'berkenalan' dengan anak-anak lembu dan kambing di kawasan kandang secara dekat. Bagi ibu bapa yang nak memperkenalkan lembu dan kambing kepada anak-anak memang sesuai sangat la. 

Sangat rakus menyusu. Tak sampai seminit habis sebotol.

Kita boleh jugak nak merasai pengalaman menyusukan atau menyuap rumput kepada anak-anak lembu dan kambing yang ada kat situ. Sedikit bayaran akan dikenakan bagi yang ingin merasai pengalaman tersebut. 

Kalau nak tahu, Desa Cattle Farm ni pernah juga dijadikan lokasi penggambaran bagi filem, drama dan klip video samada dari syarikat produksi rakaman tempatan mahupun luar negara. Kalau tak percaya, jom layan sikit muzik video dari kumpulan Estranged ni.













9 comments:

  1. Klo fmly or org dtg sni, opkos bw jln p sni

    ReplyDelete
  2. pemandangan cukup nyaman semoga dapat sampai kesini suatu hari nanti :)

    ReplyDelete
  3. Macam berada di negara New Zealand.

    ReplyDelete
  4. wow.. tak tau pulak ada tempat ternakan kat sana..
    dulu pergi just sepintas lalu je..sebab nak naik gunung...

    ReplyDelete
  5. No matter what type of Michael Kors Bags Outlet each individual got, they all had one thing in common. We all know that getting something on sale is like winning a mini lottery, but to find a name brand handbag like Michael Kors Black Friday Sale for instance, discounted is like a slice of heaven on earth. I have personally attacked my husband with hugs and kisses when finding Official Coach Outlet Online at discounted prices.

    Michael Kors Factory Outlet stores can be found in malls all over. MK Outlet and other Coach merchandise can also be found in some boutiques. Inspired by the same material baseball gloves are made from, these Coach Bags On Sale Online are versatile and stylish. Since it's conception, the Michael Kors Handbags Outlet has been produced into a variety of designs, colors, shapes, and styles that have won top pick of millions of women the world over.

    New Michael Kors Bags are the most sought after handbag. Since Coach Outlet Online is one of the most recognized name brands in the world of fashion, you will find A-list celebrities down to small girls wearing them.

    tags:Coach Outlet|Coach Bags Factory Outlet|Coach Purses Outlet

    ReplyDelete