11 July 2013

10 kesalahan paling hit ketika Ramadan

  10 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulillah Ramadan kembali lagi. Bulan yang penuh dengan keberkatan, menjadi rebutan para abid untuk mempertingkatkan amalan mendambakan rahmat dari ALLAH.

Kita semua juga tak ketinggalan untuk meraih segala kelebihan yang ALLAH janjikan buat hamba-hamba-NYA yang taat mempertingkatkan ibadah dibulan yang penuh keberkatan ni.


Entri kali ni, jom kita cuba tengok sikit antara 10 kesalahan paling hit ketika Ramadan semoga menjadi pengajaran dan peringatan mudah-mudahan ibadah puasa kita kali ini lebih baik dari yang lepas.

1) TIDAK SAHUR

Puasa orang Yahudi dan orang Islam sama sahaja, kecuali puasa orang Islam ni ada sahur. Oleh tu bersahurlah walaupun dengan segelas air kosong.
Daripada Amru bin al-Aas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Perbezaan diantara puasa umat Islam dengan puasa ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) itu ialah dengan makan sahur.

2) SAHUR TERLALU AWAL

Makan berlebihan lewat malam lepas tu tidur lalu bangun selepas azan subuh (dan mungkin terlepas waktu subuh). Itu bukan sahur namanya, itu makan supper. 

3) TERLEBIH TIDUR


Tidur berlebihan merugikan masa dan menyebabkan badan dan otak menjadi lemah. Memang tidur boleh diniatkan sebagai ibadah, tapi kalau over sangat itu adalah bedebah. 

4) BERBUKA SECARA BUFET SAMPAI BUNCIT

Setiap kali bulan Ramadan, kebanyakan restoran menyajikan hidangan bufet untuk berbuka. Masalahnya bila makan tak ingat dan ada jugak yang sambung makan lepas solat maghrib sampai la lewat malam. Tarawih pun tuang !

5) MEMBAZAR HINGGA MEMBAZIR

Bila tiba bulan Ramadan,mata pun ikut lapar. Setiap jenis juadah yang ada kat bazar Ramadan tu kalau boleh nak diborong. Bila masuk waktu berbuka, makan tak habis pulak sampai terbuang lebihan makanan yang dibeli.

6) SOLAT TARAWIH TAPI TAK QIAMULLAIL 

Rasulullah SAW setiap malam berusaha untuk mencari lailatulqadar dengan mempertingkatkan amalan lebih dari biasa. Kita pulak baru layan 8 rakaat dan tak sanggup nak bangun malam.

7) PUASA TAPI TAK SOLAT


Puasa punya la rajin. Taat bangun sahur, pegi solat sunat tarawih tapi punya la liat nak kerjakan solat fardu. Ingat tau, pahala puasa tu 'pending' sebab tak solat.

8) SIBUK BERIBADAH, LUPA CARI ILMU

Bulan Ramadan juga adalah bulan ilmu. Semua ibadah yang kita lakukan takde gunanya tanpa adanya ilmu. Ada jugak yang lari bila tazkirah nak mula lepas solat tarawih tu.

9) GAGAL UPGRADE IMAN SELEPAS LALUI RAMADAN

Apabila kita melalui Ramadan, ibarat kita mengharungi sungai yang jernih dan segar airnya. Tapi tiada maknanya andai kotoran di badan sengaja tidak dibersihkan.

10) SAMBUT SYAWAL MENGALAHKAN RAMADAN

Bulan Ramadan yang dimuliakan ALLAH, bukan Syawal. Syaitan dibelenggu pada bulan Ramadan, seharusnya kita gembira. Bukan bergembira bila syaitan dibebaskan pada 1 Syawal tu. 

Semoga Ramadan kita kali ni lebih bermakna dari yang lepas-lepas. Selamat menunaikan ibadah Ramadan dengan jayanya.





10 comments:

  1. Mudah-mudahan ibadah diterima tanpa cacat cela.

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum pipoq...moga kita dijauhkan dr golongan tersebut inshaAllah...:)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum... Terima kasih, semoga kita terhindar dari melakukan kesalahan di bulan Ramadhan insya Allah..

    ReplyDelete
  4. hahaha. terlebih tidur tu memang masalah..hehehe

    ReplyDelete
  5. saya juga heran,,banyak orang kuat menahan lapar dan haus untuk berpuasa sebulan penuh tapi tidak pernah sholat

    ReplyDelete
  6. no.7,8,sama no.10 sepertinya sangat lazim terjadi.

    ReplyDelete
  7. nfl jerseys wholesale, http://www.nfljerseys-wholesale.us.com/
    new england patriots jerseys, http://www.newenglandpatriotsjerseys.us/
    christian louboutin, http://www.scarpelouboutin.it/
    new york knicks, http://www.newyorkknicksjerseys.com/
    ray ban,rayban,occhiali ray ban,ray-ban,ray ban occhiali,ray ban sunglasses
    lululemon outlet, http://www.yogapants.us.com/
    louis vuitton handbags, http://www.louisvuittonhandbags.org.uk/
    hollister uk, http://www.hollistershirts.co.uk/
    oakley, http://www.occhialioakleyoutlets.it/
    nike huarache, http://www.nike-airhuarache.co.uk/
    swarovski outlet, http://www.swarovskioutlet.org.uk/
    barcelona jersey, http://www.barcelonajerseys.net/
    mizuno shoes, http://www.mizunorunningshoes.us/
    the north face uk, http://www.thenorthfaces.org.uk/
    michael kors handbags, http://www.michaelkorshandbagsoutletstore.us.com/
    patriots jerseys, http://www.newenglandpatriotsjerseys.us/
    arizona cardinals jerseys, http://www.arizonacardinalsjersey.us/
    nike foamposite, http://www.foampositeshoe.net/
    abercrombie and fitch, http://www.abercrombie-fitch.us.com/
    coach outlet online, http://www.coachoutletonline.in.net/
    oakley sunglasses wholesale, http://www.oakleysunglasseswholesale.in.net/
    giuseppe zanotti, http://www.giuseppe-zanotti-outlet.org/
    michael kors outlet, http://michaelkors.outletonlinestores.us.com/
    tiffany and co, http://www.tiffany-outlet.us.com/
    kobe bryants shoes, http://www.kobeshoes.us/
    2015912caihuali

    ReplyDelete