04 April 2013

Sedap sangat ke ?

  10 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua rakan-rakan pengunjung yang dihormati mudah-mudahan kita semua diberkati dan dirahmati ALLAH.

Parlimen sudah dibubarkan. Sana sini sudah semakin rancak memperkatakan tentang mengundi. Dimana saja penuh dengan kibaran bendera parti politik. Tak lama lagi bakal penuh dengan poster-poster dan kain rentang pulak.

Minggu lalu sempena cuti persekolahan, aku dan keluarga pulang bercuti ke Sabah. Hingga ke penghujung cuti sekolah, banyak jugak perancangan yang tak dapat nak dilaksanakan.

Sayap ayam di Pasar Pelipin @Kota Kinabalu

Antara perancangan yang berjaya disempurnakan ialah menikmati sayap ayam panggang original dari Sabah ketika pulang ke Ranau minggu lepas. Ala, takkan sayap ayam panggang pun nak bercerita ?

Bagi yang mungkin belum pernah menjejakkan kaki ke negeri di bawah bayu ni, bila pertama kali datang ke sana pasti akan dapat melihatkan populariti sayap ayam ni walau dimana saja.

Di semenanjung mungkin kita boleh menemui kepelbagaian bahagian ayam yang dibakar atau dipanggang. Tapi simpankan saja hasrat untuk mencari ayam percik bila berada di Sabah. Bukan takde, cuma sedikit sukar untuk ditemui.

@pasar tamu Pekan Ranau, Sabah

Rata-rata kebanyakannya adalah sayap ayam yang dipanggang. Kalau nampak berasap dari jauh tu, pastinya ada orang menjual sayap ayam panggang. Sedap sangat ke ?

Aku sendiri sukar untuk mengatakan tahap keenakan ataupun perbezaan antara sayap ayam panggang yang dijual di Sabah dengan sayap ayam ditempat lain.

Mungkin ianya adalah kerana ditempat atau negeri lain tidak ada kemeriahan pengeluaran dan penjualan sayap ayam panggang secara besar-besaran seperti di Sabah barangkali. 

Sama macam keropok lekor yang dihasilkan di negeri Terenggang tidak mungkin sama enaknya dengan keropok lekor yang dihasilkan di negeri Kedah. Ikan patin masak tempoyak di negeri Pahang belum tentu dapat dihasilkan sama keenakannya di negeri Sarawak.

Senang cerita, sayap ayam panggang di negeri Sabah ni ada keunikannya tersendiri la. Mungkin disebabkan bahan-bahan yang digunakan tidak sama dengan apa yang ada di negeri lain.

Apa pun, sayap ayam panggang Sabah memang terbaik. Sayap ayam aje ke ? Tak la, 'buntut' ayam panggang pun popular jugak. 





10 comments:

  1. lebih suka makan buntut dr sayap. :D

    ReplyDelete
  2. 2 pun masih tak puas nak mkn sayap tu kan sayang?

    ReplyDelete
  3. @Qiqi
    lain kali pulak kita layan banyak2..

    ReplyDelete
  4. sayap pon tak makan bontot lagi la tak makan
    .dulu suka juga kepak tp lepas tahu tak berapa elok utk dimakan terus stop

    ReplyDelete
  5. tak puas makan sayap tapi memang sedap

    http://www.suterablogger.com

    ReplyDelete
  6. Tak pernah lagi aku beli kepak ayam pangang ini

    ReplyDelete
  7. analogi yg ambe setuju 100%

    lain tmpat, lain rasanya..keunikan tersendiri

    ReplyDelete