07 July 2013

2 maut pesawat AA terhempas

  8 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Industri penerbangan dikejutkan sekali lagi dengan insiden kemalangan kapal terbang sehingga melibatkan kematian yang berlaku semalam.

Pesawat AA yang aku maksudkan kat tajuk entri tu bukan la pesawat AirAsia tapi pesawat milik Asiana Airlines yang dulu dikenali sebagai Seoul Airlines  berpengkalan di Korea Selatan. 


Pesawat jenis boeing 777 yang dikatakan membawa 307 penumpang termasuk krew penerbangan telah jatuh terhempas dilandasan lapangan terbang antarabangsa San Francisco ketika pendaratan.

Menurut saksi penumpang penerbangan AA 214 yang terselamat, pesawat berada dalam keadaan terlalu rendah ketika prosedur pendaratan dan tanpa sebarang amaran secara tiba-tiba hentakan kuat menyebabkan ekor pesawat patah dan mengakibatkan pesawat menggelongsor dilandasan hingga menyebabkannya terbakar.

Hanya dua kematian dan 182 penumpang mengalami kecederaan manakala selebihnya berada dalam keadaan selamat. Ketika kejadian, juruterbang yang mengendalikan pesawat adalah seorang juruterbang veteran AA yang telah berkhidmat sejak dari tahun 1996.


Bagi yang tak pernah menaiki pesawat, mungkin bila mendengar insiden macam ni membuatkan kita rasa tak nak naik kapal terbang. Bagi yang selalu naik kapal terbang pulak, mesti risau dengan insiden macam ni.

Memang tak dinafikan, perkhidmatan penerbangan antara industri pengangkutan yang paling selamat di dunia. Dengan kecanggihan teknologi yang ada pada pesawat, individu yang terlatih dan bertauliah untuk mengendalikan pesawat pastinya membuatkan industri penerbangan ni selamat untuk semua.

Sepertimana pesawat Asiana Airlines penerbangan 214 yang menggunakan pesawat jenis boeing 777 yang dilengkapi teknologi 'fly-by-wire' pastinya sukar untuk mengalami sebarang kegagalan dalam operasi.


Tambahan pula dengan pengalaman juruterbangnya yang memiliki pengalaman mengendalikan pesawat  selama 17 tahun, kemalangan yang menimpa pesawat Asiana Airlines penerbangan 214 ni memang agak mengejutkan semua pihak.

Dan sungguh tak dinafikan, situasi paling mendebarkan dan lebih risikonya adalah ketika pesawat hendak berlepas dan pastinya ketika melakukan pendaratan. 

Apa pun, setiap apa yang berlaku tu telah ditetapkan oleh ALLAH. Walau secanggih macam mana pun ciptaan manusia, tetap ada cacat celanya. Walau se'otai' mana pun manusia tu, tetap ada khilafnya.

Sedangkan berjalan kaki pun boleh terpeleot apatah pulak kalau bawak kenderaan yang seberat ratusan ribu kilogram. Sama-sama la kita berdoa memohon kepada ALLAH semoga diri kita dan keluarga kita sentiasa dipelihara dari sebarang malapetaka.





8 comments:

  1. Prosidur kapal terbang adalah paling ketat didunia berbanding kematian akibat kemalangan jalan raya.

    ReplyDelete
  2. puma shoes, http://www.pumaoutletonline.com/
    ysl outlet, http://www.ysloutletonline.com/
    ravens jerseys, http://www.baltimoreravensjerseys.us/
    north face outlet store, http://www.thenorthfaceoutletstores.org/
    tommy hilfiger outlet, http://www.tommyhilfigers.net/
    michael kors handbags, http://www.cheapmichaelkorshandbag.in.net/
    hollister, http://www.hollistercanada.com/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsoutlets.uk/
    salomon boots, http://www.salomonshoes.us.com/
    herve leger dresses, http://www.herveleger.us.com/
    air max 2015, http://www.airmax2015.com/
    thomas sabo uk, http://www.thomassabos.co.uk/
    miami dolphins jerseys, http://www.miamidolphinsjersey.com/
    hollister clothing store, http://www.hollisterclothingstore.net/
    oakley sunglasses, http://www.oakleysunglasseswholesale.in.net/
    valentino shoes, http://www.valentinooutlet.us.com/
    air max 90, http://www.airmax90.us.com/
    louis vuitton outlet store, http://www.louisvuittonoutletstore.name/
    michael kors uk, http://www.michaelkorsoutlets.uk/
    nike outlet, http://www.nikeoutletstore.us/
    kobe bryant shoes, http://www.kobebryantshoes.in.net/
    cheap jordans, http://www.cheapjordanshoes.in.net/
    christian louboutin outlet, http://www.christianlouboutinoutlet.name/
    adidas outlet, http://www.adidasoutletstore.us.com/
    soccer jerseys, http://www.cheapsoccerjersey.net/
    2015812caihuali

    ReplyDelete
  3. No matter what type of Michael Kors Bags Outlet each individual got, they all had one thing in common. We all know that getting something on sale is like winning a mini lottery, but to find a name brand handbag like Michael Kors Black Friday Sale for instance, discounted is like a slice of heaven on earth. I have personally attacked my husband with hugs and kisses when finding Official Coach Outlet Online at discounted prices.

    Michael Kors Factory Outlet stores can be found in malls all over. MK Outlet and other Coach merchandise can also be found in some boutiques. Inspired by the same material baseball gloves are made from, these Coach Bags On Sale Online are versatile and stylish. Since it's conception, the Michael Kors Handbags Outlet has been produced into a variety of designs, colors, shapes, and styles that have won top pick of millions of women the world over.

    New Michael Kors Bags are the most sought after handbag. Since Coach Outlet Online is one of the most recognized name brands in the world of fashion, you will find A-list celebrities down to small girls wearing them.

    tags:Coach Outlet|Coach Bags Factory Outlet|Coach Purses Outlet

    ReplyDelete